Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det är vinter...  (läst 6080 gånger)

Monica

  • Inlägg: 535
Det är vinter...
« skrivet: 07 dec-04 kl 20:43 »
och vi känner oss kanske lite allmänt slitna. Mörkret lämnar oss sent på morgonen och möter oss tidigt på kvällarna. Så vad kan då vara mysigare och godare än en kopp stärkande nässelte? Tag gärna en liten sked honung från någon lokal odlare i, så blir det ännu godare  :)

Jamen, säger en del, det finns inga nässlor nu.....jodå, gå du ut och titta så ska du se att det finns massor av små fina mörkgröna plantor lite varsomhelst  ;D. Även om du har snö på marken, så finner du dem därunder  :). Men om du mot förmodan inte skulle hitta några, eller bor mitt inne i stan, så finns det att köpa i hälsokostaffären. Men till nästa vinter har du säkert plockat och har ett rejält lager, nu när du väl upptäckt hur bra du mår på detta enkla te  ;D

Så här gör du
Koka upp vatten efter behov (du kan koka upp en liter och hälla på termos och gå o smutta på då och då när du känner för det)
När det har slutat koka (det ska ha slutat bubbla i pannan) så lägger du i ca 1 tesked nässlor per kopp och låt det dra i ca 5 minuter under lock. Sila ifrån örterna och drick det så varmt du kan klunkvis.

Det här är helt din egen smak som avgör, vill du ha det lite starkare, så använder du fler örter resp låter det dra längre. Allra godast tycker jag det är när det är svagt ljusgrönt  ;D

Skulle det vara så att du dessutom tycker att ditt hår har mist lite av sin glans, så kan du ta en del av avkoket och blanda upp det till ljummen temperatur och använda det när du sköljer håret nästa gång. Jag lovar att ditt hår inte blir grönt  ;D

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Det är vinter...
« Svar #1 skrivet: 07 dec-04 kl 21:24 »
Jag kan också intyga att brännande nässlor finns under snötäcket här.  De bränns som attan. Man kan också ha dem i pannkaka eller plättar. Mycket skall det vara och plättarna blir vackert gröna och då kan man komma på att det finns en sommar också.  Fast vintern har knappt kommit. Riktigt stora elakingar (sommartiden) kan man också ha i plättsmeten. Bara man hackar dem rejält.
« Senast ändrad: 07 dec-04 kl 22:42 av admin »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Det är vinter...
« Svar #2 skrivet: 07 dec-04 kl 23:25 »
Man kan också ha dem i pannkaka eller plättar. Mycket skall det vara och plättarna blir vackert gröna och då kan man komma på att det finns en sommar också.  Fast vintern har knappt kommit. Riktigt stora elakingar (sommartiden) kan man också ha i plättsmeten. Bara man hackar dem rejält.

Nässlor i plättar?!  :o Här äter vi nässelsoppa med kokta ägg i på annandag jul som motvikt till den feta julmaten. Att man kan göra té på nässlor kände jag till sedan tidigare, men att hacka ner dem i pläattar... I morgon bitti ska jag leta nässlor bums!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Det är vinter...
« Svar #3 skrivet: 08 dec-04 kl 00:16 »
Nässlor i plättar?!  :o Här äter vi nässelsoppa med kokta ägg i på annandag jul
Var inte så rädd Manna. Pröva något nytt. Vidga vyerna (maträtterna) så att säga.  ;)
När jag var en nio eller tio år gammal skickades jag av min mor till en vegetarian. (Fast hon drack mjölk.) Hon hade två kor och en styvdotter från Finland och tog hand om andra barn mot en mindre summa pengar. Jag måste ha varit besvärlig eftersom jag skickades dit. Det var på den tiden då ingen i det här landet hade hört talas om vegetarianer mer än de själva förstås. Så det är långt tillbaka i tiden.  Vi var fem barn sommarbarn i min ålder som sattes i det arbete vi kunde utföra.  Vi plockade vilda blommor och sålde på torget i Varberg. Plockade blåbär och och andra bär och allt som gick att äta eller sälja.  Otrevligast var dock att ensam flytta den ena kon som fanns tjudrad på en stig i en skog någonstans. Ett grovt bröd med smör, ost + sallad fick man till lunch.  Ville man ha en smörgås till så blev det utan smör men med ett salladsblad.  Hungrig var jag alltid.  Men den fattiga bondmoran; hon hade bara en halv hektar mark själv och tre krusbärsbuskar och ett potatisland + lite grönsaker + sina två kor + den finska styvflickan, plockade säkert två gånger i veckan nässlor med sina bara händer som sedan hackades ner i plättsmeten. Det var gott, men tyvärr aldrig tillräckligt med plättar. Men lite halvsvält och jobba vad man förmådde var så det var på den tiden. Fettbullarna eller de övernärda som nu rullar omkring har det nog sämre relativt sett. Vi har gått från underflöd till överflöd. Vi människor klarar bättre av att svälta någon period då och då än att alltid ha magen överfull.

Det var ett äkta självhushåll. Inte tror jag hon fick någe mycke pengar heller för att ta hand om sommarbarn.  De rika och den medelklass som fanns på den tiden skulle aldrig komma på idén att skicka sina barn till en torpare i princip utan mark för att jobba och äta lite vilda och odlade grönsaker.

Nässlan är en fantastisk växt , rik på järn och mineraler. Är den grov och förvuxen så inte är den god som soppa. Däremot kan man hacka den och lägga i plättsmet. Så den maträtten skall man inte tala illa om eller tycka vara löjlig.  
« Senast ändrad: 08 dec-04 kl 00:19 av Anders »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Det är vinter...
« Svar #4 skrivet: 08 dec-04 kl 08:18 »
Var inte så rädd Manna. Pröva något nytt. Vidga vyerna (maträtterna) så att säga.  ;)

Hon hade två kor och en styvdotter från Finland  

Nässlan är en fantastisk växt , rik på järn och mineraler. Är den grov och förvuxen så inte är den god som soppa. Däremot kan man hacka den och lägga i plättsmet. Så den maträtten skall man inte tala illa om eller tycka vara löjlig.  

Jag är inte ett dugg rädd, jag är bara förvånad över maträtten. Tycker inte alls att den är löjlig! Nässelsoppa är en favorit, men precis som du säger så föredrar jag att göra den på ljusa, späda skott. Finns lixom ingen anledning att plocka nässlor färdiga att gå till massaved...

"Två kor och en styvdotter" - du får ursäkta, men jag ligger dubbelvikt av skratt!  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Sanna

  • Gäst
Re:Det är vinter...
« Svar #5 skrivet: 08 dec-04 kl 10:47 »
På mitt vanliga nässelställe finns minnsan inga skott... :(
Beror det på växtzonen, månntro? Österlen är väl rena rama rivieran i jämförelse med Stockholms frystundror.

Fast du Anders, (ursäkta mina dåliga geografikunskaper i kombination med lathet) bor väl uppåt landet...?

Sanna -  :P nässelsugen

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Det är vinter...
« Svar #6 skrivet: 08 dec-04 kl 12:34 »
Finns lixom ingen anledning att plocka nässlor färdiga att gå till massaved...
"Två kor och en styvdotter" - du får ursäkta, men jag ligger dubbelvikt av skratt!  
Om begäret är stort under sommaren och frysen är tom så går det att hacka  "massaved" i pannkakan med bra resultat.  Glömda minnen dyker upp. Jag tror de hade sugga också. Den finska styvdottern, var väl 15 år (vid den tiden). Hon slet hårt, i alla fall med de ögon jag hade då. Luktade illa på morgonen efter att ha vistats hos grisen.  Jag tror hon fick jobba mer än rejält. Jag tror torperskan fick en liten slant för att ta hand om flickan och ha henne i jobb.  Det låter kanske lite grymt. Två kor + styvdotter.  Det var så det var; den huvudsakliga inkomstkällan.  Så fungerar det väl på de flesta i världen fortfarande vad jag förstått.  Fast då brukar den vara en manlig ägare. Kanske det var mer jämligt förr? ;)

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Det är vinter...
« Svar #7 skrivet: 08 dec-04 kl 12:42 »
På mitt vanliga nässelställe finns minnsan inga skott
Beror det på växtzonen, månntro?
Fast du Anders bor väl uppåt landet...?
Jag bor neråt landet. Inte alls högt över Bottniska Vikens vattenyta.  Uppåt måste vara söderut. Uppåt - uppförsbacke - för det tar längre tid att ta sig dit än hit. Cirka en timme med flyg från Stockholm. En natts sömn på natttåg. Eller en dags bilresa neråt från Tallin eller från Stockholm. Där är där jag är. Där brände jag mig rejält på brännässlor när jag slet med bara händer under snön i ett helt annat syfte än att plocka nässlor.  Inte förrän nu visste jag att de växer och är plockbara vid denna tid.  Men jag sk ta mig en rejäl koll lite senare någon gång.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Det är vinter...
« Svar #8 skrivet: 08 dec-04 kl 16:57 »
Nu har jag varit ute och kollat efter nässlor. Hittade inte en enda. I somras frodades de utanför hönshuset. Har de månne gått och dött?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:Det är vinter...
« Svar #9 skrivet: 08 dec-04 kl 17:17 »
Jag har inget bra nässelställe  :'( Dom växer så det knakar vid gödselstan, men dom skall man ju inte äta sägs det :P. Kanske kan man plantera ut dom nånstans ;D

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Det är vinter...
« Svar #10 skrivet: 08 dec-04 kl 18:03 »
Ett litet tips om ni inte hittar några plantor.....där ni vet att de finns....gräv upp lite rötter och sätt i en kruka inne  ;D. Tar en vecka ca innan de kommer upp, sen kan ni ha dem i fönstret hela vintern och njuta av härligheten  ;D

Plättarna låter jättegoda, det ska jag allt fixa till på vedspisen en kväll  ;D

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Det är vinter...
« Svar #11 skrivet: 08 dec-04 kl 20:47 »
Vad smart!!! Då återstår bara att hitta rötterna...  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Sanna

  • Gäst
Re:Det är vinter...
« Svar #12 skrivet: 11 dec-04 kl 12:01 »
Nu ska jag följa Monicas råd med nässelté!
Jag har hittills bara använt nässlor som växtnäring eller gjort soppa, pesto mm på dem. (Förutom att jag piskar min man över njurarna med dem, naturligtvis... ;))
Känner mig ganska vintertrött och energilös, men ska nu koka en stor laddning och gå och klunka ur termosen idag. - Och blir det inte omedelbart positivt resultat, så kommer jag att KLAGA, Monica!  ;D ;D ;D

Sanna

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Det är vinter...
« Svar #13 skrivet: 16 dec-04 kl 10:43 »
Dom växer så det knakar vid gödselstan, men dom skall man ju inte äta sägs det :P.

Varför är det olämpligt att äta gödselstackens nässlor? På en gödselhög finns ju bara naturliga produkter (förhoppningsvis), så det finns ju inga gifter som kan ackumuleras i växterna. Hos mig växer de också så det knakar på gödselhögen, och jag har plockat och torkat till hönsen. Bör jag alltså hitta ett annat nässelställe?

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Det är vinter...
« Svar #14 skrivet: 16 dec-04 kl 18:39 »
Det finns en risk att du får förhöjda värden på viss ämnen som kanske inte är så bra. Gräv upp lite rötter och plantera någon annanstans. Nässlor gillar ju kraftig jord, så det är inte konstigt att de växer i gödselstacken  ;D

vårlök

  • Inlägg: 75
Re:Det är vinter...
« Svar #15 skrivet: 06 feb-05 kl 16:36 »
Hejsan! Jag blev så inspirerad att jag gick direkt ut bakom garaget (garaget ligger i skåne om någon undrar...) där nässlorna brukar växa manshöga och där fanns mycket riktigt små fina skott som knappt ens brändes! Jag hackade hela härligheten och hade i getostpaj, gissa om det blev lyckat!!! Här ska skördas nässlor hela våren!
Alternativare i startgroparna

ánimo

  • Inlägg: 6
    • Jämtland
Re:Det är vinter...
« Svar #16 skrivet: 28 feb-06 kl 00:42 »
Något annat som är supergott är stekta eller wokade nässlor, och att ha i paella... eller kanske i en potatissallad, fortfarande ljummen, på olja och lite citron och salt & peppar... ;)

Försökte sälja nässlor på torget i Lund för några år sedan, men det var ingen som köpte.  :-\ Men det gjorde inte så mycket för det var vår och sol och jag hade kaffe med mig. 8)

H

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Det är vinter...
« Svar #17 skrivet: 13 mar-06 kl 12:58 »
Nu har jag också varit ute och letat nässlor - men icke, de sover allihop  ;)
Det där med att gräva upp rötter är ju en toppenidé, det gäller bara att göra det i tid, nu går det inte alls att gräva...

Jag vill också passa på att tipsa om ett användningsområde för nässlorna. Jag brukar hacka ner lite i degen när jag bakar bröd. Ihop med hackade, torkade tomater blir brödet supergott !

/skogstrollet

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Det är vinter...
« Svar #18 skrivet: 14 mar-06 kl 00:14 »
Varför är det olämpligt att äta gödselstackens nässlor? På en gödselhög finns ju bara naturliga produkter (förhoppningsvis), så det finns ju inga gifter som kan ackumuleras i växterna. Hos mig växer de också så det knakar på gödselhögen, och jag har plockat och torkat till hönsen. Bör jag alltså hitta ett annat nässelställe?


Det som bildas i nässlor (och många andra bladgrönsaker och betor) som växer i en allt för näringsrik jord, främst kväve, kallas nitrit. Det är alltså inget gift som anrikas utan nåt som bildas i växter som tar upp allt för mycket kväve.  Nitriter används också som konserveringsmedel av t.ex. charkuteriprodukter och anses inte vara så jättenyttigt av dom som påstår sig veta.

Det förstör de röda blodkropparnas syreupptagningsförmåga m.m. Kolla i länken nedan om du är nyfiken.

SLV om nitrit/nitrat

Det är ju inte så att man dör knall och fall om man äter såna nässlor men jag tycker absolut att dom skall undvikas. Jag har aldrig sett några siffror på hur mycket nitrit som skulle finnas i "gödselnässlor" men det beror ju såklart på massa olika faktorer. Hur nitriter påverkar höns har jag ingen uppfattning om men blodkropparnas uppbyggnad och funktion är väl ungefär den samma hos fåglar och däggdjur.

Du får väl anlägga ett nässelland ??  ;D där slipper du iaf. rensa ogräs ...

Hoppas ingen blir avskräckt av allt detta ... nässlor är jättenyttiga !!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 2 användare
Oskari, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser