Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aspens kvalitet överraskar  (läst 15931 gånger)

Humle

• Västerbotten
Re:Aspens kvalitet överraskar
« Svar #20 skrivet: 02 dec-07 kl 20:51 »
Rackarn vad sågen fastnade för några dagar sen när jag skulle såga ner några mindre aspar. De är som om de fryser, har sågat ner nån asp förut och då gick det väldigt lätt. Vinter är kanske inte bästa tiden att såga ner asp?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Filip Skräplund

« Svar #21 skrivet: 02 dec-07 kl 21:36 »
Rackarn vad sågen fastnade för några dagar sen när jag skulle såga ner några mindre aspar. De är som om de fryser, har sågat ner nån asp förut och då gick det väldigt lätt. Vinter är kanske inte bästa tiden att såga ner asp?

Jag känner igen det där, träet måste vara ganska vattenmättat fast tillväxten avstannat, det sväller i sågsnittet.
Du handsågade alltså?!
Troligen för småtandigt sågblad och för liten skränkning.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 08 dec-07 kl 00:08 »
Synd bara att aspen ofta är rutten i kärnan. Hade varit trevligt med mer asp och mindre gran i produktionsskogarna

Anders Plogen

• -
« Svar #23 skrivet: 01 jan-08 kl 17:05 »

Jag älskar asp. Vackert och segt. Såg ett kanadensiskt företag som sålde asp som tonträ, d.v.s att använda som lock i gitarrer, fioler etc. Traditionellt används tätvuxen gran, men jag kan tänka mig att aspen är minst lika bra. Gick och bar en bit asp på axeln härom dagen. Oj vad det sjöng i den när jag knackade på den...

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #24 skrivet: 01 jan-08 kl 19:18 »

Jag inbillar mig att det är något i barken som skämmer när man sågar.
Jag minns att jag hade väldiga problem med min bandsåg att "öppna" asp-stockar, dvs blocka dem. Men sedan var det inga problem. Skall bli bastulavar, är det tänkt.  :P

A.

Filip Skräplund

« Svar #25 skrivet: 01 jan-08 kl 19:24 »
Det skulle kunna vara mycket kisel i aspbarken, som sliter på sågbladet.
Men då borde det märkas även på motorsågkedjan.
Jag har huggit mycket asp och inte märkt att det sliter extra på kedjan, snarare tvärtom.
Jag tror mera på att det vattenmättade aspträet sväller snabbt när det kommer i kontakt med luften.
Troligen är det inte konstigare än att cellerna sväller när trycket utifrån minskar.
Vill fö minnas att jag märkt samma sak på björk.
« Senast ändrad: 01 jan-08 kl 21:41 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

kattfot

• Östergötland
SV: Aspens kvalitet överraskar
« Svar #26 skrivet: 25 maj-09 kl 13:17 »
Hej!

Det stämmer att det är mycket kisel i asp, både i bark och trä.
Jag har använt asp till bildhuggeriarbeten och tråg, med mycket bra resultat, men det märks att det gör eggverktygen slöa fortare än t.ex. lind.
En fördel med asp är att det ofta finns stora bitar helt utan kvistar och det uppskattar man ju om man ex.vis ska göra stora tråg.

/Kattfot
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

johan713s

« Svar #27 skrivet: 17 jun-09 kl 09:00 »
Jag har fått lära mej att asp används på ställen där man vill undvika stickor och flisor, t.ex. hästspiltor, bastu mm.

MVH Johan

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 29 jul-09 kl 11:06 »
Sweet.. Asp har jag så det räcker till och blir över, då har jag ju i.a.f. konstruktionsvirke så att jag kan bygga en hel del framöver då!

Om det inte är så förbannat noga med att virket krymper lite, funkar det då att såga upp färsk asp och använda som ex. reglar?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 29 jul-09 kl 11:22 »

Om det inte är så förbannat noga med att virket krymper lite, funkar det då att såga upp färsk asp och använda som ex. reglar?

Det ska nog gå bra.
Möjligen är virket lite väl löst innan det torkat, lätt att spräcka reglar vid hårdhänt behandling.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 29 jul-09 kl 11:25 »
Gött! Då är ju mycket av materialet till de framtida byggplanerna säkrad i.a.f, bara tiden som saknas då. Och tid lär väl inte gå att skapa av asp tyvärr..

cowboy

« Svar #31 skrivet: 29 jul-09 kl 11:33 »
Gångtrött , du borde passa på att syrefälla , alltså låta hela trä ligga med lövena på tills de torkat ! En månad el så..

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #32 skrivet: 30 jul-09 kl 00:17 »
Nyfiken vad ger det? Blir virket bättre då? Starkare, tätare eller torkar bättre?
Jag kan så lite om trä så därför frågar jag.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Huggorm

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 30 jul-09 kl 00:19 »
Nyfiken vad ger det? Blir virket bättre då? Starkare, tätare eller torkar bättre?
Jag kan så lite om trä så därför frågar jag.

Det torkar snabbare, och eventuellt spricker det mindre

Sjaunja

• -
« Svar #34 skrivet: 30 aug-09 kl 20:57 »
Asp sliter på sågklingan för att kapilärerna hos aspen är grova så sand och mindre gruskorn dras upp. Har varit sugen på att göra en aspkanot sk. äsping. Arkeologer hittar stockkanoter av asp där urgröpningen bränts ur. Undrar om de gjorde kanoterna av asp just för att träet innehöll mycket luft så att flytkraften blev större?

Huggorm

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 30 aug-09 kl 21:16 »
Asp sliter på sågklingan för att kapilärerna hos aspen är grova så sand och mindre gruskorn dras upp. Har varit sugen på att göra en aspkanot sk. äsping. Arkeologer hittar stockkanoter av asp där urgröpningen bränts ur. Undrar om de gjorde kanoterna av asp just för att träet innehöll mycket luft så att flytkraften blev större?

Intressant fråga. Aspens trä är ju relativt lätt, så det kan säkert inverka. En frodvuxen gran vore förmodligen ännu bättre, eller kanske pil. Det får ju vara träd som blir tillräckligt grova också, och som fanns att få tag på vid den tiden. Men frågan är hur stor betydelse materialets flytförmåga har, är inte väggarna i kanoterna ganska tunna?

Sjaunja

• -
« Svar #36 skrivet: 30 aug-09 kl 23:06 »
Jo det har du rätt i. Väggarna är säkert så tunna som möjligt.

cowboy

« Svar #37 skrivet: 01 sep-09 kl 12:41 »
Man bränner väl för hållbarheten ?

Sjaunja

• -
« Svar #38 skrivet: 01 sep-09 kl 19:23 »
Man bränner väl för hållbarheten ?

Jo hållbarheten blir ju bättre som du säger. Hade jag varit stenåldersbrutta så skulle jag nog ha tyckt att urbränning var en vansinnigt snabb metod också, jämfört med de verktyg som fanns tillhands. Skulle vara kul å prova!

Humle

• Västerbotten
« Svar #39 skrivet: 02 sep-09 kl 16:31 »
Jag tänker i första hand på att anledningen kanske var att det är lätt att hitta grova aspar och grova aspar murknar i regel inifrån vilket gör urgröpning med valfri metod enkel. De senaste årsringarna är dock i regel färska vilket då bildar skrovet. Dessutom har i regel aspstammen lite kvist jämfört med t.ex. gran.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser