Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och gäss tillsammans?  (läst 8399 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Höns och gäss tillsammans?
« skrivet: 17 okt-07 kl 14:59 »
Frågan har säkert varit uppe flera gånger men jag och sökfunktionen kommer inte överens idag...

Kan man ha några hönor och gäss boende tillsammans? Alltså med både samma hus och rastgård, eller bör de bo var för sig? Om de måste ha separata hus, går det då ändå att ha samma utehägn till dem?

*planerar*
Landsflykting i storstan...

anette i bugared

• -
Re:Höns och gäss tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-07 kl 16:48 »
Våra gäss försökte flera ggr att dränka höns genom att dra ner hönsen  under vattnet i bäcken som rinner direkt utanför hönshuset.
Elaka jäklar var de, gässen, och körde även undan hönsen från maten.

Så hos oss fungerade det inte så bra.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 okt-07 kl 17:04 »
Ok, kanske bäst att ha dem separat då. Det är ju lite storleksskillnad på dem... Hönsen har väl inte så mycket att sätta emot.

Ah, jag behöver mer uthus!!! Mer stängsel och mer stolp!!!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-07 kl 20:38 »
Ok, kanske bäst att ha dem separat då. Det är ju lite storleksskillnad på dem... Hönsen har väl inte så mycket att sätta emot.

Ah, jag behöver mer uthus!!! Mer stängsel och mer stolp!!!

Tyvärr, det funkar inte i samma hönshus. Gäss är revirbenägna och dränker gärna en och annan höna i baljan. Ute fritt går det bra men inte inne. Skaffa ankor i stället. De fungerar bättre tillsammans. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

agge

« Svar #4 skrivet: 17 okt-07 kl 21:35 »
Vi har haft höns och myskankor tillsammans.
Fungerade jättebra. Myskankor är lika goda att äta som gäss.
Och trevligare att handskas med.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 17 okt-07 kl 22:59 »
vi hade hönsen tillsammans med ett par kejsarankor (hona+hane)och när hon började lägga ägg gjorde hanen allt för att skydda henne dvs hade halvt ihjäl hönsen....men det var också bara inomhus. Det är ju klart att dom vill ha egna revir, helt förståeligt.
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 18 okt-07 kl 09:05 »
Jag har gäss, ankor och höns som alla går tillsammans ute men har egna bås inne. Det fungerar väldigt bra och mina gäss har aldrig haft ihjäl nån på de 4 år jag haft dem.

Jag tror att det är bättre att föda upp gässlingar tillsammans med de djuren som de ska gå ihop med sen än att försöka sätta ihop vuxna gäss med andra djur. På så sätt är de vana med de andra djurslagen och lite präglade på dem. Men det finns säkert undantag och vissa gåsraser är säkert "vassare" än andra. Mina är ju väldigt snälla mot folk och andra fjäderfän men rysligt elaka mot tex främmande hundar.

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 okt-07 kl 14:37 »
Gäss fungerar ypperligt på sambete med både större och mindre djurslag.
Nattkvarteret bör de, som andra djurslag, få ha för sig själva.

Jag har aldrig varit med om att gässen har gjort något annat djurslag illa (förutom en korp som nästan fick sätta livet till när den trodde att den skulle ha en nykläckt gässling till lunch). Men hotar gör de ju...
Grannens katter har den största respekt för gåskarlar.

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 18 okt-07 kl 21:36 »
Tack för svar!!
Det blir nog ankor också, någon gång frammåt i tiden  :)

Skulle vara bra om man lyckades få gäss att vakta höns mot katter  ;)  :P

Det får bli separata bostäder åt gässen iaf, men går ankor och gäss bättre ihop än hönor och gäss?
« Senast ändrad: 18 okt-07 kl 21:38 av Potatisblomma »

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 18 okt-07 kl 21:49 »
Ankor kan du absolut inte ha i samma stallar som gässen.
Just ankor riskerar mer att råka illa ut om de inte har ytor att komma undan på.

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 18 okt-07 kl 22:23 »
Ankor kan du absolut inte ha i samma stallar som gässen.
Just ankor riskerar mer att råka illa ut om de inte har ytor att komma undan på.

//Mikael

OK  :)

Bruja

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 okt-07 kl 06:43 »
Hej!

Jag har aldrig heller märkt att gäss ska vara elaka mot höns, mina går ihop utan problem. Om gässen tar hönsens foder så går hönsen ut och tar deras.... ;D

mvh
Carmen

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser