Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En foderfråga - myskankor o höns  (läst 2081 gånger)

Tuve

• Skåne
En foderfråga - myskankor o höns
« skrivet: 12 okt-07 kl 20:26 »
Mina myskällingar har hittills ätit "Allfoder Start" från lantmännen. Nu kommer jag i helgen att flytta ankorna till samma hägn som hönsen, för en säkrare vinterbostad. Hönsen matar jag inne i hönshuset, dit jag inte skulle tro att ankorna kommer att gå, pga den lite höga trappan dit. Ankorna kommer att ha ett eget flyttbart hus och ett vindskydd som bostad istället, men i samma utegård.
Nu till min fråga: Om ankorna får sin mat ute, och dessutom kanske "godare", eftersom de är växande unga ällingar, kommer inte hönsen att gluffsa i sig den då?
Finns det någon lämplig mat som är bra för alla? Allfodersäcken är snart slut, så jag ska ändå köpa nåt nytt till dem.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:En foderfråga - höns o myskankor
« Svar #1 skrivet: 13 okt-07 kl 08:19 »
jag ger mina llfoder från lantmännen. jag blandar ut det med krossat korn för att de ska bli drygare...... både hönor och ankorna glufsar i sig det.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 25 jan-08 kl 14:25 »
Mina myskällingar har hittills ätit "Allfoder Start" från lantmännen. Nu kommer jag i helgen att flytta ankorna till samma hägn som hönsen, för en säkrare vinterbostad. Hönsen matar jag inne i hönshuset, dit jag inte skulle tro att ankorna kommer att gå, pga den lite höga trappan dit. Ankorna kommer att ha ett eget flyttbart hus och ett vindskydd som bostad istället, men i samma utegård.
Nu till min fråga: Om ankorna får sin mat ute, och dessutom kanske "godare", eftersom de är växande unga ällingar, kommer inte hönsen att gluffsa i sig den då?
Finns det någon lämplig mat som är bra för alla? Allfodersäcken är snart slut, så jag ska ändå köpa nåt nytt till dem.

Hej Tuve, kan du sätta ut en bild på ditt vindskydd som du har till dina fåglar jag är ute efter ett./Annika

Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 jan-08 kl 14:42 »
Jag byggde det mycket grovt:
Botten består av en lastpall, med ett par masonitskivor på för att täcka för mellanrummen.
I vart hörn har jag skruvat fast en stolpe, ca 50 cm höga där bak och 60 cm höga fram. Mellan de fyra hörnstolparna skruvade jag fast fyra brädor som förbinder dem runt om. En gammal kontainerhittad plywoodskiva utgör tak.

Väggarna är inget annat än takpapp, som jag spikat fast mot hörnstolparna och brädan upptill, samt ner mot lastpallen. Taket är också täckt med takpapp.

Kanske tillägger en bild om jag kommer ihåg att ta en i helgen.

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #4 skrivet: 25 jan-08 kl 15:23 »
tips...kom ihåg att höns som får allfoder behöver snäcksal i tillägg. Det ör det som skiljer Allfoder åt mot tex Fenix hel...Vet att gäss inte ska ha extra kalk för då kommer inte gäslingarna ut ur äggen men höns ska ha det..Hur med ankor vet jag inte../Anna-Karin
Den som har en lever får se

Pong

SV: Re:En foderfråga - höns o myskankor
« Svar #5 skrivet: 02 okt-08 kl 22:41 »
tips...kom ihåg att höns som får allfoder behöver snäcksal i tillägg. Det ör det som skiljer Allfoder åt mot tex Fenix hel...Vet att gäss inte ska ha extra kalk för då kommer inte gäslingarna ut ur äggen men höns ska ha det..Hur med ankor vet jag inte../Anna-Karin

Beror nog såklart helt på vad det är för sort ras. Hönor behöver ju mycket kalk för de flesta hönor lägger så mycket ägg. Gäss lägger inte så många utan får tillräckligt i kosten. Det finns ju ankraser som lägger lika mycket ägg som högproducerande hönor så där behövs det nog. Många ägg mycket kalcium. Man får väl pröva sig fram.  Jag tror det räcker med allfoder.

Paulina

SV: En foderfråga - myskankor o höns
« Svar #6 skrivet: 03 okt-08 kl 08:56 »
Ang. att du inte tror att ankorna kommer gå in för att du hade någon trappa dit. Vill du ha in dom så bygg en ramp att gå på. Det har jag. Det är ca 60-70cm till ingången och upp dit har jag en ramp med sidor på om dom skulle tappa balansen. Funkar jättebra. (om du vill ha in dom)

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #7 skrivet: 03 okt-08 kl 10:18 »
Mina djur (höns/ankor) får fenix veg hel och krossad säd. Säden varieras mellan havre, vete och korn. Köper säden av bönder runt omkring. Matrester får de också.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #8 skrivet: 04 okt-08 kl 21:59 »
Våra myskankor och dvärgkochinhöns får värpfoder, snäckskal, krossad havre, solrosfrön, bröd och matrester. Och de mår alldeles utmärkt!  :)
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser