Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dominans  (läst 2343 gånger)

AKS

Dominans
« skrivet: 14 dec-04 kl 15:29 »
Jag har en fråga som gäller mina två gettjejer. De blir två år i sommar och är halvsystrar (samma pappa). De har aldrig haft några killingar och är inte dräktiga nu heller. De är förstås världens gulligaste. Mitt problem är dock att den ena är så elak mot den andra. Hon stångar henne hela tiden (det vill säga varje gång jag är med dem) och framför allt vid mat eller brunst.

Eftersom jag haft andra djur förut så förstår jag att det handlar om dominans och vem som ska leda flocken. I det här fallet är det dock så extremt och pågår hela tiden. Kor och hästar brukar ju göra upp en rangordning och hålla sig till den och bara ranga om sig när nya kommer in i gruppen. Här är det mer mobbing hela tiden av den ena.

Mina frågor är alltså: Är det här normalt? och kan/ska man göra något? Kan det bli bättre om man tar killingar?

jag kan tillägga att den kuvade är den som är mest tillgiven och tam mot oss människor. Hon skulle kunna sitta i knät på en. Den andra är mer reserverad.
Tack på förhand/ AK

IsaIrina

• Ljungdalsgården
Re:Dominans
« Svar #1 skrivet: 17 dec-04 kl 00:10 »
Hej!

Jag har också två tjejer,dom är hel syskon(tvillingar).Hos mej är det samma sak.Den som är mest tillgiven är den som är lägst rangad.

Mina är bara 1 år och dom slåss väl inte så mycket men man märker vem som bestämmer och vem som får äta först.

Stångas gör dom och den starkare föser bort den andra.

Vet inte om man ska/kan göra något åt det...kanske det skulle bli bättre efter killingar??

Dom får ju något annat att tänka på om inte annars...

Jag ville bara berätta att du inte var ensam om problemet.(även om mitt kanske inte är lika stort)

Lycka till och hoppas det löser sig!!

/ IsaIrina
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Camilla

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 dec-04 kl 15:41 »
Din fråga om det är normalt med bråk mellan getter har jag alldeles för lite erfarenhet för att svara på, men jag kan iallafall dela med mig av det jag sett här hemma:

Vi har en ung bock och en äldre get. De har också "gruffat" en hel del, mest vid matdags precis som dina. Men sedan vi började låta dem ha fri tillgång på hö dygnet runt har det blivit mycket lugnare. Det kanske kan vara värt att prova om du inte redan har det så?

Ger du dem hö utomhus kanske du kan prova "hästknepet" att ha en hög med hö/ett utfodringsställe mer än du har djur, så den som är lägst i rang alltid har två matställen att välja på.

Ger du dem kraftfoder är väl fri tillgång mindre lämpligt   :P , men då kanske du kan binda upp dem eller skilja dem åt under tiden de äter. Om de får vänja sig vid att de får sin mat och varken mer eller mindre kanske det blir lugnare så småningom. Man kan ju hoppas, iallafall....

Hur har dom det för övrigt? De kanske helt enkelt har tråkigt och bråkar för att de inte har något bättre att hitta på? Jag märker ju på våra att de är betydligt lugnare då de går i stora hagen, med stengärden att klättra på och buskar att skala barken av. När de är i lilla "stallhagen" med bara gräs, regnskydd och några träd är det nästan ett måste att slänga in lite grenar åt dem för att de ska vara nöjda.

Annars, rent allmänt, tror jag det blir lugnare i en flock med fler djur - då  borde de som är lägre i rang ha större möjlighet att komma undan.

Men, som sagt, jag vet alldeles för lite om getter och deras beteende för att göra annat än gissa! ;)
« Senast ändrad: 19 dec-04 kl 16:28 av Camilla »

Bonnatösen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 23 dec-04 kl 12:06 »
Detta bekymmer har vi med våra två getter också! Mor och dotter-relationen är inte bra vid matdags särskilt inte om det vankas kraftfoder.

Vi har löst det hela med dottern får gå ut ur boxen och äta sitt foder. Höet bråkas det inte om utan just kraftfodret!

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 7 användare (3 dolda)
Fly till skogen, Stengrim, ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser