Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla egen säd?  (läst 3760 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
odla egen säd?
« skrivet: 16 dec-04 kl 10:22 »
Hur många brukar odla sin egen säd till brödbak etc? Funderade på att provodla en liten ruta(ca 1-3 kvm) iår och se om man kan skörda själv. Finns det något speciellt man ska tänka på, speciella redskap etc. Jag vet ju hur man odlar på vanligt vis (med traktor och skördetröska) men det går ju inte att göra i den egna trädgården.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

johan.an.

• Gäst
Re:odla egen säd?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-05 kl 13:22 »
HEj
Jag satte höstvete,höstdurumvete och höstråg på sammanlagt 70-80 kvm. Det största problemet var att det blev lite ojämnt, på vissa ställen är det tätt och på andra var det för lite.
Jag fick utsäde från allkorn och samlade ihop lite spillsäd från grannbonden.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
SV: odla egen säd?
« Svar #2 skrivet: 02 feb-08 kl 18:30 »
Hur många brukar odla sin egen säd till brödbak etc? Funderade på att provodla en liten ruta(ca 1-3 kvm) iår och se om man kan skörda själv. Finns det något speciellt man ska tänka på, speciella redskap etc. Jag vet ju hur man odlar på vanligt vis (med traktor och skördetröska) men det går ju inte att göra i den egna trädgården.

Hittade den här tråden tre år senare... Hur gick det? Blev det något brödbak? Jag går i liknande funderingar själv så det vore kul att höra!
harstorp4.se

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 08 mar-08 kl 18:45 »
Nja, än har jag inte fått till någon matsäd... kanske i år eller nästa..
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

luna73

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 27 mar-14 kl 09:53 »
Vart får jag tag i utsäde till höstråg, vete havre och korn?! Behöver bara 5 dl av varje...

kurt

« Svar #5 skrivet: 27 mar-14 kl 16:35 »
 Varför inte bara köpa helt korn i butiken?

http://www.saltakvarn.se/produktkategorier/flingor-gryn-kross/

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser