Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den hemlige kocken  (läst 6601 gånger)

Erik Röde

• hemmapappa
Den hemlige kocken
« skrivet: 04 okt-07 kl 07:59 »
Mats-Erik Nilsson har skrivit en bok om vad mat idag innehåller. Där finns det mesta om tillsatser, berikningar, allmänt fusk och lur innom matindustrin. Det är en bok som bekräftar det vi anar. När jag började läsa boken blev jag ledsen. Nu när jag har läst klart är jag mest förbannad.

Det är definitivt dags att börja mala eget mjöl och baka eget bröd..

Den hemlige kocken
ordfront förlag
Mats-Eeic Nilsson

Limika

• Jämtland
Re:Den hemlige kocken
« Svar #1 skrivet: 01 nov-07 kl 22:54 »
Tack för tipset om boken!
 Jag har skaffat hem den här boken jag med, och  läser och häpnar :o! Om ni bara anar vad jag känner mig lurad av alla livsmedelsfabrikanter o likn.
Att jag gått på det här så länge! Nä,nu vill jag också baka eget bröd och göra maten helt själv. Och sluta utsätta barnen för allt elände i matväg (nu låter det som att vi bara ätit onyttigt, men till viss del så... :()

bushwomen

« Svar #2 skrivet: 23 nov-07 kl 23:38 »
hej!!!i går var jag å såg filmen mitt dagliga bröd.låt inte barnen se den när den kommer på dvd om cirka 6 månader,men titta på den ni vuxna,men den e magstark,jag grät å höll på att kräkas .vilken tur att jag har bestämt mej att vara vegan för ett tag sen.m.v.h.bushwomen

bushwomen

« Svar #3 skrivet: 14 dec-07 kl 01:19 »
filmen heter"vårt dagliga bröd"

juniafrida

« Svar #4 skrivet: 14 dec-07 kl 13:06 »
läs den och häpna (eller äcklas!)

bushwomen

« Svar #5 skrivet: 14 dec-07 kl 21:17 »
kan ni nämna nåt vidrigt om d som står i boken???tack

Westan

« Svar #6 skrivet: 14 dec-07 kl 22:18 »
Skrivet av: bushwomen      
kan ni nämna nåt vidrigt om d som står i boken???tack

Med d så menar du djävulun?
Om denna står inte mycket. Men denna lilla pikanta histora kan kanske öka läsintresset.

Den världsberömda storheten Maggie Tatcher började sin kariär som ung kemist med att exprimentera med att blåsa in luft i glass. På den vägen .......

Westan

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 dec-07 kl 22:25 »
Det är luft i all (mjölkbaserad) glass, annars är det som att äta en isklump.

Westan

« Svar #8 skrivet: 14 dec-07 kl 22:59 »
Vi gör vår egen glass. Har aldrig behövt använda kompressorn för den skull!!
Undrande Glassälskare

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 dec-07 kl 00:06 »
Gör man glass hemma brukar man vispa in luft i mixen. Vi på fabriken har stora frysare som blåser in luft i mixen och vispar den. Samma princip fast kontinuerlig process.

bushwomen

« Svar #10 skrivet: 15 dec-07 kl 10:18 »
ok jag fattar att äckligt e en individuell sak.jag tycker inte att d e äckligt att de blåser in luft i glass.dessutom äter jag inte glass.vad jag tycker är äckligt är att t.e.x.i filmen "vårt dagliga bröd",en scen däri:männen som ska bespruta maten sätter på sej hela overaller, stövlar, å långa handskar å sen "VÄRSTA" gasmasken över hela ansiktet,d e den maten som männskor äter som inte äter ekologiskt å liknande.en annan scen är kyckling hanteringen.jag vill inte ens nänma d här för de e "SKRÄCK SCENARIO"-"SKRÄCKFILM".den som hyr den på dvd om ett halvår,ta med en "SPY HINK"vid tvn,å bered er på d värsta ni kanske  aldrig nånsin sett inom mathantering."EN RIKTIG RYSARE",tycker jag iaf.s stod "MAGSTARKT"vid filmens bilder,men aldrig kunde jag tro att d var så vidrigt,som sagt jag grät å önskade att jag haft hinken,hälsar bushwomen

juniafrida

« Svar #11 skrivet: 17 dec-07 kl 18:47 »
Jag har inte läst hela boken än men tycker att kapitlet om de "färskpressade" juicerna hittills gör mig mest arg. De kan nämligen vara upp till ett år gamla!
visst är mycket livsmedelsindustrin gjort bra men det verkar ha gått till överdrift.
Jag bli iaf sur när det står en sak på förpackningen men innehållet är ett annat. Rökta produkter som sällan är rökta utan innehåller någon av de många formerna av grillin; ett ämne som ska ge grillsmak. Man kan välja grillsmak från gasgrill, ved, lätt bränt, smak av aska etc etc!!

Å andra sidan förundras jag över vilken kreativitet som gömmer sig bakom allt detta.

Sommartorparn

« Svar #12 skrivet: 17 dec-07 kl 20:30 »
F ö finns det röksmak att köpa i handeln om man själv vill tillverka fuskrökt mat. Har jag sett i recept någon gång.

bushwomen

« Svar #13 skrivet: 18 dec-07 kl 22:24 »
jo, jag kan nog förstå vad ni menar.de e en massa "LUR"!!!som programmet om "GEN MANIPULERAD RAPS-POTATIS",d var ett program på tv där livsmedels verket sa att nån genmanipulation aldrig har skett i sverige.sen i samma program var d en intervju om en genmanipulerad test på potatis på österlen.d var åxså ett program som ville visa "LÖGNERNA",som d stora företagen håller på att lura oss konsumenter med!!!i boken "odla ekologiskt på kvinnligt vis"står d en massa information om de stora företag som lurar oss å som e med på att t.o.m mörda folk som går med i fackföreningar.men många vet d,men fortsätter i.a.f att stödja multinationella företag.tråkigt tycker jag.hälsar bushwomen

electric_boogie

• -
« Svar #14 skrivet: 03 jan-08 kl 23:20 »
Den hemlige kocken
ordfront förlag
Mats-Eeic Nilsson

bokens hemsida är www.hemligekocken.se för den som vill titta där. finns även ett litet forum där. som dock inte så många har skrivit i än, men ändå.
~ Be the change you want to see in the world ~

bushwomen

« Svar #15 skrivet: 03 jan-08 kl 23:36 »
den e bra,jag ska köpa den å sprida vidare.jag har inte läst den,men ska göra det.kolla åxså in dvdn som kommer om cirka 5 månader"vårt dagliga bröd".rena skräck filmen om hur våran mat behandlas,djur å diverse äckel.d mest fruktansvärda jag sett.men håll barn å känsliga personer borta från filmen för den e magstark ska jag säga.bushwomen

gust1880

SV: Den hemlige kocken
« Svar #16 skrivet: 08 mar-08 kl 16:57 »
Apropå vidrigt....har ni tittat på vad det står på vanillinburken, innehållsförteckningen alltså. Socker och vaniljarom! Vaniljaromen är troligtvis tillverkad av rutten gran. Den har samma kemiska sammansättning som det äkta vanillinet. Det finns en tredje produkt som har samma kemiska sammansättning - kobajs! Mums att ha i bullarna, glassen eller sockerkakan  :-\. Men hittills har industrin inte kommit så långt att de börjat processa kobajset till vaniljsocker, frågan är hur långt borta det är tidsmässigt?

Vildrosen.

« Svar #17 skrivet: 16 mar-08 kl 17:37 »
Jag har köpt boken "den hemlige kocken" och börjat läsa den. Boken får mig att vilja göra all mat själv så att jag vet vad det är i maten - tyvärr så "går det inte" i dagens sammhälle. Jag menar vem har tid att göra ALLT själv?? Odla orkideer för att få vanilj osv.

Men frågan som dyker upp är ju - vem f.n kan man lita på? Nu ger det kanske sig när jag läst hela boken - har bara börjat.

Hua vad jag är skrämd hittills.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Babben

« Svar #18 skrivet: 24 mar-08 kl 21:14 »
Hejsan. Jag var på en föreläsning med Tommy Svensson om vad som finns i maten och han hade i mångt och mycket samma info som finns i boken. Han nämnde också det här med vanillin som utvinns ur cellulosan i kodynga, men enligt honom förekommer sådan utvinning redan i stor skala i USA och den aromen säljs sedan bl a till GB som har den i sina Magnum-glassar. Om det är sant vet jag inte, enligt boken är det ju japanerna som kommit på att det går att göra men inte börjat i stor skala än... hur som helst är det ju inte kul och jag lovar att jag inte är sugen på Magnum-glassar längre...

Lotus

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 28 mar-08 kl 15:49 »
Efter att vänner läst och förfärats över boken och efter att ha läst tråden så har jag nu också köpt Den hemlige kocken... 156: på Adlibris http://www.adlibris.se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=den+hemlige+kocken&title=den+hemlige+kocken&fromproduct=False
« Senast ändrad: 29 mar-08 kl 11:49 av Lotus »

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser