Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur renar man bdt vatten, med torrtoa?  (läst 4864 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
hur renar man bdt vatten, med torrtoa?
« skrivet: 09 okt-07 kl 16:03 »
jag funderar på att sätta in en mullis (torrtoalett) med urintank, men hur renar man då bdt vattnet. Det finns en trekammarbrunn (utan infiltration) men räcker det??

Hur gör man annars med det ......på ett (förhoppningsvis) billigt och resurssnålt vis?
Live simply......so that others may simply live.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:hur renar man bdt vatten, med torrtoa?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-07 kl 16:34 »
Hej!

Kontakta Jerker Nordlund, han har fixat det på ett visst vist sätt!

Edgar
« Senast ändrad: 07 jun-08 kl 14:58 av Jerker Nordlund »

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
SV: hur renar man bdt vatten, med torrtoa?
« Svar #2 skrivet: 07 jun-08 kl 14:58 »
Efter fyra års planerande, byggande och tätande har äntligen den allra första droppen renat BDT-vatten passerat genom hela kretsloppet i mitt växthusreningsverk för BTD + urin.

Jag hopas snarast kunna komplettera med bilder och provresultat.

Jerker
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

ninni

• Ninnis Trädgård på Österlen
    • Skåne
    • ninnis trädgård
« Svar #3 skrivet: 09 jun-08 kl 01:01 »
hej,vi har anlagt en rotzon,med små kostnader för fiberduk om du kan få lera gratis,vassen växer ute i naturen,annat som behövs är sten ,sand och kalk,se artikeln om rotzon i pegasus trädgård i åter
En Permakultur trädgård med hög självförsörjningsgrad av grönsaker och frukt, en gård med kollektiv familjekonstillation; vi började bygga upp gården 2005 efter 10 års letande i hela Europa,idag är vi separerade med varsitt hushåll,för vår och våra 2 barns skull. välkomnar praktikanter etc mars-okt.

jens@lant-liv.org

• Föreningen för socialt och ekologisk utveckling pa landsbygden.
« Svar #4 skrivet: 25 jun-08 kl 23:42 »
är jag nu tokig? Varför behöver Du rengöra BDT vatten?

Om Du inte har nagon Toilett ansluten (Bad- Dusch- Toilett) är de ju bara BD Vatten och da räker det med en enkel stenkista. Nagon avsättningsbehallere (ex. en enkel tunna) kan förhindra att igensättning av stenkistan.

Om Du pratar med kommunen är det en viktig skillnad om Du pratar om BD eller BDT Vatten. Jag har i min bastu ein dusch som kan ledas till en stenkista - men inte om det är BDT vatten...

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jun-08 kl 08:42 »
Halaj!

Svartvatten <=>    Kl    <=> WC
Gråvatten    <=> BDT <=> Bad-Disk-Tvätt

//T

jens@lant-liv.org

• Föreningen för socialt och ekologisk utveckling pa landsbygden.
« Svar #6 skrivet: 26 jun-08 kl 09:41 »
öj, da använda du andra term än kommunen!

Om Du läser det i olika sammenhang är det väl mycket viktig att titta nogrant vad som menar vad.

Naturvardsverket verker använda dom termer lite kors- och tvärs. Kan vara sa att det fanns nagon omställning nagon gang dom senaste aren.

International sta BDT i alla fall för detta som ibland kallas för "svartvatten".

MVH
Jens

signe

« Svar #7 skrivet: 27 jun-08 kl 20:20 »
Att BDT står för BadDiskTvätt är väl vedertaget sedan länge. Särskilt tvätten bidrar med otrevliga utsläpp av diverse kemikalier från färger och annan behandling av våra käder. Egentligen är kanske dessa okända utsläpp värre än näringen i svartvattnet. Så självklart måste det renas på något sätt.

conky

« Svar #8 skrivet: 30 jun-08 kl 16:36 »
Anlægg en rotzon før btd, kompostera skiten och vattna med pisset :)
Snubbe som gör karriär men som helst vill byta tangenbordet mot yxan,
Staden mot skogen
Stress mot lugn ...

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 09 jul-08 kl 07:54 »
...men hur fungerar en rotzon i norra norrland?  Blir inte det lite marigt på vintrarna?

....och när det gäller utsläpp från bad-disk -tvätt.....hjälper det om man bara använder de miljövänligaste produkterna som går att hitta? ...om vi nu inte drar in vad kommunen ska tycka i det hela......uitan fokuserar på vad somfaktiskt kommer ut i naturen.....kan ju tillägga att mitt hus har enkammarbrunn i dagsläget.
« Senast ändrad: 09 jul-08 kl 07:57 av kattenihatten »
Live simply......so that others may simply live.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser