Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enbärsmjöd (Sima)  (läst 11589 gånger)

Moumolia

• Gäst
Enbärsmjöd (Sima)
« skrivet: 14 okt-07 kl 14:37 »
Enbärsmjöd
Finskt recept
4 citroner
2 dl enbär
2 tsk anis
4 dl farinsocker
1 dl socker
4 liter kokande vatten
Ca ¼ tsk jäst

Tvätta citronerna o skala dem med potatisskalare. Avlägsna det vita, beska o släng det. Skär citronerna i tunna skivor. Blanda skivorna, det gula skalet, enbären, anis o socker i det heta vattnet o rör om tills sockret smultit. Smula i jästen då blandningen har svalnat till 37 grader. Låt saften stå i rumstemperatur till följande dag. Sila den o häll på flaskor. Låt drycken stå svalt minst 3 dagar, helst 1 vecka.

Morran

• Gäst
Re:Enbärsmjöd (Sima)
« Svar #1 skrivet: 14 okt-07 kl 14:50 »
Underbart! Jag satt precis och bläddrade igenom gamla receptanteckningar och letade efter recept på just sima  :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 okt-07 kl 15:14 »
Här kommer en till då:

2-3 citroner
8 liter vatten
0,5 kg farinsocker
0,5 kg socker
0,5 dl sirap
10 humlor ;) humleblommor  ???kottar ???
1/4 tsk jäst

i flaskorna 1/2 tsk socker
5 russin

Skala o skiva citronerna, koka en del av vattnetoch häll det över sockret och sirapen i en hink. Rör om tills sockret smällt, häll på resten av vattnet kallt och citronerna och humlen.
lös ut jästen i lite vatten och rör i den ljumma blandningen. L
Låt jäsa i rumstemperatur 12-24 timmar.
Sila och häll på flaskor och tillsätt russinen och sockret.
Tillslut flaskorna och förvara kallt i en vecka. Serverars väl kyllt!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Morran

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 okt-07 kl 15:30 »
Det är det receptet (eller ett snarlikt) jag också har...någonstans :P

Hur smakar siman med anis och enbär? Jag tror inte att jag druckit den "lyxvarianten" någonsin.

Moumolia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 okt-07 kl 15:52 »
Det är det receptet (eller ett snarlikt) jag också har...någonstans :P

Hur smakar siman med anis och enbär? Jag tror inte att jag druckit den "lyxvarianten" någonsin.

enbären ger mera gin stuk i brygden och aniset är bara en krydda på moset  8)

Moumolia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 okt-07 kl 15:54 »
Marsalkan mielijuoma
0,5 l    viinimarjanlehtiä tiiviisti mittaan painettuna
10 l      vettä
1 kg     sokeria
2         sitruunaa
0,5 rkl  hiivaa

1. Huuhtele mustaherukanlehdet hyvin, pese sitruunat erityisen huolellisesti ja raasta niistä kuori. Puserra mehu talteen. Mikäli et halua käytää sitruunan kuorta, käytä juoman valmistukseen puolentoista sitruunan mehu.
2. Pane sokeri, herukanlehdet, sitruuna ja sitruunan kuori isoon astiaan. Kaada päälle kiehuva vesi, anna juoman jäähtyä astiassa kevyesti peitettynä.
3. Lisää jäähtyneeseen juomaan pieneen vesitilkkaan liotettu hiiva, anna käydä vuorokausi huoneenlämmössä.
4. Siivilöi ja pullota käynyt juoma. Sulje pullot hyvin ja säilytä viileässä. Juotavaksi valmista juoma on viikon kuluttua.

nån som orkar översätta denna till våra svenska gäster? jag har fullt upp just nu  :-\

Morran

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 okt-07 kl 15:55 »
Åhå! Det låter intressant. Jag funderade på att göra mormors fest-sima och låta den jäsa i några veckor så då är ginstuk inte alls fel  ;)

Morran

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 okt-07 kl 16:05 »
Marsalkan mielijuoma
0,5 l    viinimarjanlehtiä tiiviisti mittaan painettuna
10 l      vettä
1 kg     sokeria
2         sitruunaa
0,5 rkl  hiivaa

1. Huuhtele mustaherukanlehdet hyvin, pese sitruunat erityisen huolellisesti ja raasta niistä kuori. Puserra mehu talteen. Mikäli et halua käytää sitruunan kuorta, käytä juoman valmistukseen puolentoista sitruunan mehu.
2. Pane sokeri, herukanlehdet, sitruuna ja sitruunan kuori isoon astiaan. Kaada päälle kiehuva vesi, anna juoman jäähtyä astiassa kevyesti peitettynä.
3. Lisää jäähtyneeseen juomaan pieneen vesitilkkaan liotettu hiiva, anna käydä vuorokausi huoneenlämmössä.
4. Siivilöi ja pullota käynyt juoma. Sulje pullot hyvin ja säilytä viileässä. Juotavaksi valmista juoma on viikon kuluttua.

nån som orkar översätta denna till våra svenska gäster? jag har fullt upp just nu  :-\

Marshalkens favoritdryck

0,5 l svartvinbärsblad tätt sammanpressade i måttet
10 l vatten
1 kg socker
2 citroner
0,5 msk jäst

1. Skölj vinbärsbladen ordentligt, tvätta citronerna väldigt noga och riv skalet från dem. Pressa saften ur dem och spara den. Om du inte vill använda citronskal kan du använda saften från 1/2-1 citron istället.

2.Blanda socker, vinbärsbladen, citron och (rivet)citronskal i ett stort kärl. Häll över kokande vatten och låt vätskan svalna, lätt övertäckt.

3.Tillsätt jästen (uppblandad i lite vatten) när vätskan svalnat, låt det stå ett dygn i rumstemperatur.

4. Sila vätskan och tappa upp den på flaska. Försegla flaskorna ordentligt. Drycken är drickfärdig efter en vecka.

...jag tror att det ska vara rätt :P

« Senast ändrad: 14 okt-07 kl 16:06 av Morran »

Moumolia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 okt-07 kl 16:10 »
snabba ryck där morran  :D

thank you very many!

Sommartorparn

« Svar #9 skrivet: 18 okt-07 kl 20:27 »
Jättebra recept! Har ni någon aning om hur länge mjödet mm håller sig? Ungefär...

Morran

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 okt-07 kl 23:15 »
Jag vet inte om jag någonsin varit med om att siman funnits kvar speciellt länge men jag skulle tro att det håller sej flera veckor, ev. månader eftersom det är ganska mycket citron i den.
Problemet är väl snarare att det fortsätter att jäsa tills jästen jäst ut, så den blir inte direkt barnvänlig efter ett tag :P

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 24 okt-07 kl 19:56 »
tjena! Undrar om det går att byta socker mot honung?
mvh. beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 24 okt-07 kl 20:33 »
tjena! Undrar om det går att byta socker mot honung?
mvh. beekeepern

Naturligtvis kan du byta socker mot honung, du kommer att få en otrolig smak i din brygd. Socker ger bara alkohol, honung ger en fantastisk smakexplotion.

1kg honung = (ca) 800g socker. Dvs du måste ha lite mer honung än om du hade använt socker.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 25 okt-07 kl 08:01 »
OK, värt att pröva med andra ord.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Sommartorparn

« Svar #14 skrivet: 30 okt-07 kl 15:55 »
Jag vet inte om jag någonsin varit med om att siman funnits kvar speciellt länge

http://recept.blogs.se/?tag=dryck

Här hittade jag ett recept på 27 liter sima, men det innehåller ganska lite ingredienser med "smak". Jag funderar på en kombination. Kanske lite mindre enbär än i lyxvarianten. Återkommer kanske. Har inte bestämt mig för vilken juldricka jag ska göra.

Morran

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 nov-07 kl 19:05 »
Maskrosblommor i sima har jag varken sett eller smakat men siman brukar smaka fräscht även utan en massa "smakmedel". Smaken påminner lite om äkta lemonad tack vare citronerna, men jäsningen ger det en något skarpare smak.

Sima är en dryck som, åtminstone där jag kommer ifrån, traditionellt satts till större fester som bröllop och dylikt*. Där har den varit populär både bland barn och vuxna (herrarna hade alltid ett eget kar sima i en av bodarna, den hade jäst lite längre) Sima är dock traditionellt ett fattigfolk dricka, det är väl därför den inte har så mycket fina smakförstärkare. :)

Edit: *när jag var liten var det den enda drycken förutom kaffe som serverades. Det fanns ingen läsk eller annan alkohol på festerna.
« Senast ändrad: 04 nov-07 kl 19:09 av Morran »

Humle

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 04 nov-07 kl 19:42 »
Enbärsdricka är väl inte synonymt med sima? I enbärsdricka har jag ivf. hört att man brukar använda avkok av enbärsris förutom enbären. Men proportionen har jag ingen aning om. Jag har ivf. tänkt dra igång en sats på 9 liter imorgon med lite över 2 dl enbär, 5 liter ris, 4 citroner, 300 g farinsocker... eller hinner någon här varna mig innan?  ;D
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Morran

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 nov-07 kl 21:52 »
Jag har inte en aning faktiskt. Den sima jag känner till och är uppvuxen med innehöll aldrig några enbär, det var bara citron och russin (och socker, vatten och jäst) och enbärsdricka känner jag inte till alls (förutom i ginform då :P )

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 04 nov-07 kl 22:08 »
Nä, enbärsSIMA är nog någon modern variant..eller nåt..

Närvi ändå är inne på rätt tema -finska drycker, känner någon här till SAHTI?? En sorts färsköl som jag tror är väldigt typiskt för trakten där jag växte upp...  Apropå gubbdryck..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sommartorparn

« Svar #19 skrivet: 07 nov-07 kl 15:18 »
Jag har bryggt enbärsdricka. Det fanns så många recept, men nu ville jag ha något mindre sött än förra julen. Urk, säger jag, gott, sa lillebror.

3dl enbär, 3tsk malen pomerans och 3,6l vatten kokas i 20 min. Krossa bären mot kanten. Sila. Tillsätt 3 msk honung. Obs! Detta var för lite, tyckte t o m jag, men i o m att honung är så dyrt hällde jag i 1dl socker. Fick svalna, sen tillsatte jag ca 3tsk färsk bakjäst och lät jäsa i 2 dgr, skummade flera gånger.

Det här är en bra måltidsdrycka för vuxna. Smakar inte sött alls.

Sen har jag gjort enbärsmjödet från den här tråden, men den har jag inte testat än. Det blir nog i morgon eller så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser