Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Covatutto kläckare...  (läst 4166 gånger)

ela84

Covatutto kläckare...
« skrivet: 03 okt-07 kl 10:41 »
Funderar på att köta en Covatutto 16 är de någon som har erfaren het som men vill dela med sig till mig?
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Lycka

• Ångermanland
Re:Covatutto
« Svar #1 skrivet: 03 okt-07 kl 11:06 »
Köp en större, annars kommer du att ångra dig.
Covatotto är bra.
Hedemorahöns

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 okt-07 kl 11:12 »
De nya är bra med stabil tempratur, de gamla kan vara lite varierande.

ela84

« Svar #3 skrivet: 03 okt-07 kl 11:56 »
Oki tack för era svar, fick kattalågen där ifrån och har blädrat sönder den snart tror jag :P
Dar dyslexi

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 okt-07 kl 12:07 »
Vi har en Covatutto 16. Vi har fått lite varierande resultat. Jag tror den har svårt att hålla såväl temperatur som luftfuktighet. Vi fick dock 100% kläckresultat genom att fylla vatten i båda de inre ringarna, inte bara den ena som det står i instruktionsboken, samt ställa en kartong utan topp eller botten runt kläckaren (en bit upp från golvet för ventilation).

Eken

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 03 okt-07 kl 12:15 »
har använt en sådan med mycket gott resultat i sommar, se bara till att justera in tempen innan du använder den sååå går det helt automatiskt
Solosågare med höns och bin på gården

Dollar

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 03 okt-07 kl 15:16 »
Jag håller med Lycka

Köp en större. Jag har en 24 och den är jag nöjd med men hade jag haft en 16 som jag tittade på först så skulle jag ha ångrat mig mkt.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Anna

• -
« Svar #7 skrivet: 03 okt-07 kl 15:22 »
Jag köpte en 24:a för n't år sedan och den har funkat jättebra. jag ville dock snabbt ha en större och har nu köpt en 54:a begagnad men den har jag inte testat än. Med 24:an har jag bara följt bruksanvisningen och aldrig mixtrat med vare sej vattnet elelr temperaturen utöver vad som stod eller var förinställt.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

ela84

« Svar #8 skrivet: 03 okt-07 kl 16:00 »
hej Anna du är inte villig att sälja din 24:a, nu när du har en större model? ;)
Dar dyslexi

Silverkon

« Svar #9 skrivet: 03 okt-07 kl 17:34 »
Jag fick min 24 : a i Mandags ! Funkar perfekt , tror jag iaf premiar pa klackning men tempen haller sig runt det den ska och 60 % Luftfuktighet :D

Hoppas det blir sma vaktlar nu iaf !

ela84

« Svar #10 skrivet: 03 okt-07 kl 19:14 »
Jag fick min 24 : a i Mandags ! Funkar perfekt , tror jag iaf premiar pa klackning men tempen haller sig runt det den ska och 60 % Luftfuktighet :D

Hoppas det blir sma vaktlar nu iaf !

Spänande lycka till ;)
Dar dyslexi

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 03 okt-07 kl 19:24 »
Har en covatutto 54 automatisk. Köp en sån du har bättre utbyte av den. Jag är helnöjd.

Har haft mina funderingar byta till en Covatutto 120 nästa år.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Hönsmamma

« Svar #12 skrivet: 05 okt-07 kl 07:30 »
Citera
Skrivet av: christine  Postad: 03 Okt, -07, 19:24  
Har en covatutto 54 automatisk. Köp en sån du har bättre utbyte av den. Jag är helnöjd.

Har haft mina funderingar byta till en Covatutto 120 nästa år.  

Jag har själv tillgång till en Covatutto 120 och den är suverän och den har belysning i och du ser när kycklingarna kommer ut, utan att behöva öppna under kläckning.  ;)
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #13 skrivet: 05 okt-07 kl 21:37 »
Hönsmamma, hur gör du för att få lagom luftfuktighet i din 120? Har problem med att få upp fuktigheten i min.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Texas

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 okt-07 kl 09:11 »

morellen

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 06 okt-07 kl 09:47 »
vad är det för skillnad mellan 54an och 120an? det varkar ju vara sama antal ägg den kan ta enligt katalogen men beskriningen av funktionerna är likartad

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #16 skrivet: 06 okt-07 kl 14:20 »
jag läser: 54,an tar 54 ägg och 120,an tar ca 162 ägg. Det var ju lite skillnad...
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

morellen

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 14 okt-07 kl 18:11 »
fast nu ser jag att jag hade lite bråttom när jag skrev... skillnaden jag undrade över var ju mellan 54-an o 40-an

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #18 skrivet: 14 okt-07 kl 19:57 »
ja du morellen, det var däremot lite knepigare att svara på...det låter ju som dom är utrustade på samma sätt och tar lika många ägg, lite olika utseende dock...du får slå en pling till Högberga och fråga  ;D
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser