Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pelletsbil  (läst 8888 gånger)

Hasse

• Gäst
Pelletsbil
« skrivet: 18 okt-07 kl 17:31 »
http://nyteknik.se/art/52984
Här är en bil som drivs med träpellets.

jenses

• Gäst
Re:Pelletsbil
« Svar #1 skrivet: 18 okt-07 kl 21:46 »
Och här finns databladet till pelletsbilen.

Bo

Den vill jag ha
« Svar #2 skrivet: 19 okt-07 kl 16:00 »
men varför behöver den väga 400 kg? - Och jag ville hellre ha en vedeldad.

Stirlingmotor och batteriladdningsenheten kunde man också vilja köpa separat för att få sin hushålls-strömförsörjning med vedkaminen.

Filip Skräplund

Re:Den vill jag ha
« Svar #3 skrivet: 20 okt-07 kl 01:41 »
men varför behöver den väga 400 kg? - Och jag ville hellre ha en vedeldad.

Stirlingmotor och batteriladdningsenheten kunde man också vilja köpa separat för att få sin hushålls-strömförsörjning med vedkaminen.

En vedeldad bil skulle väga betydligt mer. Jämför vikt, storlek och effekt mellan pelletspanna och vedpanna.
Viktigt med bästa energi/vikt-förhållande när man måste transportera bränslet, och pellets ger mycket bättre förbränning än ved.
« Senast ändrad: 20 okt-07 kl 01:43 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

sprithitler

• Swedish survivalist.
Re:Den vill jag ha
« Svar #4 skrivet: 20 okt-07 kl 10:53 »
En vedeldad bil skulle väga betydligt mer. Jämför vikt, storlek och effekt mellan pelletspanna och vedpanna.
Viktigt med bästa energi/vikt-förhållande när man måste transportera bränslet, och pellets ger mycket bättre förbränning än ved.
Medhåll, men stirling och generatorenheten vore i alla fall trevligt att kunna köpa till hemmet för inkoppling till panna eller vedspis. Det skulle även ge större produktionsvolym och alltså billigare produktion av stirlingmodulen till bilarna.
Det stora problemet jag ser med vedeldning istället för pellets i bilen är ojämn värme och att man får stanna för att ladda pannan då och då. Att ved ger sämre räckvidd gör inte så mycket så länge man är medveten om att man gör det valet.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Bo

När man räknat fel
« Svar #5 skrivet: 20 okt-07 kl 12:38 »
och blir stående i obygden för att drivmedlet tog slut, är det väldigt bra att bara kunna gå ut och hämta mer i skogen.

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #6 skrivet: 21 okt-07 kl 18:12 »
Bo, under kriget var nog skogarna väldigt renplockade längs vägarna... :)

Jag har funderat mycket på om inte gengasdrift är en onödig omväg vid omvandlingen träbränsle => rörelseenergi. -Att det borde ge bättre verkningsgrad att driva bilen med en ångmaskin direkt på hjulen än att kyla bort all värmeenergi från gasgenereringen och köra en vanlig ottomotor på resterna.

Oavsett om man kör ångmaskin/stirlingmotor direktverkande eller hybridvarianten med el och batterier är ju onekligen pellets mycket mer automatiserbart. Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv vore det ingen höjdare med en ensam bilförare som också ska kasta in vedträn i en panna...
Pellets torde också vara mycket snabbare på att anpassa sig efter effektbehovet utan onödigt höga avgasutsläpp.
Hmmm, flis borde ju också vara ett alternativ även om bränslevolymen ökar markant.

Den pelletsdrivna hybridbilen i trådens början är mycket intressant! Att ha ett mindre batteri för mellanlagringen är förmodligen nödvändigt för att få en drivlina som hänger med i stadstrafikens snabba belastningsväxlingar.

Jag vill åter knyta an till tråden om ett slags påskjutsaggregat att montera likt ett gengasaggregat i bakluckan på en vanlig bensinbil. Jag skulle mycket hellre ha ett sådant pelletseldat påskjutsaggregat än ett gengasaggregat!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #7 skrivet: 22 okt-07 kl 00:28 »
Gengasen har fördelen att den håller befintliga ottomotorbilar i rörelse, perfekt när man har en vagnspark men ingen bensin (såsom under kriget).
Ångbilen tror jag på som koncept och jag tror på att ha vedeldade ångbilar, då man i a f inte bör använda bilen för att transportera bara en person, alltså har man en eldare med sig.
Pelletseldade ångbilar borde ha en plats på marknaden ganska snart, vedeldade borde ha en plats om man ger dem en räckvidd på minst fem mil mellan vedinmatningar. Fina saker med ångbilar (liksom med stirlingbilar ch gengasbilar) är att de om man kör dem på ved eller pellets inte ger någor nettotillskott av koldioxid till atmosfären och att de (inte gengasbilarna då) är tysta även utan att använda ljuddämpare. Vore skoj att ångdriftskonvertera en bil, undrar hur dyrt det är att få en effektiv pelletseldad ångmaskin byggd. Undrar vad den klarar av att ge för acceleration.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Bo

Ångmaskiner
« Svar #8 skrivet: 22 okt-07 kl 09:04 »
går väl inte att få hög verkningsgrad på?

Stirling är särskilt lämpliga i fordon eftersom man får en effektiv luftkylning.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 22 okt-07 kl 10:55 »
Ångmaskinens verkningsgrad ligger på ca 10-12% och kan jämföras med ottomotorns verkningsgrad som är ca 30%.
Om vi då tar med dieselmotorns (förkammardiesel) verkningsgrad så ligger den på ca 35%.

En TDI-diesel ( Direktiinsprutning,Turbo,Laddluftkylning) ytterligare något bättre ca 40% och slutligen diesel med common rail som har ytterligare några procent bättre verkningsgrad.

Stirlingmotorns verkningsgrad är likvärdig med dieselmotorns ca 40%.
« Senast ändrad: 22 okt-07 kl 10:56 av Tompas11 »
If it doesn't work, chrome it!

Bo

Hur räknar man då?
« Svar #10 skrivet: 22 okt-07 kl 11:47 »
Räknar man hur mycket arbete man får som andel av bränslets kemiska energi eller som andel av vad en 100%-igt effektiv värmemotor ger.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #11 skrivet: 22 okt-07 kl 14:09 »
Ångmaskinens verkningsgrad ligger på ca 10-12% och kan jämföras med ottomotorns verkningsgrad som är ca 30%.
Om vi då tar med dieselmotorns (förkammardiesel) verkningsgrad så ligger den på ca 35%.

En TDI-diesel ( Direktiinsprutning,Turbo,Laddluftkylning) ytterligare något bättre ca 40% och slutligen diesel med common rail som har ytterligare några procent bättre verkningsgrad.

Men vad ligger en fullt modern ångmaskins verkningsgrad på? hur mycket har ångmaskinen utvecklats sedan förra sekelskiftet?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.

Hasse

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 okt-07 kl 14:35 »
Det finns ingen "modern" kolvångmaskin, eftersom den inte har utvecklats alls, eftersom den har så usel verkningsgrad så det är meningslöst att arbeta med den. Konstruktionen är sådan. Det går inte att komma förbi.

Tompas11

• Västmanland
Re:Hur räknar man då?
« Svar #13 skrivet: 22 okt-07 kl 14:47 »
Räknar man hur mycket arbete man får som andel av bränslets kemiska energi eller som andel av vad en 100%-igt effektiv värmemotor ger.

Man brukar räkna så här:

Av den värmeenergi som ottomotorn utvecklar omvandlas endast en tredjedel till nyttigt arbete. Resterande del av värmen måste ledas bort för annars kan enskilda motordelar bli så överhettade att motorn skär ihop.

Av tillförd energi (100%) så försvinner ca 30% ut med avgaserna.
Kylningen tar också ca 30%.
Friktionen i motorn tar ca 5%.
Kvar blir då i bästa fall ca 35% som går till nyttigt arbete.

Detta gäller under förutsättning att motorn körs på fullgas.

Av detta framgår att ottomotorn inte är speciellt energieffektiv, den är faktiskt ganska usel.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 22 okt-07 kl 15:22 »
The Green Steam Engine.
http://www.greensteamengine.com/

Hasse

• Gäst
Green Steam Engine
« Svar #15 skrivet: 22 okt-07 kl 15:31 »
Jag blir alltid misstänksam mot sådana här ställen som säljer saker men har mycket lite teknisk information. Det luktar bluff.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #16 skrivet: 23 okt-07 kl 11:41 »

Det här var intressant, data som jag efterfrågat länge
Hur är det nu med Stirlingmotor och verkningsgraden
40 % eller 7 % ?? Kan man tala om verkningsgrader i olika avseenden?

Tompas11

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 23 okt-07 kl 19:22 »
Mera om stirlingmotorn.

50% verkningsgrad??
http://members.lycos.co.uk/gustafsblogg/Sterlingmotor.pdf

Generator driven av stirlingmotor.
http://www.storebroenergysystems.com/nav11629_8C410285FE124D0EB0CC433497D1C808

Här är en räknare där man kan ändra på parametrarna för en stirlingmotor och lära känna lite vad som påverkar uteffekt, storlek och verkningsgrad.
http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/academic/simple/simplee.htm

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 12 nov-07 kl 23:36 »
Här är ett filmklipp på pelletsbilen i aktion.
Tack till Långberget som hittade länken!

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=35254&a=960522
« Senast ändrad: 13 nov-07 kl 00:00 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tompas11

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 12 nov-07 kl 23:49 »
Jovisst var det så, men det efterfrågades ju också info om stirlingmotorn så jag tog mig friheten att lägga in några länkar om den.
Hoppas att du ursäktar mitt tilltag. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare
eremit1, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser