Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I'm going bananas  (läst 7216 gånger)

koko

• Gäst
I'm going bananas
« skrivet: 11 okt-07 kl 12:14 »
Jaha, då ska jag till att börja med mitt vintervin, bananvinet! De flesta hisnar, men jag tror det kan bli gott, som glögg/toddy.
Jag går efter ett recept i Niklas Lindblads bok, Eget vin av frukt och bär.
Det som ger mej hopp om god smak är att man ska tillsätta starkt, svart te för att få tanniner, det låter som om det skulle balansera upp sötman. Sen innehåller det en citron och en apelsin.
Undrar lite, ska vikten vara skalade bananer eller oskalade? Idéer, någon?
Kanske nån som testat vinet?
Eller andra vinterviner, apelsin eller så?

Våmhuskullan

• -
Re:I'm going bananas
« Svar #1 skrivet: 11 okt-07 kl 12:32 »
apelsinvin kan nog vara väldigt gott kan jag tänka mig....
bananvin blir säker gott det med...gissar att banansmaken inte blir så uttalad utan som du beskriver balaseras med apelsin och citron.

koko

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 nov-07 kl 16:01 »
Så var det då färdigt.
Så mycket slit för bara fem flaskor vin!!! Borde gjort fler, för...det blev faktiskt kanon!!
I går tappade jag det på flaskor och hittade på en härlig juldrink: värmde vinet som glögg tillsammans med hel kardemumma (ser mycket trevligt ut) och serverade i arabiska teglas med guldkant. Mycket gott, kryddigt, exotiskt och mustigt och sött. Riktigt vintermys, riktig bjuddricka.

Tänker att till sommaren skulle man kunna göra en sval liten båldrink med jordgubbar eller myntablad på detta...mmmm.

Vinet är fortfarande grumligt trots att jag haft bentonit i, men jag tror jag struntar i det nu, blir det klarare med tiden så är det förstås bra, men det liknar lite Pernod och vatten.

Vinet är bryggt på banan, lite citron och apelsin, Chai-te och russin.
Utfärdar dock en varning: fruktmassan är "omöjlig" att rinna av och svår att pressa som f*n. Önskar jag haft en potatispress!

Måste ju rekomendera detta vin som glöggalternativ, det låter kanske mysko men jag hoppas jag har kunnat lobba lite för det nu.

/en som älskar banan! :D

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #3 skrivet: 18 nov-07 kl 20:04 »
Vad kul att det blev bra!! Det ser verkligen ut som pernod och vatten, eller som ägglikör  ;D
Det är så häftigt att kunna göra eget vin/cider/m.m. Det blir en helt annan grej att dricka det då.

Jag blev tvungen att låna den där boken av Niklas Lindblad på biblioteket efter att jag läst ditt första inlägg i den här tråden. Nu har jag beställt den på nätet ;D Sambon har dock lagt in sitt veto mot fler brygder...hon tycker inte att vi har plats att förvara resultatet. Trist med sådana som inte dricker alkohol, de förstår ju inte själva grejen att få höra ploppandet i ett jäsrör ::)  Och det är väl jättefint att ha fem backar med cider bakom tv:n i vardagsrummet  ;) ;D ;D ;D
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

kolaren

« Svar #4 skrivet: 18 nov-07 kl 20:16 »
Och det är väl jättefint att ha fem backar med cider bakom tv:n i vardagsrummet  ;) ;D ;D ;D

Läste "fem badkar"...  :o

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #5 skrivet: 18 nov-07 kl 20:53 »
Läste "fem badkar"...  :o

Då hade jag nog blivit utkastad med "badvattnet"  ;D ;D ;D ;D ;D
– Mark Twain

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 nov-07 kl 10:53 »
Koko: låter jättespännande detta bananvin, och snygg presentation också  :D
Jag har den boken så jag tror jag ska ge mig på detta!
Mäskgrund har jag iom vattenkefir som inte blivit så god.

Gör det nåt om banarna är lite övermogna, eller är det tom bara bra?
Här på jobbet slängs frukt som blivit övermogen..

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 nov-07 kl 13:06 »
Huvudreglen är att allt som jäser kan bli god dryck. Jag har oftast inte problem med lite sämre fruktråvaror, som annars får slängas, det får pasturiseras före jäsningen. Skulle det smaka apa går det alltid att separera ut det viktigaste.

Glöm inte att morötter och rödbetor är användbara till starkvaror, Det går att öka sockermöngden i rotfrukter med hjälp av malt, på samma sätt som man gjorde med potatis.
Frysta rotfrukter blir även sötare.

Rödbetsvin (starkvin) kryddat med malört är riktigt bra.

Just nu står en kiwi-spann på jäsning, köpte de billigt, då mde var nästan för mogna, blir säkert ett gott och vitaminrikt  vin.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

koko

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 nov-07 kl 13:35 »
Bananerna ska vara rejält mogna så har de massor av sötma och smak!
Glöm bara inte att se till att du har en potatispressare när det kokta bananmoset ska pressas ut på saft....jag slet med silduk, vanlig diskhandduk, brända händer, svett, klibb, irritation...ja, ni kan tänka er...

Jag "vägde in" bananerna med skalet på, glömde sen att väga dem utan, men det blev en ordentlig banansmak så det var nog rätt.

Tyvärr mätte jag inte sockerhalten innan jäsningen började men det har blivit riktigt starkt med starkvinsjästen, säkert uppemot 30%...gulp. Och det är fortfarande ett sött vin (gött, äntligen).

Eulalia: Mäskgrund? Vattenkefir? Vad är detta? Är det nåt du använder i stället för vinjäst?

Eulalia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 nov-07 kl 15:18 »
...8<...
Eulalia: Mäskgrund? Vattenkefir? Vad är detta? Är det nåt du använder i stället för vinjäst?

Tja,
Vattenkefir står det lite mer om här
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=12;action=display;threadid=14834

Min vattenkefir når lätt höga alco-halter (den ska egentligen silas av rätt snabbt, max ett dygn, men min blir ibland stående 3-4  :o och man kan ju tro att jag har partyparty varje dag men det är en odrickbar brygd.
En gång buteljerade jag upp en och ställde i kylkskåp. Glömde bort den.
Nyligen utforskade jag mitt kylskåps djupare regioner, och fann denna plastflaska stenhård och rund.
Pyste ur lite av kolsyran och provsmakade....det var jättegott! mycket sting, friskt och klart..ingen aning om alcohalt.
Men då hade jag buteljerat en ganska lyckad vattenkombuchakefir, den gången..

Den jag har stående nu tänkte jag kunde få funka som igångsättare för nåt vin, t.ex detta bananvin.

Tack för info, återkommer med frågor o resultat  :)

redigerat felskrivning
« Senast ändrad: 26 nov-07 kl 12:50 av Eulalia »

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 20 nov-07 kl 16:16 »
Jag har provat att göra bananvin några gånger men inte riktigt fått till det, smaken har blivit lite fadd och platt, antagligen skulle det behövt mer syra.

Vin av kiwi och banan har blivit väldigt bra. Det finns olika metoder för att få ut banansmaken, jag följde ett recept där man skivade bananen med skalet på, kokade upp alltihopa i vatten och lät småkoka 30 minuter, silade av och upprepade en gång till, sen slängde jag bort bananerna. Det gick mycket smidigt och det blev inte massa bananmos i jäsningen.

De flesta propiska frukter kan bli väldigt goda vin, man kan också använda juicer. Mango+ananasjuice blir kanongott och är min egen favorit som jag gjort många gånger och förfinat efterhand.

3l mangojuice (den brukar bestå av 30% mangopuré och resten sockerlag)
1l ananasjuice (100%ig)
Saften av 3 citroner eller 2 tsk citronsyra.

14% alkohol kan vara lagom, då åtgår totalt 238g socker/liter. Totalt alltså ca 2400g varav ca 400g kommer från juicen (kolla innehållsförteckningen). Tillsätt alltså 2kg socker och starkvinsjäst.

När det jäst färdigt sjunker fruktköttet till botten och man kan slanga över vinet till en ren behållare och låta fruktköttet/bottensatsen rinna av i en silduk.

Sen är det bara att vänta, ställ kallt och låt klarna, tappa om igen och låt evt. klarna en gång till om det finns nåt grums i. Låt gärna stå kallt. När det är helt kristallklart, tappa om en sista gång och tillsätt jässtopp och ca 30g socker per liter.

Låt ligga några månader på flaska innan det avnjuts väl kylt !

koko

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 nov-07 kl 21:29 »
Vatten-kefir....vilket outforskat ämne, får dyka in i den där tråden, har aldrig hört talas om detta, kefir/kombucha, lite samma sak??

Eulalia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 dec-07 kl 14:29 »
Jaha, då ska jag till att börja med mitt vintervin, bananvinet! De flesta hisnar, men jag tror det kan bli gott, som glögg/toddy.
Jag går efter ett recept i Niklas Lindblads bok, Eget vin av frukt och bär.
..8<....

hallå Koko, skulle du vilja ha vänligheten och berätta hur receptet är enligt N Lindblads bok?
Jag har en vinbok med nästan samma titel (Gör eget vin av frukt o bär, Anita Danielsson, ICA bokförlag) men bananvin saknas  :(

Vin av kiwi och banan har blivit väldigt bra. Det finns olika metoder för att få ut banansmaken, jag följde ett recept där man skivade bananen med skalet på, kokade upp alltihopa i vatten och lät småkoka 30 minuter, silade av och upprepade en gång till, sen slängde jag bort bananerna. Det gick mycket smidigt och det blev inte massa bananmos i jäsningen.
Vitis, när du säger att du silade av och upprepade, menar du att du slängde första avsilade vätskan? Eller att du kokade ur bananerna två gånger och sparade vätskan båda gångerna?

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 09 dec-07 kl 17:44 »
......

Vitis, när du säger att du silade av och upprepade, menar du att du slängde första avsilade vätskan? Eller att du kokade ur bananerna två gånger och sparade vätskan båda gångerna?

Jag sparade avkoket från bägge kokningarna. Man kan ju ifrågasätta att göra ett avkok där skalen ingår ... bananer utätts ju för en del otrevliga bekämpningsmedel.

Hur som helst innehåller skalen en hel del tanniner/garvsyror som bidrar positivt till vinets struktur ... jmf. att bita i ett bananskal ...  :P
« Senast ändrad: 09 dec-07 kl 17:46 av Vitis »

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #14 skrivet: 11 dec-07 kl 12:13 »
Många affärer har ju rätt ok pris på ekologiska bananer, så även i storleksordningen 3-4 kg, behöver inte priset bli extremt (vi har en stor ICA-affär som hade samma pris på båda sorterna tills de blev uppköpta av en ännu större ICA-affär...grrr). Det är som sagt, extremt mycket bekämpningsmedel på oekologiska...

Jag har lust att testa det själv, med aprikosvarianten, men måste hitta lagringsutrymme för den färdiga produkten först...

Här är receptet från Niklas Lindblads bok:

3,5-4 kg bananer
0,25 kg russin
3 kg socker
0,5 liter starkt, kallt te (för tanninerna)
1 apelsin
1 citron
3 g jästnärsalt
jäst (starkvin)

Bananvin låter inte självklart lockande men inslagen av tannin i teet och saften från citrusfrukterna ger de dimensioner som behövs.
Använd bananer med bruna prickar på skalet, de har den rätta mognaden och är rika på fruktsocker.

Skär bananerna i skivor och koka sakta en halvtimme i rymlig gryta tillsammans med russin och saften av apelsin och citron. Sila av och lös allt socker i det varma spadet samt häll på jäshink, inte damejeannen som kan spricka av värmen. Justera till 10 liters volym och sätt till närsalt och jäst när temperaturen ligger strax över 20 grader C. Nu först får damejeannen ta emot safterna och under jäslåset utveckla de smaker som står till buds.

En variant är att byta ut 1 kg av bananerna mot aprikoser, vilket ger fler dimesioner av mogen sherry.

Källa: Niklas Lindblad, Eget vin av frukt och bär, Prisma 2004

Boken är inte klockrent korrekturläst, så när teet ska i står inte... Vitis, eller ngn annan, vad tror du/ni? Ska det koka med eller hälls det i efteråt... ???
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 12:18 av Rafiki »
– Mark Twain

Eulalia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 11 dec-07 kl 12:38 »
tack  :-*

Vitis

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 11 dec-07 kl 15:47 »
Många affärer har ju rätt ok pris på ekologiska bananer, så även i storleksordningen 3-4 kg, behöver inte priset bli extremt (vi har en stor ICA-affär som hade samma pris på båda sorterna tills de blev uppköpta av en ännu större ICA-affär...grrr). Det är som sagt, extremt mycket bekämpningsmedel på oekologiska...

Jag har lust att testa det själv, med aprikosvarianten, men måste hitta lagringsutrymme för den färdiga produkten först...

Här är receptet från Niklas Lindblads bok:

3,5-4 kg bananer
0,25 kg russin
3 kg socker
0,5 liter starkt, kallt te (för tanninerna)
1 apelsin
1 citron
3 g jästnärsalt
jäst (starkvin)

Bananvin låter inte självklart lockande men inslagen av tannin i teet och saften från citrusfrukterna ger de dimensioner som behövs.
Använd bananer med bruna prickar på skalet, de har den rätta mognaden och är rika på fruktsocker.

Skär bananerna i skivor och koka sakta en halvtimme i rymlig gryta tillsammans med russin och saften av apelsin och citron. Sila av och lös allt socker i det varma spadet samt häll på jäshink, inte damejeannen som kan spricka av värmen. Justera till 10 liters volym och sätt till närsalt och jäst när temperaturen ligger strax över 20 grader C. Nu först får damejeannen ta emot safterna och under jäslåset utveckla de smaker som står till buds.

En variant är att byta ut 1 kg av bananerna mot aprikoser, vilket ger fler dimesioner av mogen sherry.

Källa: Niklas Lindblad, Eget vin av frukt och bär, Prisma 2004

Boken är inte klockrent korrekturläst, så när teet ska i står inte... Vitis, eller ngn annan, vad tror du/ni? Ska det koka med eller hälls det i efteråt... ???

Jag har alltid en damejanne eller svagdrickaflaska med mig när jag kommer hem från nån loppis i krokarna ... 10 liters är perfekta att experimentera med och dessutom lagom tunga att hantera när dom är fulla. Kostar inte mycket (allt från 10:- till 80:-) och håller en evighet om man är lite försiktig.  :P Vinet mår mycket bra av att lagras i dessa (ingen luft i, vin ända upp) tills man har tid/lust/flaskor nog att buteljera det.

Jäsröret sätter man på med en gummihätta eller gummipropp med lagom hål i. Kan vara svåra att få tag på så jag köper alltid några extra när jag hittar så har man alltid nån som passar.

Några flaskor på 3, 4 och 5 liter är också bra att ha för diverse experiment.  :)

Ekologiska bananer, absolut en bra idé om man ska ha med skalen och man kan hitta såna.

Ang. teét, så kan du hälla det direkt i jäskärlet, låt det inte koka med bananerna, riskerar att bli väldigt beskt då om det ska koka så länge. Brygg som vanligt te men lite starkare. Eller släng i te bland bananerna sista minuterna av kokningen.

Jag har en fundering ang. receptet, bananer innehåller väldigt lite syra och ger lätt ett "kvalmigt" och ofräscht vin om man inte hottar upp det lite. En citron är aldeles för lite enl. min åsikt, juicen av 8-10 st. låter mer rimligt ... eller ett par matskedar citronsyra. Dessutom är syran viktig av hygieniska skäl, bakterier trivs inte i sur miljö. Ha gärna med fruktköttet från citronerna i jäsningen, det stimulerar jästen och ger den extra näring.

Man kan göra "vin" av bara te (och citron/grapefrukt) också ... men det kanske är en annan tråd.  :)
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 15:52 av Vitis »

Eulalia

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 dec-07 kl 15:54 »
hmm funderar på om inte kombucha eller vattenkefir kan vara nåt att "hotta upp" med...
Båda går att få riktigt sura om man låter fermentera länge nog, och vattenkefiren kan få en rätt så hög alkoholhalt, är det bra eller? jag menar att tillsätta nåt redan jäst till jäsningen?
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 16:00 av Eulalia »

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 11 dec-07 kl 16:12 »
hmm funderar på om inte kombucha eller vattenkefir kan vara nåt att "hotta upp" med...
Båda går att få riktigt sura om man låter fermentera länge nog, och vattenkefiren kan få en rätt så hög alkoholhalt, är det bra eller? jag menar att tillsätta nåt redan jäst till jäsningen?

Intressant idé ...

Har inget bra svar, vet inte riktigt vilka bakterier som gör kefiren och kombuchan ...

Antagligen går det bra att blanda i dem i en vanlig 'alkoholjäsning', vanlig vinjäst är en kraftfull organism som brukar ta kommandot om förutsättningarna är rätt.

Du kan väl prova att göra ett vin med kombucha som bas och med lite citrusjuice och sockerlag. Och vanlig vinjäst. Finns ingen anledning att tro att det inte skulle kunna bli bra. Om man nu gillar kombucha vill säga ... har aldrig smakat ...  :-[

Eulalia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 dec-07 kl 16:27 »
Citera
Om man nu gillar kombucha vill säga ... har aldrig smakat ...    :-[

skulle du vilja det då? bara att säga till!
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 16:28 av Eulalia »

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare (1 dolda)
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser