Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönsraser..vad har jag köpt?  (läst 7039 gånger)

snorpan

• Västergötland
hönsraser..vad har jag köpt?
« skrivet: 14 okt-07 kl 21:06 »
Jag har nyss utökat min hönsgård med 19st hönor, 2st tuppar...alla super fina och riktigt tama......nu till mitt lilla problem.......Tjejen jag köpte gänget av hade ingen aning om vilka raser det är o jag är inte någon fena på det där heller. Så nu undrar jag var söker reda på detta.
Hur som hälst är det ett stört skönt gäng.
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: hönsraser..vad har jag köpt?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-07 kl 21:08 »
Fotografera och lägg ut bilderna här, kolla också hur tunga de är och ungefär hur stora (större eller mindre än en brödrost) så finns det alltid folk som har gissningar och flest gissningar borde hamna i närheten av rätt svar. Det kan ju vara blandraser också.

Och just ja, vilken färg äggen har också om de lägger ägg, det är också bra att veta när man ska gissa ras.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Gotlandskaniner, genbank.

snorpan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 okt-07 kl 14:24 »
´Tack

men jag tror det får bli lite bilder här också så fort jag fått dem på bild. :P
inte helt lätt att se skillnaden, det fins ju så många som är väldigt lika.

Nypålandet

« Svar #4 skrivet: 15 okt-07 kl 14:30 »
Risken är att det blir en del blandningar...

snorpan

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 okt-07 kl 21:31 »
Här kommer bilder på några som ville vara med på bild idag ;D
Alla hönor o tuppar ar av stor storlek om jag jämför med våra gotlandshöns. Golands tuppen i bakgrunden på bild 3.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 17 okt-07 kl 22:08 »
Vilka jättefina hönor och tuppar! Väldigt många olika färger och fasoner på dem också. Hönan på bild 1 var jättefin, är det rapphönsfärgad den färgen kallas? En sån måste jag ha någon gång!

Jag vågar mig inte på några direkta gissningar, är ju riktig nybörjare på höns, men tuppen bild 4 är lite lik vår Rocky som är en plymouth rock, vad tror du? (bifogar bild)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 17 okt-07 kl 22:12 »
Bild 1 är väl en Guldsvartbandad men ska det vara blått på lårdunen ?

Bild 5 är väl Rapphönstecknad som det hette förr på Brahma hönsen.

Men Varför bytte de namn på den färgen till "Guld Svartbandad" på Brahma hönsen ?
Någon som har förklaringen ?

Bild 4 den tuppen ser ut som en Gökfärgad Maran.

« Senast ändrad: 19 okt-07 kl 13:18 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ehrenstorp

« Svar #8 skrivet: 17 okt-07 kl 22:14 »
Bild 1 och 5 ser ut som Brahma, lite svårt att se iomed att jag inte ser kammen så bra.

Men jag skulle nog gissa på Brahma den första och den sista.
Har Vit leghorn, Svart Leghorn och Skånsk blommehöna

rina

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 okt-07 kl 22:25 »
 :)Jo det är Guld Svartbandad Brahma sen kan det ju vara Maran tupp den grårandiga om man kollar benfärgen. Roligt med lite olika raser i hönsgården

rina

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 okt-07 kl 22:26 »
+ en Faverolle höna den laxfärgade

snorpan

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 okt-07 kl 22:27 »
Tuppen på bild 5 har vad jag tror kallas ros kam  3st knubbiga bredvid varandra.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #12 skrivet: 17 okt-07 kl 22:29 »
2:a bilden och länst till vänster ser ut som en faverolle höna!!!!!!!!!
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #13 skrivet: 17 okt-07 kl 22:46 »
har alltid tyckt att brahma ser så arga ut... :-[ men hönan på bild nr1 ser otroligt rar ut! Jag kan inte så många raser men nog är det brahma på första och sista bilden och en favorelle höna längst till vänster på bild2...
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #14 skrivet: 17 okt-07 kl 23:40 »
På bild nr 2, 2:a fr v liknar min gamla Pyttan på pricken. Hon var en mix mellan kochin/silke. Nr 3+4 är dansk lantras eller brun leghorn :-\
Superfina alla :)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

snorpan

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 19 okt-07 kl 11:53 »
Tack alla för hjälpen, hoppas kunna ta lite mer bilder på de hönsen som antagligen är lite svårare att gissa på,
men det är nu så att mina små katter går mig hack i häl när jag är ute och på så sätt skingras hönorna väldigt effektift o då är det svårt att få dom att fassna på bild :P

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 19 okt-07 kl 12:13 »
Bild 5 är väl Rapphönstecknad som det hette förr.

Men Varför bytte Brahma namn på den färgen till "Guld Svartbandad" ?
Någon som har förklaringen ?

Förr Rapphönstecknad numer Guldsvartbandad ?
« Senast ändrad: 19 okt-07 kl 23:31 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anna

• -
« Svar #17 skrivet: 19 okt-07 kl 15:23 »
man har bytt namn på nästan alla färger på alla hönsraser. Detta är för att det ska bli mer likadant i Norden eller om det var i hela Europa. Den svenska rasfjäderfästandarden är ju numera på danska och då får våra gamla färg-namn flytta på sig för att anpassas efter deras benämningar. Nya färgerna är ganska logiska även om det känns krångligt att lära om sig. Oftast börjar det med grundfärgen och sedan om de har "band" på fjädrarna i en annan färg. Sebright får därför färgerna silver svartbandad och buld svartbandad eftersom de är guld eller silver med svarta pilar på vingarna.
Jag har inte lärt mej de nya färgerna riktigt än och de flesta verkar fortfarande säga de gamla färgerna; rapphönsfärgad tex.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

rina

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 okt-07 kl 23:13 »
 :)Dom har bytt namn på färger just för vi  har en skandinavisk standard ganska enkel om man tänker efter först grundfärger sen teckningsfärgen sen själva teckningen  det kan vara bandad eller columbia. m.m Men visst får man tänka om !! Det gamla sitter kvar ett tag.

Odin

« Svar #19 skrivet: 02 nov-07 kl 09:08 »
man har bytt namn på nästan alla färger på alla hönsraser. Detta är för att det ska bli mer likadant i Norden eller om det var i hela Europa. Den svenska rasfjäderfästandarden är ju numera på danska och då får våra gamla färg-namn flytta på sig för att anpassas efter deras benämningar. Nya färgerna är ganska logiska även om det känns krångligt att lära om sig. Oftast börjar det med grundfärgen och sedan om de har "band" på fjädrarna i en annan färg. Sebright får därför färgerna silver svartbandad och buld svartbandad eftersom de är guld eller silver med svarta pilar på vingarna.
Jag har inte lärt mej de nya färgerna riktigt än och de flesta verkar fortfarande säga de gamla färgerna; rapphönsfärgad tex.

Sebright har fargene sølv sortsømmet, gull sortsømmet og citron sortsømmet. Forskjellen på sømmet,randet og båndet er:  halefjæra har samme farge som grunnfargen med rand = sømmet. Flere render = båndet. Halefjæra har samme farge som randen  = randet.
Fargebetegnelsene begynner med grunnfargen - fargen på tegningen - type tegning.
Den skandinaviske fjærkrestandarden gjelder for Norge, Sverige og Danmark.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 2 användare
Pamilla, Tomas2015

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser