Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemslakt av får  (läst 4987 gånger)

torparna

  • Inlägg: 17
    • Skåne
Hemslakt av får
« skrivet: 10 okt-07 kl 21:44 »
Är det någon som har erfarenhet av att klippa lammen före slakten, för att slippa få ull på köttet? ::)
Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

bääisar

  • Inlägg: 5
  • livet på landet...
Re:Hemslakt av får
« Svar #1 skrivet: 19 okt-07 kl 09:54 »
nej, jag har ingen erfarenhet utav det...
Jag undrar bara vad du ska göra med skinnen efter slakten?
Ingen ull, ingen pläd...

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Hemslakt av får
« Svar #2 skrivet: 19 okt-07 kl 11:03 »
Lammen klippte jag 6-7 veckor innan slakt och fick lagom långa fällar som blir mycket snyggare än skinn som klipps på berederiet. Det är dessutom bra för lammens tillväxt.
(bilden t.v. er faktisk från lammklippningen)

En äldre bagge som ändå hade grov fäll klippte jag i dagarna innan slakt, därför att jag läste här på forummet att eventuell baggsmak mest beror på förurening från fällen vid slakt. Köttet blev utmärkt - hur just han hade blivit utan klippning vet jag ju inte. Jag slaktar inte själv (än), og jag tror i og för sig att slakteriet är proffsigt nog til att inte låta fällen beröra köttet oavsett.


« Senast ändrad: 19 okt-07 kl 13:32 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

samsam1

  • Inlägg: 51
    • -
Re:Hemslakt av får
« Svar #3 skrivet: 19 okt-07 kl 17:45 »
Hej. Jag har aldrig klippt mina lamm innan slakten.Jag flår djuren i en vagga. Exat som när jag flår Rådjur. Naturligtvis gäller det att bära handskar och hålla normal slakthygien. Problemet "ullsmak" handlar inte om att ullens eventuella kontakt med kött. Det är hinnor och skörtlar som ger bismaken även ett fett lamm (är mycket talg) ger "ullsmak" Exakt samma smak dyker upp på Rådjur om inte hinnor skörtlar och talg tas bort vid styckningen. Från hösten och fram till vintern ökar  talgmängden.Det är djurets fettreserv. Se till att lymfkörtlarna verkligen är borta när du slaktar. Dom är också en indikator på om djuret är friskt eller inte. Alltså viktiga att hitta och kontrollera.
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Hemslakt av får
« Svar #4 skrivet: 19 okt-07 kl 18:46 »
Jag brukar inte heller få ull på köttet.

jag flår mina lamm med händerna, använder kniven väldigt lite..
   
skär först runt bakbenen o upp under buken till nästa bakben...
flår fram haserna, knäcker av fötterna, sätter snöre i haserna o hänger upp dem i lagom höjd..
ofta på en stege tex...

sedan för jag in handen i ljumsken och flår för hand inte med kniv... man håller ihop fingrarna och tar tag med den andra handen o håller emot på utsidan... så flår jag mer eller mindre hela fåret.. lossar huden för hand.. så mycket som möjligt... ända ner runt halsen..

sedan är det bara att dra ner skinnet med än gång .. det blir de utoin och hänger nere vid huvudet...

visst använder jag kniven ibland om det behövs.. ...

detta sätt läste jag om i en jakt tidning... det var en kille som flådde älg med bara händerna.. han gjorde öppnings snitt i frammellean frambenen  och i ljumskarna... älg är ju lite större..

det bästa är ju att man inte skär sönder skinnet om man använder händerna...

och ingen ull på köttet...

ett av många sätt..
 :)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

leifhh

  • Gäst
Re:Hemslakt av får
« Svar #5 skrivet: 19 okt-07 kl 21:12 »
jag gör precis tvärt om gentemot Gimskogen. Jag hänger upp djuret i en krok i underkäken och flår framifrån. Även det en metod jag hittade i en jägartidning eller möjligen i Jägarens nya kokbok (Klötzke & Mörner). Den boken innehåller allt man behöver veta inför slakt, trots att den inte tar upp tamdjur....

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Hemslakt av får
« Svar #6 skrivet: 20 okt-07 kl 00:34 »
Alla sätt är bra utom de dåliga.... ;D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

skoglars

  • Inlägg: 11
  • månskensbonde med får bl.a
    • Värmland
Re:Hemslakt av får
« Svar #7 skrivet: 21 okt-07 kl 11:40 »
Jag brukar inte heller få ull på köttet.

jag flår mina lamm med händerna, använder kniven väldigt lite..
   
skär först runt bakbenen o upp under buken till nästa bakben...
flår fram haserna, knäcker av fötterna, sätter snöre i haserna o hänger upp dem i lagom höjd..
ofta på en stege tex...

sedan för jag in handen i ljumsken och flår för hand inte med kniv... man håller ihop fingrarna och tar tag med den andra handen o håller emot på utsidan... så flår jag mer eller mindre hela fåret.. lossar huden för hand.. så mycket som möjligt... ända ner runt halsen..

sedan är det bara att dra ner skinnet med än gång .. det blir de utoin och hänger nere vid huvudet...

visst använder jag kniven ibland om det behövs.. ...

detta sätt läste jag om i en jakt tidning... det var en kille som flådde älg med bara händerna.. han gjorde öppnings snitt i frammellean frambenen  och i ljumskarna... älg är ju lite större..

det bästa är ju att man inte skär sönder skinnet om man använder händerna...

och ingen ull på köttet...

ett av många sätt..
 :)



skoglars

  • Inlägg: 11
  • månskensbonde med får bl.a
    • Värmland
Re:Hemslakt av får
« Svar #8 skrivet: 21 okt-07 kl 11:47 »
Jag brukar börja med att göra ett litet hål vid en av bak hasorna där sticker jag in luftmunstycket till kompressorn och blåser upp fåret. Se upp när luften kommer ut mot alla klöverna då är det färdigt. Detta gör att huden släpper lättare från kroppen. Annars brukar jag baka lös huden med handen och dra av skinnet. Det skall tillochmed gå att blåsa lös skinnet med en liten slang, men det har jag aldrig prövat.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Hemslakt av får
« Svar #9 skrivet: 21 okt-07 kl 16:01 »
precis så gör ju många från mellan östern.. som sagt alla sätt är bra ...
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

torparna

  • Inlägg: 17
    • Skåne
Re:Hemslakt av får
« Svar #10 skrivet: 21 okt-07 kl 20:56 »
Alla sätt är bra utom de dåliga.... ;D

Ja, nu är det i alla fall slaktat. Lammen klipptes 2 veckor innan, och det var faktiskt skönt att inte ha en långtoig fäll att hålla reda på.  ;D
Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

annan

  • Inlägg: 918
Re:Hemslakt av får
« Svar #11 skrivet: 21 okt-07 kl 21:35 »
sticker jag in luftmunstycket till kompressorn och blåser upp fåret.

 :onämen, även om fåret uppenberligen är superdött så känns det liksom så brutalt på något vist fast ändå kan jag inte låta bli att se en svävande fårballong för min inre syn...  ;D
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Re:Hemslakt av får
« Svar #12 skrivet: 08 dec-12 kl 16:37 »
Jag brukar börja med att göra ett litet hål vid en av bak hasorna där sticker jag in luftmunstycket till kompressorn och blåser upp fåret. Se upp när luften kommer ut mot alla klöverna då är det färdigt. Detta gör att huden släpper lättare från kroppen. Annars brukar jag baka lös huden med handen och dra av skinnet. Det skall tillochmed gå att blåsa lös skinnet med en liten slang, men det har jag aldrig prövat.

Äntligen har jag provat detta. Bekräftar härmed att det går mycket lättare att dra av skinnet när det lossats från kroppen på detta sätt.

Halte

  • Gäst
SV: Re:Hemslakt av får
« Svar #13 skrivet: 08 dec-12 kl 16:42 »
Äntligen har jag provat detta. Bekräftar härmed att det går mycket lättare att dra av skinnet när det lossats från kroppen på detta sätt.
Jag har aldrig fått det där att funka.. Fast jag har ju iof bara testat en gång. :)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Re:Hemslakt av får
« Svar #14 skrivet: 08 dec-12 kl 19:10 »
Jag har aldrig fått det där att funka.. Fast jag har ju iof bara testat en gång. :)


Det finns speciell utrustning bara för att flå med tryckluft

http://www.youtube.com/results?search_query=air+skinning

Och har man ingen tryckluft så kan man blåsa manuellt:

Man blows sheep

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hemslakt av får
« Svar #15 skrivet: 08 dec-12 kl 19:22 »
Är det därför man kallar får blåsta/dum som ett får?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Hemslakt av får
« Svar #16 skrivet: 09 dec-12 kl 09:45 »
Är det därför man kallar får blåsta/dum som ett får?

Ja, dum som ett dött får.
Åsenfår, hundar och katter

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Hemslakt av får
« Svar #17 skrivet: 10 dec-12 kl 05:25 »
Är det någon som har erfarenhet av att klippa lammen före slakten, för att slippa få ull på köttet? ::)

Är slaktaren kompetent, så spelar det ingen roll huruvida fåret är klippt eller ej. Däremot så är nersmutsade djur ett problem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser