Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gemensam ruvning!  (läst 1212 gånger)

dockmamman

• Gäst
Gemensam ruvning!
« skrivet: 04 okt-07 kl 16:46 »
Hej!

Jag har två Chabo-hönor och en tupp. Nu har hönorna samlat ihop ett gäng ägg i ett rede, tillsammans, och nu har de i några dagar tryckt ihop sig och ligger och ruvar sina gemensamma ägg tillsammans! Tuppen sitter och surar...

Är detta vanligt?

Tänker de sig att dela moderskapet om kycklingarna, månn tro?

En praktisk fråga från en blivande förstagångskycklingägare:
Kan jag flytta ner äggen i en låda på golvet, eller överger de äggen då? Kycklingarna kan väl inte kläckas uppe i redena. Finns det något annat jag ska tänka på, just nu?

:) Karin

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Re:Gemensam ruvning!
« Svar #1 skrivet: 04 okt-07 kl 17:25 »
Jag skulle flytta ner ägg och hönsor till en låda på golvet.
Är det förstagångsruvare , eller har de ruvat fram kycklingar tidigare?

Skulle nån av dem inte vilja så är ju sannorlikheten större att den andra ligger kvar då de är två ...visst ?!

;)

//Maya
« Senast ändrad: 04 okt-07 kl 17:25 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

dockmamman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 okt-07 kl 21:11 »
Hej!

Jag vet faktiskt inte om de är förstagångsruvare... men jag tror det. Funkar en vanlig pappkartong?

:) Jag har en fråga till... jag hade tänkt prova att låta vår kanin flytta in till hönorna. Han är också frigående, men nu har en vildkatt flyttat in i hans hus... (när den inte ligger och snarkar i vår kökssoffa...) och han vågar sig inte tillbaka!
Men om nu hönorna ska ruva kanske inte det är någon bra id'e, även om lillkaninen är en fredlig typ. Vad tror ni? Gillar kaniner och hönor varandra? Jag ser dem inte "hänga" i trädgården direkt...
 ;D

Sally

« Svar #3 skrivet: 04 okt-07 kl 22:37 »
OM du ska flytta äggen är det bäst om du flyttar dem i samma rede som de ligger i nu- annars är risken att de går ifrån äggen (min erfarenhet...). Jag har höns som kläckt i väggrede. Dessa har jag flyttat ner när kycklingarna väl är kläckta. Att höns ruvar två och två är vanligt...i alla fall hos mig, och det fungerar väldigt bra! Den ena brukar vara något mer dominant än den andra.

När det gäller kanin och höns har jag förstått på kaninforum att kaninerna inte tål en del av de baselusker som hönsen kan bära omkring på...Själv har jag dock haft ett par höns tillsammans med kanin utan problem. Nu hade de ju stort utrymme och var inte så många...men jag hade kanske bara tur?

Sally
Går det...så går det!

dockmamman

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 okt-07 kl 13:01 »
Hej igen!

Jag kom på ett sätt... jag har reden med utdragbar botten, så jag drog försiktigt ut den och lyfte ut halmbotten, ägg och hönorna i ett enda svep genom redets "golv" och lade hela härligheten i en korg på golvet. De blinkade inte ens och rörde sig inte en millimeter, och nu ligger de där och ser exakt ut som på vykort!
Ett litet mirakel bara detta för mig nybörjare!

Tuppen såg lite förvånad ut när han kom in igen...

Nu har jag beställt boken "Höns" (som jag lånat tidigare) så att jag kan läsa på ordentligt inför nedkomsten (eller utkomsten, heter det kanske på hönsspråk...)
Jag tar dock tacksamt emot alla tips ni vill dela med er av! :)

Sally

« Svar #5 skrivet: 05 okt-07 kl 13:37 »
Skönt att höra att det gick bra...

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 3 användare (1 dolda)
spooky, norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser