Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det förfel på tuppen?  (läst 2321 gånger)

ela84

Vad är det förfel på tuppen?
« skrivet: 10 okt-07 kl 22:09 »
Som jag berättat tidigare så har jag fått en pärltupp och en höna till honom som blivigt vanvårdade.
Men tillsaken: han äter och dricker hela tiden, iaf så fort jag ser honom.
De borde ju inte gå ut så mycket mer mat på 2extra...
Jag har kollat i bajset å ser inte någon mask.
Är de någon kunnig person som vet vad de kan va med honom? :-\
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Vad är det förfel på tuppen?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-07 kl 22:11 »
Kan du ta om det? Hänger inte riktigt med. Kanske kan jag svara på din fråga. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 10 okt-07 kl 22:16 »
Om de fick alldeles för lite mat på förra stället så kanske han passar på nu...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ela84

« Svar #3 skrivet: 10 okt-07 kl 22:24 »
Har en pärl-tupp som äter och dricker konstant, han och hans fru hämtade vi för ca 2veckor sen.
Dom kommer inte från de bästa hämmet, jag skulle tom säja att dom blev vanvårdade.
Jag har tittat i avföringen och kan inte hitta några maskar eller någon avanligt.
Snälla hjälp mig
Dar dyslexi

ela84

« Svar #4 skrivet: 10 okt-07 kl 22:27 »
Om de fick alldeles för lite mat på förra stället så kanske han passar på nu...
De trodde jag också från början men han borde ju lugna ner sig då och hönan e inte alls så
Dar dyslexi

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 10 okt-07 kl 22:34 »
Avvakta några dagar. Äter han fortfarande så där så kan han ha mask.

Känn på honom känns han benig på bröstet så är han mager. Du kan då avmaska honom och se om han blir bättre.

Prova det och berätta sen hur det går. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 10 okt-07 kl 22:36 »
De tuppar jag stött på hittills (inte så många iofs...) har varit riktiga gentlemän mot sina hönor, alltid sett till att de fått äta först etc, om han är sån kanske hönan fick det lilla som eventuellt fanns att äta och därför hade ett större behov av mat än vad hon hade?

En gissning bara, jag är inte alls så bra på sjukdomar, kanske finns det någon sjukdom som yttrar sig så?

Mask kanske inte alltid syns på avföringen? Så var det när mina föräldrar hade valpar iaf, det var inte förrän de fått maskmedlet som de fick maskarna i avföringen.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ela84

« Svar #7 skrivet: 10 okt-07 kl 23:07 »
Oki köper man avmaskningsmedel på apoteket eller måste man spesialbestålla från djurapoteket?
Dar dyslexi

sallyomolly

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 okt-07 kl 23:18 »
Kan man avmaska kycklingar också?

Sally

« Svar #9 skrivet: 10 okt-07 kl 23:30 »
Jag avmaskar med Axilur (för katt), 1/6 tablett. Lägger i handflatan och sträcker fram handen. De allra flesta tar den direkt. Kaninerna avmaskar jag med samma medel (men granulat) och av en uppfödare fick jag höra att det inte går att "överdosera", så det borde inte vara så starkt (?). Fick rådet av en hönskunnig veterinär att avmaska 1 gång/halvår oavsett om jag såg mask eller inte. Vet inte om det är ett gott råd eller inte...jag har aldrig sett några maskar. Men jag avmaskar mina katter regelbundet, så...

Sally
Går det...så går det!

ela84

« Svar #10 skrivet: 11 okt-07 kl 11:02 »
Oki då ska jag åka och köpa avmaskningstabletter de kan ju inte skada att göra de lite då och då :P

Tyvär va tuppen inte vid liv när jag släple ut dom i morse :(
Jaja, han va gammal och får de bra i "hönshimlen"
Jag kände på honom och kunde inte känna något ovanligt, han känndes som vanligt.

Tråkigt när djur dör man jag får glädja mig åt att han fick ett bra slut förhoppningvis
Dar dyslexi

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser