Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånga en förrymd höna??  (läst 3857 gånger)

swecul

Fånga en förrymd höna??
« skrivet: 09 okt-07 kl 11:00 »
En rapphöna har lyckats smita ut från hägnet men håller sig runt hägnet och skriker som sjutton om kvällarna för att den inte kan komma in till dem andra, den strycker runt hägnet.
Har gjort en liten ingång med en lucka som bara kan öppnas innåt, men den verkar ju inte fatta, eller aldrig gå in där.

Så hur kan jag fånga den? vågar ju inte släppa ut hundarna när den är ute och stryker runt hägnet.

Nypålandet

Re:Fånga en förrymd höna??
« Svar #1 skrivet: 09 okt-07 kl 11:05 »
Du kan väl prova göra en fålla/fälla & locka den med något gott?

swecul

« Svar #2 skrivet: 09 okt-07 kl 11:13 »
hmm.... hur gör jag en fälla då?
har aldrig byggt en fälla...  ???

Nypålandet

« Svar #3 skrivet: 09 okt-07 kl 12:33 »
Låda med nätväggar, dörr med gångjärn. Ett snöre till dörren & så lägger du dig på lur!

Anna

• -
« Svar #4 skrivet: 09 okt-07 kl 12:40 »
Har du ingen större ingång till hönsgården? Ingen dörr in till hönshuset? Har du det kan du ju försöka ströja in den där. Är hönan helt vild? Är jag ensam och måste ströja hönsen nånstans så brukar jag ta hjälp av en sop/kratta i varje hand så går de lättare att styra och jag når längre. Brukar inte vara nå't problem att få dem att gå åt rätt håll. Annars brukar det vara lättast att fånga in dem i ett hörn. Finns det ett hörn naturligt i närheten av hönsgården? Kanske går det att skapa ett hörn på nå't sätt. En fiskehåv med långt skaft brukar också funka fint. Så fick jag fånga en helvild höna i somras som flög upp i en buske och inte gick att nå. Annars brukar höns vara lätta att fånga när det är mörkt. Kolla var hon lägger sej för natten och plocka in henne då. Jag hade en hel flock som sov i syrenen i somras. Lyfte in dem några kvällar i rad då det blivit nattsvart ute och sedan lärde de sej att gå in själva.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

ela84

« Svar #5 skrivet: 09 okt-07 kl 12:53 »
Kan du inte övna till inhägnaden när dom andra gått in, en liten stund och hålla dig ute?
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

swecul

« Svar #6 skrivet: 09 okt-07 kl 12:58 »
att öppna in till hägnet går inte, det är kaniner där också, en fälla känns som att det vore smidigast men jag har knappast tid att ligga i bakhåll för den, den flyger ju iväg ca 100 meter när den blir skrämd sedan går den sakta tillbaka...

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 09 okt-07 kl 13:18 »
Har du ingen större ingång till hönsgården? Ingen dörr in till hönshuset? Har du det kan du ju försöka ströja in den där. Är hönan helt vild? Är jag ensam och måste ströja hönsen nånstans så brukar jag ta hjälp av en sop/kratta i varje hand så går de lättare att styra och jag når längre. Brukar inte vara nå't problem att få dem att gå åt rätt håll. Annars brukar det vara lättast att fånga in dem i ett hörn. Finns det ett hörn naturligt i närheten av hönsgården? Kanske går det att skapa ett hörn på nå't sätt. En fiskehåv med långt skaft brukar också funka fint. Så fick jag fånga en helvild höna i somras som flög upp i en buske och inte gick att nå. Annars brukar höns vara lätta att fånga när det är mörkt. Kolla var hon lägger sej för natten och plocka in henne då. Jag hade en hel flock som sov i syrenen i somras. Lyfte in dem några kvällar i rad då det blivit nattsvart ute och sedan lärde de sej att gå in själva.

Instämmer, så brukar jag göra med mina fjärderfän. :)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Nypålandet

« Svar #8 skrivet: 09 okt-07 kl 13:21 »
Men om du öppnar fast stänger av "nedtill" så att kaninerna inte kan hoppa ut?

Anna

• -
« Svar #9 skrivet: 09 okt-07 kl 20:58 »
Är hon så vild skulle jag satsa på att invänta mörkret. Vet du bara vart hon sätter sej för natten så borde det inte vara nå't problem att fånga in henne. Men det gäller att du fångar henne direkt för hon kommer att försöka flyga så fort du tar i henne. Men innan du nuddat henne kommer hon nog sitta blixstill. Det är min erfarenhet.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #10 skrivet: 09 okt-07 kl 21:03 »
Är hon så vild skulle jag satsa på att invänta mörkret. Vet du bara vart hon sätter sej för natten så borde det inte vara nå't problem att fånga in henne. Men det gäller att du fångar henne direkt för hon kommer att försöka flyga så fort du tar i henne. Men innan du nuddat henne kommer hon nog sitta blixstill. Det är min erfarenhet.

Använd gärna en stor håv så har du större chans! Lycka till! Inte roligt att ha det så.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #11 skrivet: 09 okt-07 kl 21:03 »
På mitt förra jobb använde vi en stor fiskehåv. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Blomme

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 okt-07 kl 22:19 »
Är rapphöns så pass hemtama?

Nypålandet

« Svar #13 skrivet: 10 okt-07 kl 12:51 »
Hur går det med hönan? Fångad än?

swecul

« Svar #14 skrivet: 16 okt-07 kl 08:17 »
hej, näe, den blev nog fångad av räven...
dom är inte så pass tama att  det går att komma nära...
:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser