Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avliva en unge ???  (läst 1358 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
avliva en unge ???
« skrivet: 07 okt-07 kl 14:09 »
jag har en kaninunge som inte ser ut att må bra, han är 6 veckor, men jag har själv inte ännu behöt ta bort nån kanin, så jag vet inte hur jag ska göra. han är välidgt mager och ser allmänt hängig ut. honan har 7 ungar så det är "inte hela världen" att ta bort en unge. men hur gör jag ????
« Senast ändrad: 07 okt-07 kl 14:10 av ms_krudd »
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:avliva en unge ???
« Svar #1 skrivet: 07 okt-07 kl 16:16 »
Jag brukar hålla dem i bakbenen och slå med en käpp precis bakom öronen. Då dör de lättast.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #2 skrivet: 07 okt-07 kl 19:12 »
även när de börjar bli lite större som 6 veckor, det är tysk jättescheck så de börjar ändå bli ganska stora nu.....
ALLA är välkomna !

Gösta

« Svar #3 skrivet: 07 okt-07 kl 21:21 »
Är kaninen så klen som du säger så är det mest humana sättet att ta kaninen i bakbenen och slå bakhuvudet mot en sten eller en trädstam.
Inte att rekommendera vid friska djur men i det här fallet verkar det som den mest humana metoden
Gösta

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 08 okt-07 kl 07:08 »
dör den med en gång då eller behöver man skära upp den eller nåt, vill inte riksera att den blir avdommnand och avsvimmad och vaknar upp med smärtor i soptunnan eller är levande begravd.
ALLA är välkomna !

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 okt-07 kl 08:19 »
Hugg huvudet av den när du bedövat den så VET du att den är död och slipper undra!

/Dandelia

hagabergs

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 okt-07 kl 09:42 »
Jag har luftgevär som jag skjuter med genom huvudet. De dör alltid med en gång. Sen har de ju alltid dödsryck men det har alla djur.

Annars kan man stöd mata med lamm ersättnings mjölk. Även katt mjölk går bra, men man får blanda den lite tjockare.
Jag brukar i bland stöd mata om jag är på det humöret. I vintras hade jag inne två stycken som jag var uppe och matade två gånger per natt också. De var så ner gågna så det fick bara i sej lite mjölk åt gången.
En överlevde min goa Flisan. Hon är mer människa än kanin.
Ändå har jag drygt 55 vuxna kaniner och är inne på kull 45 i år.
Har inne en kull kanin ungar nu som förlorade sin mamma.
Sen har jag i bland avlivat ungar också om man inte orkar lägga ner energi.

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 4 användare (1 dolda)
Skägget, lotjut, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser