Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar man betalt för äggen?  (läst 7263 gånger)

Skojarbråten

Re:Vad tar man betalt för äggen?
« Svar #20 skrivet: 15 okt-07 kl 20:57 »
Menar du att de kan kräva pengar för en "inspektion" man inte vill ha?

Jajamen! Se det som en extra miljöskatt för de farliga äggen. Eller hönsen. Eller whatever.

Jag ringde min och bad honom komma hit och kolla INNAN jag skaffade djur (då var det hästar, nu är det höns). Kostade iofs 500 bagis, men nu står vi på mycket god fot med varandra.

Det hade vi kanske gjort ändå. Men nu har han ju sett det en gång och verkar knappast ha bråttom tillbaka, trots att totalt jag bytt djurslag i stallet.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Skojarbråten

« Svar #21 skrivet: 15 okt-07 kl 20:58 »
Då är du... trumvirvel... foderföretagare i alla fall! Det skall inte ges bort några ägg i Sverige. Djurhållning är suspekt. Höns är miljöfarliga.

Äta upp äggen själv är fortfarande gratis.

Är man foderföretagare även om man inte ger bort äggen utan kastar dem/äter upp dem själv?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #22 skrivet: 15 okt-07 kl 20:59 »
Ähhh. Jag är stolt över mina fåglar & vill förstås dela med mig. Om jag tjänar 100kr eller inget kommer att kvitta i det stora hela.  8)

Jomen, därför skall du ta betalt för dem tycker jag. För att de är vackra, värper goda ägg och för att du är stolt över dem. De är värda något. Tyvärr är det ju så att djur som skänks bort eller säljs väldigt billigt får ett lågt värde, det är inte så noga. Se på alla katter som springer runt som ingen vill ha.

Sen Ulric; är det verkligen så att det är gratis att äta äggen? Måste du inte bokföra det som eget uttag... ??? (om nu dina höns ingår i din verksamhet förstås)

Men det sägs ju att adminstrationen för bönder skall minskas ned så med lite tur kanske vi snart slipper lite av alla galenskaper... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Skojarbråten

« Svar #23 skrivet: 15 okt-07 kl 20:59 »
Jajamen! Se det som en extra miljöskatt för de farliga äggen. Eller hönsen. Eller whatever.

Jag ringde min och bad honom komma hit och kolla INNAN jag skaffade djur (då var det hästar, nu är det höns). Kostade iofs 500 bagis, men nu står vi på mycket god fot med varandra.

Det hade vi kanske gjort ändå. Men nu har han ju sett det en gång och verkar knappast ha bråttom tillbaka, trots att jag helt bytt djurslag i stallet.

Nypålandet

« Svar #24 skrivet: 15 okt-07 kl 21:07 »
Jomen, därför skall du ta betalt för dem tycker jag. För att de är vackra, värper goda ägg och för att du är stolt över dem. De är värda något. Tyvärr är det ju så att djur som skänks bort eller säljs väldigt billigt får ett lågt värde, det är inte så noga. Se på alla katter som springer runt som ingen vill ha.

Jojo, jag ger ju inte bort dom till kreti & pleti. Kan man inte få mina ägg kan man heller inte köpa dom.  8)

Nypålandet

« Svar #25 skrivet: 15 okt-07 kl 21:08 »
Då är du... trumvirvel... foderföretagare i alla fall! Det skall inte ges bort några ägg i Sverige. Djurhållning är suspekt. Höns är miljöfarliga.

Äta upp äggen själv är fortfarande gratis.

Nädå. Jag är en god människa som ger bort ägg!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 okt-07 kl 21:09 »
Är man foderföretagare även om man inte ger bort äggen utan kastar dem/äter upp dem själv?

Nej, det är man inte.

Det där med vad som gör en till foderföretagare är snårigt. Det bygger på en EU-förordning. Den förordningen innehåller diverse begränsningar som jordbruksverket i Sverige har bestämt sig för att strunta i. Men en EU-förordning gäller över svensk lag så vad jordbruksverket tycker spelar egentligen ingen roll. Den som känner sig lite trotsig kan ju ge bort ett ägg och se vad som händer.

Nypålandet

« Svar #27 skrivet: 15 okt-07 kl 21:12 »
Nej, det är man inte.

Det där med vad som gör en till foderföretagare är snårigt. Det bygger på en EU-förordning. Den förordningen innehåller diverse begränsningar som jordbruksverket i Sverige har bestämt sig för att strunta i. Men en EU-förordning gäller över svensk lag så vad jordbruksverket tycker spelar egentligen ingen roll. Den som känner sig lite trotsig kan ju ge bort ett ägg och se vad som händer.

Skulle tippa på... Inget?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 15 okt-07 kl 21:13 »
Sen Ulric; är det verkligen så att det är gratis att äta äggen? Måste du inte bokföra det som eget uttag... ??? (om nu dina höns ingår i din verksamhet förstås)

Ja, jo, det är ju riktigt. Men då får man ju dra av för vad det kostar att tillverka dem.

Skojarbråten

« Svar #29 skrivet: 15 okt-07 kl 21:14 »
Det ska jag prova ända tills jag har landat packeritillståndet. Tack för kunskapen (inte den första du bidragit med)!

:D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 15 okt-07 kl 21:16 »
Men nu har han ju sett det en gång och verkar knappast ha bråttom tillbaka, trots att totalt jag bytt djurslag i stallet.

Det brukar vara kontroll vart 3.e år av djurstallarna  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #31 skrivet: 15 okt-07 kl 21:17 »
Ja, jo, det är ju riktigt. Men då får man ju dra av för vad det kostar att tillverka dem.

Sant, det blir nog plus/minus noll i slutändan..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Margit

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 15 okt-07 kl 22:23 »

Grannen på landet hade en inspektör på oanmält besök häromdagen. Han fick en anmärkning på att värpredena var 1 cm för korta... :o :o :o och en räkning på 500 spänn.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #33 skrivet: 15 okt-07 kl 22:27 »
Grannen på landet hade en inspektör på oanmält besök häromdagen. Han fick en anmärkning på att värpredena var 1 cm för korta... :o :o :o och en räkning på 500 spänn.

Är dom verkligen SÅÅÅ noga? Hur stora skulle värpredena vara då? Kanske bäst att ge sig ut och mäta...

Lite konstigt också eftersom folk tipsar om att man kan använda gamla bokhyllor och byråar eller köksskåp som värpreden, vad säger inspektörerna om dem då?

Är de lika petiga med sittpinnar, matplatser, hönsluckor och annat också? Man blir ju lätt nervös här...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Margit

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 15 okt-07 kl 22:36 »
Är dom verkligen SÅÅÅ noga? Hur stora skulle värpredena vara då? Kanske bäst att ge sig ut och mäta...

Lite konstigt också eftersom folk tipsar om att man kan använda gamla bokhyllor och byråar eller köksskåp som värpreden, vad säger inspektörerna om dem då?

Är de lika petiga med sittpinnar, matplatser, hönsluckor och annat också? Man blir ju lätt nervös här...

Ja jag reagerade också på petigheten, tror de följer EU-standardmått. Grannen påpekade för inspektören att hönorna ofta ligger två och två och värper trots att det finns lediga reden.
Det förvånar mig att det finns pengar för att kolla upp minsta lilla månskensbonde medans barn kan fara hur illa som helst...eller är det ett sätt att tjäna pengar? Tveksamt om 500 spänn täcker utgifterna för besöket dock.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 15 okt-07 kl 22:37 »
Mått för frigående höns enligt L100:

Fackrede: 0,0125 m2/höna, minsta area 0,075 m2, kortaste sidan 0,24 m
Kollektivrede: 0,010 m2/höna, minsta area 0,140 m2, kortaste sidan 0,35 m

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #36 skrivet: 15 okt-07 kl 22:46 »
Men hallå! är dom var här pga. att dom kom på att vi hade flyttat hit med hästar när dom räknade hästar i området.. försökte jag säga att vi hade några höns också.. Men det var hon inte intresserad av...

Så risken att dom bryr sig så mycket om någrahobbyhöns är väl inteså stor egentligen..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

johe71

« Svar #37 skrivet: 16 okt-07 kl 08:50 »
Så risken att dom bryr sig så mycket om någrahobbyhöns är väl inteså stor egentligen..

Det beror säkert till stor del på inspektören och kanske på om han/hon har haft en bra dag :)

grejen är väl lite den att när du börjar sälja ägg (även om det bara är till vänner) så är det inte längre (i lagstiftarens ögon) några hobbyhöns

angående regler så fanns det förr ett häfte som man kunde ladda ner från djurskyddsmyndighetens sida som enkelt förklarade de regler och mått som man ska följa när man har höns... nu har djurskyddsmyndigheten försvunnit som myndighet och jordbruksverket är ansvariga för de reglerna... och de håller på att revidera det häftet så det finns inte längre för nerladdning...
däremot så finns den här pdf-filen Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2007:5
råd om djurhållning inom lantbruket m.m.;
(även kallad L 100)
sidan 35-41 handlar om värphöns och det finns många mått och regler att hålla reda på ... fast jag tycker att det är bra att det finns regler så att inspektören har något mer än sitt eget godtycke att gå efter när han gör en inspektion... sen så är reglerna en minimirekomendation så det gör inget om man har det bättre än så för sina höns... men alla som har höns bör ha läst de reglerna och i största möjliga mån följa dem

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #38 skrivet: 16 okt-07 kl 10:39 »
Men hallå! är dom var här pga. att dom kom på att vi hade flyttat hit med hästar när dom räknade hästar i området.. försökte jag säga att vi hade några höns också.. Men det var hon inte intresserad av...

Det är helt andra saker som avgör hur petiga djurskyddsinspektörerna är  ;)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #39 skrivet: 16 okt-07 kl 19:16 »

Här finns en tråd någonstans, där det framgår att djurägaren ska betala, även i ett fall som så här:

Du blir anonymt anmäld för att du sägs vanvårda dina djur.
Inspektion kommer, allt är OK och enligt reglerna. Ingen grund för anmälan således.
Men du får betala inspektionen i alla fall.

Man undrar hur det är ställt.

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare
Nataks, Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser