Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aspens kvalitet överraskar  (läst 15944 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Aspens kvalitet överraskar
« Svar #40 skrivet: 02 sep-09 kl 20:33 »
Att aspen väljs för att den ruttnar innifrån är ju fullkomligt logiskt, det är klart att det är därför man valde den. Men hur gör dom fören och aktern? Det går ju inte att spetsa av då, men det kanske inte man gör på den sortens kanot?

Humle

• Västerbotten
« Svar #41 skrivet: 02 sep-09 kl 20:54 »
Hmm jag tänkte inte på fören och aktern... och böjda aspar i rätt storlek är nog så ovanliga att det är uteslutet. Men kunde man göra kanoter av björknäver eller buffaloskinn kan de nog ha löst det där med fören och aktern också men om en aspkanot i ett stycke finns bevarad så faller denna anledning tror jag.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

machoman

« Svar #42 skrivet: 05 sep-09 kl 10:58 »
Har upparbetat en hel del asp, mest på sågverket men även gjort en del primitiva bikupor. Min erfarenhet är att jag ibland hittat aspar som inte har ruttnat enbart från rotändan utan ruttnat ifrån en gren mitt på trädstammen. Rötan har då spridit sig ifrån grenen, vilket skapar en rötskadad stock med hela ändar som skulle funka till kanot. Annars kan man väl tänka sig en kanot där ena änden är hel genom ett naturligt avslut på rötskadan uppåt på stammen och där rotändan är öppen. Det kanske fanns ett behov av att snabbt tillverka flytdon av sämre kvalitet men som ändå dög till kanotändamål. Den öppna ändan kunde kanske täppas igen. Dåtidens Rustakanot...?

Huggorm

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 05 sep-09 kl 11:04 »
Bakänden på kanoten kan man ju göra rak, så är det lättare att hänga dit motorn  ;D

machoman

« Svar #44 skrivet: 05 sep-09 kl 11:10 »
Jag har fått lära mej att asp används på ställen där man vill undvika stickor och flisor, t.ex. hästspiltor, bastu mm.

MVH Johan

Helt riktigt.

För övrigt så är det svårt att hitta asp som inte slår sig, att såga upp brädor är inte så stort problem men asp till reglar-nej tack. Prövade asp som vedtak på ett uthus för fem år sedan. Det är redan utbytt.

machoman

« Svar #45 skrivet: 05 sep-09 kl 11:12 »
Bakänden på kanoten kan man ju göra rak, så är det lättare att hänga dit motorn  ;D

Och på stenåldern? 3 liggande nedtryckta trälar som skvätter med händerna?....

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #46 skrivet: 05 sep-09 kl 11:46 »
Jag tror dom klämde in byns fetto i hålet, där fick han plaska med fötterna. Dåtidens aktersnurra.

Huggorm

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 05 sep-09 kl 12:37 »
Och på stenåldern? 3 liggande nedtryckta trälar som skvätter med händerna?....

Kunde Flintstones framföra sin bil så skall det gå att lösa kanotdriften också

Sjaunja

• -
« Svar #48 skrivet: 05 sep-09 kl 17:37 »
Jag tror dom klämde in byns fetto i hålet, där fick han plaska med fötterna. Dåtidens aktersnurra.
             ;D

gaup

« Svar #49 skrivet: 11 sep-09 kl 01:37 »
En asp kan man göra mycket av.. av bakaträet (ytved) gör man räfsskaft... blir lätta och med fin spänst (tre tottar i luften) tvär träet görs av senvuxen myrgran och räfspinnarna av ardra.. så har du ett verktyg som inga köpes räfsor kommer i närheten av.. jo en lite men viktig detalj hålna för pliggen brännes ur inte borras (håller inge bra om man borrar) sen är det ju fint om man hittar rötad asp då går det ju att göra fina skåpluckor och lampskärmar..

Pysslan

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 11 sep-09 kl 08:23 »

Hur gör man för att bränna ur hål?

Information om aspens hållbarhet i vatten hittade jag inte i tråden så jag vill passa på att nämna att aspenhar hållit väldigt bra i saltvatten i alla fall att ha under där vi drar upp båten. Någon kommentar om detta?

gaup

« Svar #51 skrivet: 11 sep-09 kl 11:42 »
Jo man går till smeden och beställer en konisk axel själva arbetsdelen ca 15cm lång  diameter vid spets ca 1.5mm och på den femtonde cm cirka 10mm sen efter arbetsdelen så smalnar den av till ett ca 6mm och tjugo cm lång teln som man utrustar med ett trä skaft... sen är det enkelt.. bara lägg den i elden till den är röd och fin och äterpå det är det bara att trycka den igenom där man vill ha ett hål.... typ forntida steg borr..

jag hade ett stort huvebry innan jag förstod vad det va för verktyg jag hade hittat och när det äntligen gick upp ett liljeholmen så började jag att förstå hur i h...vete de gjort hålna i räfstyget.. så de håller sen va det bara att knacka ut pliggen ta isär en räfsa och stoppa dit verktyget så fick jag det konfimerat ;D

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #52 skrivet: 11 sep-09 kl 11:46 »
Har hört att dom förr använde aspplank i hästspiltorna för att det tålde urinen bra, det är ju inte så långt ifrån saltvatten.

Vad är ardra?
Jag har hört att dom förr gärna använde rönn till räfspinnar, det var tom så att man gärna hade en rönn på gården av den anledningen, för att ha reservmaterial nära till hands.

Humle

• Västerbotten
« Svar #53 skrivet: 11 sep-09 kl 12:11 »
Många vägar bär till Rom känns det som :). Jag har alltid fått höra att räffsskaft gör man av senvuxen gran, tvärskaft av björk allra helst svallved och räffspinnar av rönn/björk. Passformen borde va viktig för hållfastheten och det blir ju lite ojämnare hål med att bränna än att borra vilket borde försvåra passformen. Men man kan ju kila efteråt.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

gaup

« Svar #54 skrivet: 11 sep-09 kl 12:45 »
Ett skaft av asp väger bara hälften av ett i gran alllrahelst ett av senvuxen och aspen är det mycket spänst i så den tjesar inte lika mycket som gran..

Dela detta:

* Inloggade just nu

869 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser