Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fega jägare..eller vad dom ska kallas.  (läst 17204 gånger)

Rosten

• Närke
Re:Fega jägare..eller vad dom ska kallas.
« Svar #40 skrivet: 09 dec-07 kl 22:14 »
Ägaren hade inte hunden under uppsikt, hunden sprang runt i skogen. Det är dålig stil att släppa ut hundar av ren slöhet, men mycket vanligt. Och då kan hundar bli överkörda eller tagna av rovdjur. (Vanligtvis överkörda.) Ägaren har brustit i tillsyn och får stå sitt kast. Synd om hunden , naturligtvis.
Hunden hittades ju död på trappen. Jägaren ca 10 meter från stugan enligt polisens rapport.
Hur gör man med en hund som vaktar får. Skall man ha den i koppel och under ständig uppsikt?
Då är det ju enklare att skita i hunden och vakta med ett vapen istället.  ;)

Hasse Heiva

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 09 dec-07 kl 22:19 »
Det är det klassiska med hund och björn. Hunden springer runt på egen hand, stöter på en björn och blir rädd , springer till ägaren för stöd med björnen efter sig.  Alltså, om  håller man reda på sin hund händer inte sådana tråkiga saker.

Hasse Heiva

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 09 dec-07 kl 22:27 »
Det är märkligt att det inte behövdes hund för att vakta djur på fäbodar , när det fanns gott om rovdjur. Det finns  historier,om barn som hade en käpp för att värja korna mot björn. Det räckte bra( enligt Montelius)..  människor med gevär, har ofta klena nerver när björnen  rusar och skjuter. Oftast blir björnen skadeskjuten med känt resultat.

Hasse Heiva

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 09 dec-07 kl 22:37 »
När det gäller boskapsvaktande hundar.  . Vakthundarna exploderar i en agression mot rovdjuret  som inte vilda djur har. De klarar sig oftast.  För att sedan vara hur mysiga som helst.

Margit

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 09 dec-07 kl 22:42 »
Det är det klassiska med hund och björn. Hunden springer runt på egen hand, stöter på en björn och blir rädd , springer till ägaren för stöd med björnen efter sig.  Alltså, om  håller man reda på sin hund händer inte sådana tråkiga saker.

Men då kan man heller inte jaga älg med löshund.

Rosten

• Närke
« Svar #45 skrivet: 09 dec-07 kl 23:16 »
När det gäller boskapsvaktande hundar.  . Vakthundarna exploderar i en agression mot rovdjuret  som inte vilda djur har. De klarar sig oftast.  För att sedan vara hur mysiga som helst.
Vi har inte sett hur mysiga dom blir när det slinter i huvudet på dom. Vilket det kommer att göra. Förr eller senare. Hundar som har avlats fram för att explodera vid speciella tillfällen av provokation har vi redan sett problemen med när ägaren inte klarar av dom. Kolla bara på alla kamphundsattacker

Rosten

• Närke
« Svar #46 skrivet: 09 dec-07 kl 23:17 »
Men då kan man heller inte jaga älg med löshund.
Den jakten är på utdöende pga vargens framfart.

Rosten

• Närke
« Svar #47 skrivet: 09 dec-07 kl 23:44 »
Det är märkligt att det inte behövdes hund för att vakta djur på fäbodar , när det fanns gott om rovdjur. Det finns  historier,om barn som hade en käpp för att värja korna mot björn. Det räckte bra( enligt Montelius)..  människor med gevär, har ofta klena nerver när björnen  rusar och skjuter. Oftast blir björnen skadeskjuten med känt resultat.
Käpp mot rovdjuren. ;) Den vanlige fäbodsbonden hade ju knappast något skjutvapen på den tiden och hade han ett så skulle han knappast ha låtit ett barn använda det. Så därför tvingades dom använda pinnar till försvar.
Det var ju på den tiden som man också kom till slutsatsen att man skulle utrota alla större rovdjur typ björn och varg. ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Varför tror du att dom kom till den slutsatsen. ;)
Den slutsaten hade jag också kommit till om jag hade stått där med en pinne. ;D
« Senast ändrad: 09 dec-07 kl 23:45 av Rosten »

Neiklot

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 09 dec-07 kl 23:57 »
Lägger mig i, igen..

Du påstår att du inte skulle vilja skjuta varg, och ? att du inte är vargmotståndare.

Men allt det jag läser som är skrivet av dig, Rosten, säger något annat.

"Den jakten är på utdöende pga vargens framfart. "

"Nej, jag tror inte att svenska jägare bedriver omfattande tjuvjakt på varg. Vi är ca 280 000 jägare i Sverige. Av dom så skulle jag tro att 279 500 aldrig skulle skjuta en varg. Så jag är jäkligt trött på att vi andra som aldrig skulle skjuta blir utpekade som vargmördare jämt och ständigt.
Enklast för oss jägare skulle det vara om man införde dödsstraff på dom som skjuter varg. Då skulle vi tillslut bli av med dom rötägg som ni roare er med att trä ner i halsen på oss andra. "...

500 jägare är gott och väl tillräckligt för att utföra omfattande jakt på varg.

500 jägare skulle lätt kunna utrota ned sydsvenska vildsvinsstammen..
(Kontra: 150 vargar - X antal tusen vildsvin..)

Personligt kan jag säga att jag Aldrig blivit anklagad för varesig mord, dråp eller kallats för "vargmotståndare" eller dyl.

Jag både fiskar och jagar.

Utan hur man blir bemötta som jägare är detsamma som man bli som person.
Har man vissa åsikter så har man.

Jag står för vad jag tycker.
Och Jag har starka åsikter om rovdjur och djur över huvudtaget.

Och dom enda som någonsin bemött mig på ett negativt sätt pga att jag är jägare är just - Andra jägare!

Det är inte populärt i svenska jägarkretsar att ha en annorlunda syn på jakt.

Och ang. pengar och myskoxar.
Det läggs ner pengar från staten (vi har tillochmed speciella pengar just för "djur") på myskoxarna.

Vi säger att dom lägger 100.000 kronor på myskoxarna delat med 7 så blir det ca 14000 per djur.

Samma summa delat med 150 (vargstammen) blir ca 650kr.

Så var tycker du det ska läggas mest pengar?
Där det finns en liten stam som kan räddas för lite pengar?
Eller där det finns en stor stam som inte kan räddas med lite pengar...

Ang lös hund och älgjakt: Dels går det inte att säga att den "dör ut pga vargen".
(Trafiken dödar mer jakthundar årligen än vargarna på 10 år..)
Det är skillnad på att jaga med lösdrivande hund och att släppa hunden lös utan uppsikt.
För vad jag vet så har jägarna väldigt väldigt väldigt bra koll på sina hundar.

OCH är man medveten om att det finns björn i närheten/området eller dyl. så får man handla därefter.

Jag saktar t.ex ner bilen när jag ser en älg på vägen.. likaväl som jag säger åt min hund att stanna om det kommer "fel vilt" i vägen..
Och för att det inte ska gnällas över det: Jag har en fågelhund, jagar inget annat än fågel och ibland småvilt med henne.
Så risken att hon utsätts för rovdjursangrepp är minimal.

Men den risken påverkar inte hur en jägare eller annan person med hund ska ha uppsikt över sin hund.

(Däremot en gång så var hon nära att klippas av två cyklister.
Trots markerande väst på hunden.. Och att jag bara stod 50 meter från henne.

Kanske jag skulle skjutit dom?
Eller ansökt om skyddsjakt..)
<- Ironi.

Nu är jag trött och grinig.
Har någon missförstått så skriv det.

Tack!

/Neiklot - Vargvän med ibland hunden lös i björnmarker (Se upp! Jag har koll på hunden).

Neiklot

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 10 dec-07 kl 00:01 »
Förövrigt kan jag tillägga Rosten, att jag inte alls har för avsikt att bli ovän eller på annat sätt reta upp dig.

Jag bara diskuterar saken.

Kanske du hellre vill ta diskussionen via telefon?
(Lite lättare att Inte missförstå varandra..)

Rosten

• Närke
« Svar #50 skrivet: 10 dec-07 kl 01:01 »
Lägger mig i, igen..

Du påstår att du inte skulle vilja skjuta varg, och ? att du inte är vargmotståndare.

Men allt det jag läser som är skrivet av dig, Rosten, säger något annat.
"

Jag har personligen inget mot rovdjur. Har som närmast varit 15 meter från en varg. Tyvärr så har jag aldrig sett ett lo i verkligheten.  Fast att vi har mera lodjur än varg. Men visst skulle det vara roligare om rovdjuren var lite mera utsprida i landet. (söderut) då dom verkar försvinna i den norra delen av landet. ;)
Jag har ju redan förklarat att jag har lagt om min jakt till 100% Så jag har nytt vilt att jaga. Det är ju bara att du kollar in denna tråd från i höstas. http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=31;action=display;threadid=22120
Då jag inte äger någon drivande hund så är inte det heller något problem. Att det sedan verkar som att jägarkåren kommer att öka är bra bra för min firma.

Men jag är trött på att jägare alltid framförs som blodtörstiga varghatare. Jag är också sur på att vargen har utrotats från den norra delen av Sverige. När man sedan börjar påstå att ett djur som kan döda en älg skulle vara ofarligt pga att ingen har dödats av varg i Sverige på 100 år då ser jag rött. (vi har ju knaptpt haft varg under den tiden. Så jag vidhåller fortfarande att vargen är farlig men att älgen är det som dödar mest svenskar utan tvekan. (så jag är betydligt mera rädd i bilen för älg än vad jag är i skogen för varg. )Sen tycker jag också fortfarande att staten skall ersätta folk på landsbyggen för påvisningsbara förlorade inkomster pga statens djur.

När du sedan jämför om bilar eller vargar dödar mest hundar så är det yttligare en sån jämförelse som jag hatar. Man kan inte göra den jämförelsen.  För visst dödar några miljon fordon mera  hundar än vad 150 vargar gör. Men det är inte så stor skillnad.

Skulle man räkna på det sättet så skulle man komma fram till att det var farligare att köra bil nykter än asberusad. Då det är betydligt flera nyktar förare som krockar än asberusade.

Borgarnas nya förslag att man skulle flyga hit nytt blod är bra. Om vi med jämna mellanrum tar hit nytt blod så kan vi hålla vargstammen på en låg nivå utan att vara rädd för inavel.
En låg vargstam med friskt blod i generna skulle få jägare att kunna samsas med vargen. Om den sprider ut sig lite mera än idag. Vilket den kommer att göra då bytesdjuren minskar snabbt.

Vad vi gör åt lostammen vet jag inte. ;) Den har varit mitt största problem innan jag förstod att man skulle lägga om jakten mot fågel istället. Så nästa år satsar jag på att fylla frysen med fågel istället.

Neiklot

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 10 dec-07 kl 10:50 »
"Jag har personligen inget emot rovdjur"..
.. Så har ju inte jag uppfattat det, kan jag säga!  ??? :-\

(Dubbelmoral säger jag..)

Nu byter du ämne igen, vi har snart gått igenom hela svenska djurfaunan..Myskoxar, lodjur..

Och, som jag skrivit förut ett antal gånger, så har Jag aldrig påstått att vargen Inte är farlig!
Detta är som sagt något du själv lagt in i den här diskussionen. Däremot skrev jag förut hur det har sett ut i dom svenska "vargangreppen" och visade den statistik dom den baserar på.

Jag kan skriva såhär istället: Vargen är ett farligt djur, en toppjägare med dom bästa sinnena som finns på denna jord. (den kan följa sina byten i över 600km!).
Men vargen är av samma anledning som dom flesta andra djur rädda för människan och flyr oss så fort den bara kan. Så risken är betydligt större att en varg(flock) flyr när den hör dig, än att den börjar jaga dig.

(Finns en anledning till att vargforskarna har problem med att följa vargen..)

Nöjd?

Ja, det brukar vara så att äregiriga och blodtörstiga jägare tar åt sig när någon säger åt dom..
Jag tillhör inte den skaran som tar åt mig, då jag själv vet att jag inte tillhör den skaran jägare!..
Men det gör kanske du, och då tar du åt dig..

Jag är musiker också, och tar inte åt mig om någon säger att "Sån musik är dålig" om dom aldrig hört oss spela.
(Precis samma sak).

Och som jag skrev tidigare så har jag enbart blivit "angripen och motarbetad" av andra jägare när det gäller hur jag ser på varg och andra rovdjur, eller ens vanlig jakt för den delen!!

Förövrigt väntar jag fortfarande på den vettiga anledningen du skulle ge mig om att vargstammen ska minskas (eller tas bort..)..

Och jag håller med om att vargstammen (och alla andra rovdjur, som hör hemma i hela landet) ska finnas i hela landet.
Dels bra för vargen, dels bra för människan.
För det är där det största bekymmet ligger när det gäller vargmotståndare!

« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 11:43 av Neiklot »

Neiklot

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 10 dec-07 kl 11:01 »

När du sedan jämför om bilar eller vargar dödar mest hundar så är det yttligare en sån jämförelse som jag hatar. Man kan inte göra den jämförelsen.  För visst dödar några miljon fordon mera  hundar än vad 150 vargar gör. Men det är inte så stor skillnad.

Skulle man räkna på det sättet så skulle man komma fram till att det var farligare att köra bil nykter än asberusad. Då det är betydligt flera nyktar förare som krockar än asberusade.

Ett annat stort problem!
Vargmotståndare/Jägare klarar inte av jämnförelser!
Det ska vara raka rör och inget annat.
VARGEN DÖDAR SI OCH SÅ MÅNGA HUNDAR PER ÅR!
(Och vi bryr oss inte om inte djuren dödats av rovdjur)..

Sen håller jag med om att det var en "dålig" jämnförelse, men det var ett exempel!
« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 11:01 av Neiklot »

Neiklot

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 10 dec-07 kl 11:54 »
Ex. på tecken om vargmotstånd -

”Den jakten är på utdöende pga vargens framfart."

"Det var ju på den tiden som man också kom till slutsatsen att man skulle utrota alla större rovdjur typ björn och varg.
Varför tror du att dom kom till den slutsatsen.
Den slutsaten hade jag också kommit till om jag hade stått där med en pinne. ”

Och så denna, oslagbar!
Jag skulle gärna vilja få tillstånd att använda detta Citerar "Dom föds upp av växterna som finns på marken.

"Jag vet att det inte finns något stöd i lagen om det. Men man äger ju träden som växer där. Men varför kan man inte räkna inkomstförlusterna man har från statens rovdjuren. Dom finns ju bevisligen där. Då jaktarrendena sjunker."

Jag ser mig framför mig, när du samlar in "dina djur" och märker dom i örat..

Neiklot

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 10 dec-07 kl 11:57 »
Och ang. att rådjuren nästan är utrotade på din mark.

För 10 årsedan fanns det knappt ett enda rådjur kvar i södra sverige!
Och tro mig när jag ser det men vi har Inte varg här.
Och tror inte heller det fanns lodjur här då.

Utan det som orsakade "utrotningen" var jägarna!
Detta är dokumenterat!
Jägarna bytte taktik, och rådjursstammen ökade.
Det samma gäller älgstammen..

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #55 skrivet: 10 dec-07 kl 12:21 »
Hej!

Ja, vargen skrivs det mycket om. Vi har själva sett spår förra vintern, när det var snö för en gångs skull här. Dessutom har folk sett vargen här i trakten då. Av och till kommer den sålunda även till Orust, i mellersta Bohuslän. Hittills inte hört att någon här haft problem vad gäller jakt eller husdjur.

Edgar

Filip Skräplund

« Svar #56 skrivet: 10 dec-07 kl 12:28 »
Rävstammens återhämtning från skabben har bidragit till rådjursminskningen, troligen viktigaste faktorn.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

• Närke
« Svar #57 skrivet: 10 dec-07 kl 12:42 »

Och jag håller med om att vargstammen (och alla andra rovdjur, som hör hemma i hela landet) ska finnas i hela landet.
Dels bra för vargen, dels bra för människan.
För det är där det största bekymmet ligger när det gäller vargmotståndare!
Om vargstammen var mera sprid så skulle i kunna ha 3 till 4 gånger mera vargar än idag utan att det skulle vara så mycket liv om det. Problemet är att vargstammen, lodjursstammen och björnstammen är på nästan samma ställe idag.

Vargar skall vara rädda för människor. Men dom jag har sett på nära håll har inte varit specielt rädda. Dom har verkat lite nyfikna. Jag har också sett dom mitt på dagen och dom har sett mig. Så inte är det världens skyggaste djur precis. Lo därimot har jag aldrig sett. Fast att vi har mer av dom. Så min uppfattning är att lon är betydligt skyggare.

Rosten

• Närke
« Svar #58 skrivet: 10 dec-07 kl 12:51 »
Rävstammens återhämtning från skabben har bidragit till rådjursminskningen, troligen viktigaste faktorn.
Rådjuren har inte minskat i skogen. Dom har helt försvunnit. Samma sak med räven. När jag förra året la ut 2 säckar med slaktrester från älg. Så tog det 6 veckor innan första räven var framme och smakade på resterna. För några år sedan så var räven där på några timmar.
Rådjuren står nu mitt ute på gärdena eller inne i villaområdena. Vilket kommer att göra att flera folk kommer att få se rovdjur i framtiden. ;) Från köksfönstret. ;)

Jag har sett 3 rävar sedan dom blev lovliga i höstas. En har jag skjutit. En hittade jag död i bland vinbärsbuskarna och en var ute på gärdet så den kom jag inte åt skjuta på. Då grannens hus ligger i skottlinjen. Samtliga hade skabb.
« Senast ändrad: 10 dec-07 kl 12:59 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #59 skrivet: 10 dec-07 kl 12:59 »
Ex. på tecken om vargmotstånd -

”Den jakten är på utdöende pga vargens framfart."

"Det var ju på den tiden som man också kom till slutsatsen att man skulle utrota alla större rovdjur typ björn och varg.
Varför tror du att dom kom till den slutsatsen.
Den slutsaten hade jag också kommit till om jag hade stått där med en pinne. ”

Och så denna, oslagbar!
Jag skulle gärna vilja få tillstånd att använda detta Citerar "Dom föds upp av växterna som finns på marken.

"Jag vet att det inte finns något stöd i lagen om det. Men man äger ju träden som växer där. Men varför kan man inte räkna inkomstförlusterna man har från statens rovdjuren. Dom finns ju bevisligen där. Då jaktarrendena sjunker."

Jag ser mig framför mig, när du samlar in "dina djur" och märker dom i örat..

Så detta är tecken på varghat????  ;D
Jag har ju bara bemött dina åsikter med motåsikter. Men om man säger imot en vargälskare så blir man automatiskt varghatare?

Åsikten att staten skall betala för ekonomisk skada som statens djur gör vidhåller jag fortfarande.
Precis som att jag också hävdar att blåbär, lingon och liknade skall tillhöra markägaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser