Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fick svar från sjv ang förprövning  (läst 951 gånger)

gård t salu

• Uppland
fick svar från sjv ang förprövning
« skrivet: 08 okt-07 kl 11:44 »
Skrev till sjv och frågade dom om man måste förpröva för slaktkaniner, efter att ha pratat med kommunen som ansåg att man måste förpröva. Det här fick jag till svar:

"Hej!
Din kommun har helt rätt i att du måste förpröva anläggningen för slaktkaniner. Kontakta byggnadskonsulenten på din länsstyrelse för mer information, det är han/hon som förprövar anläggningar. Vill du ha namn och telefonnummer till byggnadskonsulenten/erna kan du mail till mig i vilket län du bor. Det står i 5 § djurskyddsförordningen (1988:539) när förprövning krävs:
5 § Stall och andra förvaringsutrymmen för hästar, för djur som föds upp eller hålls för produktion av livsmedel, ull, skinn eller pälsar eller för djur som används i sådan undervisning som inte är djurförsök, får inte uppföras, byggas till eller byggas om utan att stallen eller förvaringsutrymmena på förhand har godkänts från djurskydds- och djurhälsosynpunkt.
Detsamma gäller när ett stall eller ett förvaringsutrymme ändras på ett sätt som är av väsentlig betydelse från djurskydds- eller djurhälsosynpunkt eller när ett stall eller ett förvaringsutrymme som förut har använts för annat ändamål tas i anspråk eller inreds för sådan djurhållning eller djuruppfödning.
Vad som sägs om stall och förvaringsutrymme gäller även del av stall och del av förvaringsutrymme samt hägn och del av hägn.
I Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1999:95) om förprövning av djurstallar finns undantag från förprövningskravet. Här finns dock inte skaltkaniner med varför du behöver förprövning från den första kaninen.
Det regelverk länsstyrelsen grundar sina förprövningsbeslut på är djurskyddslagen (1988:534) och djurskyddsförordningen (1988:539)."

Måste man förpröva? Nu har jag hört både ja och nej, och vet inte alls hur jag ska göra... Tacksam för svar!

Mvh elin

Våmhuskullan

• -
Re:fick svar från sjv ang förprövning
« Svar #1 skrivet: 08 okt-07 kl 13:04 »
Citera
Detsamma gäller när ett stall eller ett förvaringsutrymme ändras på ett sätt som är av väsentlig betydelse från djurskydds- eller djurhälsosynpunkt eller när ett stall eller ett förvaringsutrymme som förut har använts för annat ändamål tas i anspråk eller inreds för sådan djurhållning eller djuruppfödning.

det där kan man ju "glida" lite på...?...

jag har kaniner för eget bruk och inte har då jag gjort någon förprövning eller sökt några tillstånd.

Gösta

« Svar #2 skrivet: 08 okt-07 kl 20:10 »
Statliga verk är fantastiska tycker jag.
Regler för förprövning av kaninstallar är under utredning.
Att detta inte är känt hos den myndighet (SJV) som handhar frågan är högst märkligt. Remissomgång är ute hos berörda enheter bl. annat Sveriges Kaninproducenters Förening.
Helt korrekt så finns inget undantag för slaktkaniner i regelverket. Det finns heller inte omnämnt i nämnda regelverk.
För att förprövning skall kunna genomföras krävs något att förpröva mot. Detta saknas. Enligt de funderingar som SJV har antytt så kommer troligen av den anledningen kaniner att tillhöra undantagen. Skulle vara roligt att se ett protokoll från en förprövning gällande kaninstall!
När kommunen var hos mig hade de regelverket för får att gå på. Det var samma typ av djur påstod kommunen. Visst, det är väldigt vanligt i Sverige att vi föder upp får i trevåningsburar eller hur?
Mitt råd: Avvakta. Besked kommer snart.
Gösta

gård t salu

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 okt-07 kl 21:47 »
Tack för svar! Hoppas det löser sig snart...
Gösta: Kan jag vända mig till dig för råd om det blir nåt strul med hon på miljökontoret? Hon var inte direkt trevlig när jag ringde dit, så det kanske blir problem...
Mvh elin

Gösta

« Svar #4 skrivet: 09 okt-07 kl 18:28 »
Javisst Elin. Du får gärna ta kontakt med mig men gör det gärna per min egen e-post så slipper vi gå över tråden. vreta.kaningard@spray.se
Tyvärr är det ofta så att miljökontoren i kommunerna har personal med låg kompetens och dessutom stor omsättning på folk. En erfaren inspektör däremot erkänner när det är något han/hon inte är insatt i vilket går de nykläcktas ära förbi.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 4 användare
simon.arvestrand, LimJans, Stengrim, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser