Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Registrera företag!!!!  (läst 4459 gånger)

lupus

Registrera företag!!!!
« skrivet: 16 okt-07 kl 02:57 »
Hej på er!!
Finns det nån fördel med att registrera enskild firma när man har en jordbruksfastighet som redan är ett företag?
Isånt fall vad är fördelarna?
Hur gör man tex om man vill köpa en bil och registrera den på jordbruket, måste ju vara en fördel att ha möjlighet att dra moms på rep och underhåll även om man inte får billigare diesel.
Hur har ni gjort som har jordbruksfastigheter...???
/Matte

Rosten

• Närke
Re:Registrera företag!!!!
« Svar #1 skrivet: 16 okt-07 kl 22:58 »
Hej på er!!
Finns det nån fördel med att registrera enskild firma när man har en jordbruksfastighet som redan är ett företag?
Isånt fall vad är fördelarna?
Hur gör man tex om man vill köpa en bil och registrera den på jordbruket, måste ju vara en fördel att ha möjlighet att dra moms på rep och underhåll även om man inte får billigare diesel.
Hur har ni gjort som har jordbruksfastigheter...???
/Matte
Jag har enskild firma. Men den hade jag innan jag skaffade bondgården.. ;)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 okt-07 kl 23:12 »
Man är väl mer eller mindre automatiskt enskild näringsidkare när man äger en jordbruksfastighet, men man måste ju ansöka om momsregistrering och F-skatt ändå, om man nu vill det... Du kan nog inte räkna med att kunna ha vilken bil som helst som gårdsbil, punkt ett är väl att den åtminstone är en kombi, då kan man ju säga att man hämtar djurfoder och annat med den, och allra helst ska det ju vara en pick-up eller nåt. För hur det än är så står ju bilen regad på dig som person om du inte har ett AB, och är det då en vanlig personbil så kommer du få svårt med skattemyndigheten om dom kollar upp dig, då är det ju bra om det finns två bilar, då blir det genast lättare att hävda att den ena är gårdsbil... ::)

lupus

« Svar #3 skrivet: 16 okt-07 kl 23:23 »
Pickup har jag redan,tyvärr så köptes den innan gården så den är redan avmomsad.

lupus

« Svar #4 skrivet: 16 okt-07 kl 23:24 »
Men man kan ju alltid sälja och köpa en annan :D.
/Matte

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 17 okt-07 kl 07:59 »
Pickup har jag redan,tyvärr så köptes den innan gården så den är redan avmomsad.
Har du redan dragit momsen på den????
Då har du ju redan en firma!
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 07:59 av Rosten »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 17 okt-07 kl 22:29 »
Kolla noga upp med din skattemyndighet angående dra moms mm på bil i lantbruket. Jag pratade med dem här och man måste kunna redovisa vad man använder den till i lantbruket och hur mycket man kör. Kör du den "privat" till annat jobb, på semester, åker och handlar mm så har jag för mig att det skulle förmånsbeskattas. Fast det där har de järnkoll på hos skattemyndigheten.

Det är lite enklare att få igenom en lastbilsreggad bil som jag förstod det. Det hela slutade med att vi drar de  bilkostnaderna som vi har  på vår privata bil när vi använder den i lantbruket. Som att åka och köpa foder eller köra djur i släp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

lupus

« Svar #7 skrivet: 17 okt-07 kl 22:36 »
Nej jag köpte den innan vi köpte gården och då blir en momsad bil automatiskt avmomsad då jag som privatperson köpte den.
Men jag funderar på att köpa en större diesel pickup typ king cab eller l200, största fördelen med att ha en äldre pickup reggad på lantbruket borde ju vara att det går att dra moms på rep osv.

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 18 okt-07 kl 22:05 »
Nej jag köpte den innan vi köpte gården och då blir en momsad bil automatiskt avmomsad då jag som privatperson köpte den.
Men jag funderar på att köpa en större diesel pickup typ king cab eller l200, största fördelen med att ha en äldre pickup reggad på lantbruket borde ju vara att det går att dra moms på rep osv.

Men du får ju ta upp saker som du redan äger i företaget. Ett år tillbaka brukar inte vara några problem.

Du får hävda att du behövde den för att kunna förbereda starten av dit företag. Då är den avdragsgill om du har kvittot kvar.

Samma sak med allt annat som du köpt det senaste året som du kommer att använda i företaget.

Jag vet en som drog av resan+ inträde till en mässa som var 2 år innan han startade. Han hävdade att det tagit mer än 2 år att förbereda sig för firmastarten och att mässan var en del i den förberedelsen. Det gick dom med på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare
eriksjos, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser