Vi har hittils fällt våra två vuxna - en åttataggare och en pinnatjur. Samt nödavlivat en skadad sextaggare, halt på bakbenet, snett ihopläkt benbrott, samt kunde inte stödja på ena frambenet, då knät slagits av. Möjligen bilolycka som inte anmälts, men vi misstänker att det kan vara en skada från ett tjurslagsmål. Tyvärr är ju inte hela jaktlaget i skogen året runt, så det finns nog både en och annan skadad älg därute under resten av året. Fördelen med älgvårdsområde är iaf att det blir mindre administration när man måste nödavliva, eftersom man inte behöver ta kontakt med länsstyrelsen eller polisen.
Själv har jag sett tre älgar, alla fina skjutlägen, men inte skjutit.
Den första var en kviga på väg till passet. Eftersom vi inte får ladda förrän på pass, så tittade vi bara på varandra. Avstånd 10 meter. Sedan gick hon undan och korsade sedan min väg med en mkt fin och skjutbar bredsida, men som sagt, inte ladda förrän på pass.
Det var igår.
Idag kom en pinnatjur och ställde sig i ca två minuter 40 meter från jakttornet och visade fin bredsida. Vi hade dock skjutit fullt våra vuxna, så han fick gå. När han väl försvunnit kom en kviga 30 sekunder senare och ställde sig på exakt samma ställe i två minuter hon också. Inte heller lovlig, bara kalvar kvar. Så hon fick också gå.
Gott om älg i år. Det var länge sedan vi såg så många älgar som vi gjort hittils, jaktlaget har väl sett ytterligare 2 kvigor, 2 tjurar och två kor med kalv.
Själv fick jag höra två tjurar korsa horn några gånger och bröla rätt rejält, men de visade sig aldrig på passet, utan var bortom en tätning. Möjligen då tidigare nämnda tjur fick knät avslaget.
30km fågelvägen till Göteborg.