Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar man betalt för äggen?  (läst 7257 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Vad tar man betalt för äggen?
« skrivet: 15 okt-07 kl 10:59 »
Jag får alldeles för mycket ägg just nu för att själv klara av att göra av med dem... undrar... vad tar man betalt för äggen? Hönsen går ute i det fria varje dag och äter inget besprutat!
Jag har noll koll över pris...
Himla tacksam för svar!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Nypålandet

Re:Vad tar man betalt för äggen?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-07 kl 11:14 »
Beror på till vem & i vilket syfte de säljs...  ::)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #2 skrivet: 15 okt-07 kl 11:17 »
Beror på till vem & i vilket syfte de säljs...  ::)

ja det förstår jag... men vad är brukligt att ta? Till vänner och bekanta som är intresserade av "lantägg" för att ha att äta?
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 15 okt-07 kl 11:25 »
Jag skulle ta 1-2 kr styck, men jag är kanske för givmild...

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 15 okt-07 kl 11:27 »
Jag har mina hönor ungefär som du skriver att du har dina och jag tar 20kr för ett 12-pack normalstora ägg. För dvärghönsäggen tar jag 1kr/styck.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #5 skrivet: 15 okt-07 kl 11:28 »
Jag tar 1:50 styck för mina som går fritt ute och inte äter allfoder.

Edit: ja, äggen går ju ingenstans men hönsen... ;D
« Senast ändrad: 15 okt-07 kl 11:29 av kobbe »
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #6 skrivet: 15 okt-07 kl 11:28 »
Jag tar 1:50 styck för mina som går fritt ute och inte äter allfoder.
Låter bra! Tack för snabba svar!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 15 okt-07 kl 11:42 »
Jag tar två kronor styck för mina ägg. Det är kanske mycket, men det var min svärmor som satte det priset själv när hon som första kund handlade ägg av oss, sen har mina föräldrar fått betala lika mycket de också (de är våra enda kunder...) och de har inte klagat... De vita äggen i affären är billigare men då är det ju inte 'riktiga ägg'...

Mina hönor sparar alla 'sina' pengar i en burk sen köper vi hönsmat för de pengarna!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #8 skrivet: 15 okt-07 kl 11:43 »
Jag tar två kronor styck för mina ägg. Det är kanske mycket, men det var min svärmor som satte det priset själv när hon som första kund handlade ägg av oss, sen har mina föräldrar fått betala lika mycket de också (de är våra enda kunder...) och de har inte klagat... De vita äggen i affären är billigare men då är det ju inte 'riktiga ägg'...

Mina hönor sparar alla 'sina' pengar i en burk sen köper vi hönsmat för de pengarna!
Ett bra tips! Tack!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 15 okt-07 kl 12:20 »
Våra höns går fritt (utom just nu då vi har en höns-sugen katt i faggorna... :() och äter ekologiskt värpfoder. Vi tar 2,60 + moms för våra. Ekologiska ägg i affären kostar ung. 2,50 styck.

Våga ta betalt för äggen! Det gynnar ingen att ge bort fina ägg från frigående glada höns..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Nypålandet

« Svar #10 skrivet: 15 okt-07 kl 12:36 »
Våra höns går fritt (utom just nu då vi har en höns-sugen katt i faggorna... :() och äter ekologiskt värpfoder. Vi tar 2,60 + moms för våra. Ekologiska ägg i affären kostar ung. 2,50 styck.

Våga ta betalt för äggen! Det gynnar ingen att ge bort fina ägg från frigående glada höns..
Som sagt. Priset beror, iaf för mig, på vem man säljer till. Till släkt skulle jag inte ta betalt, till vänner ca 1kr & iövrigt 2 kr. Till avel skänker jag bort dom....

Prosit

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 15 okt-07 kl 12:42 »
Köper du billigaste (bur?)äggen på stormarknad kostar de 1 kr/st Köper du dyraste eko äggen kostar de ca 3 kr/st. Du får väl avgöra vilken kvalitet du tycker dina ägg har. ;) Jag skulle ta minst 3 kr/st men mina är för värdefulla att säljas. Jag ger bort dem i present. Sex ägg fint paketerade i stället för en vinflaska (Pris ca 70/6= 11 kr/ägg!)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

johe71

« Svar #12 skrivet: 15 okt-07 kl 16:15 »
Till vänner och bekanta som är intresserade av "lantägg" för att ha att äta?

bara som en liten upplysning så måste du registrera dina höns i Fjäderfäregistret om du börjar sälja ägg (och ja, det är även om du säljer ägg till grannar och vänner)

Länk till jordbruksverkets sida om fjäderfäregistret frågor och svar

Det är gratis att registrera sig, men efter vad som stått på forumet så får en del besök av kommunens djurskyddsinspektör efter att de anmält sig och i vissa (alla?) kommuner så kostar denna inspektion (jag vet dock inte hur mycket då jag inte fått något sådant besök)

och för att sedan göra den byråkratiska lyckan av att sälja ett paket ägg till sina vänner total så måste du även registrera dig som foderföretagare hos jordbruksverket ... jo du läste rätt foderföretagare, visst låter det fint :) från deras sida "Du räknas som foderföretagare om du hanterar foder som ett led i produktionen av livsmedel." så matar du dina hönor så är du en foderföretagare...
länk  till deras sida om foderföretagare, även denna registrering är kostnadsfri...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 15 okt-07 kl 16:33 »
Citera
Som sagt. Priset beror, iaf för mig, på vem man säljer till. Till släkt skulle jag inte ta betalt, till vänner ca 1kr & iövrigt 2 kr. Till avel skänker jag bort dom....

men vet du vad Nypålandet. Äggen till avel ska du ta hutlöst betalt för, det gör alla andra. Herregud 5-10 kr ägget är normalt för avel!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 15 okt-07 kl 19:57 »
men vet du vad Nypålandet. Äggen till avel ska du ta hutlöst betalt för, det gör alla andra. Herregud 5-10 kr ägget är normalt för avel!!

Instämmer ;D
« Senast ändrad: 15 okt-07 kl 19:57 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Nypålandet

« Svar #15 skrivet: 15 okt-07 kl 19:59 »
Ähhh. Jag är stolt över mina fåglar & vill förstås dela med mig. Om jag tjänar 100kr eller inget kommer att kvitta i det stora hela.  8)

Nypålandet

« Svar #16 skrivet: 15 okt-07 kl 20:01 »
bara som en liten upplysning så måste du registrera dina höns i Fjäderfäregistret om du börjar sälja ägg (och ja, det är även om du säljer ägg till grannar och vänner)

Det är gratis att registrera sig, men efter vad som stått på forumet så får en del besök av kommunens djurskyddsinspektör efter att de anmält sig och i vissa (alla?) kommuner så kostar denna inspektion (jag vet dock inte hur mycket då jag inte fått något sådant besök)

och för att sedan göra den byråkratiska lyckan av att sälja ett paket ägg till sina vänner total så måste du även registrera dig som foderföretagare hos jordbruksverket ... jo du läste rätt foderföretagare, visst låter det fint :) från deras sida "Du räknas som foderföretagare om du hanterar foder som ett led i produktionen av livsmedel." så matar du dina hönor så är du en foderföretagare...
länk  till deras sida om foderföretagare, även denna registrering är kostnadsfri...

Eller.... Blablabla...

Du ger bort äggen & "lånar" en tjuga...  8)

Skojarbråten

« Svar #17 skrivet: 15 okt-07 kl 20:15 »

I Kils kommun där jag bor kostar det 500 bagis när de kommer. Och det är bara att pröjsa och se glad ut! OBS att de kan komma ändå, även om du inte anmält till Fjäderfäregistret.

Ska du handla med ägg måste du även meddela kommunen, men tror att det i lantbruksbygder inte är så kinkigt. Det skullle vara om man råkar sälja ett dåligt ägg till någon rättshaverist som surnar till, kanske?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Nypålandet

« Svar #18 skrivet: 15 okt-07 kl 20:40 »
I Kils kommun där jag bor kostar det 500 bagis när de kommer. Och det är bara att pröjsa och se glad ut! OBS att de kan komma ändå, även om du inte anmält till Fjäderfäregistret.

Ska du handla med ägg måste du även meddela kommunen, men tror att det i lantbruksbygder inte är så kinkigt. Det skullle vara om man råkar sälja ett dåligt ägg till någon rättshaverist som surnar till, kanske?

Menar du att de kan kräva pengar för en "inspektion" man inte vill ha?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 okt-07 kl 20:51 »
Eller.... Blablabla...

Du ger bort äggen & "lånar" en tjuga...  8)

Då är du... trumvirvel... foderföretagare i alla fall! Det skall inte ges bort några ägg i Sverige. Djurhållning är suspekt. Höns är miljöfarliga.

Äta upp äggen själv är fortfarande gratis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser