Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni med bebisarna?  (läst 1327 gånger)

Gräbban

• -
Hur gör ni med bebisarna?
« skrivet: 02 okt-07 kl 17:56 »
Har en höna som fick kycklingar för två veckor sedan. Pga besök av räv och grävling törs jag inte låta henne vara i en utebur, utan hon fick vara kvar inne i redet i hönshuset, som jag bara satte ner på golvet när di små kläcktes med kompostgaller runt.
Nu är det så att detta är en alldeles hysterisk höna som försvarar sina kycklingar så brutalt att dom sprätter åt alla håll ::) (kycklingarna alltså)..
därför törs jag inte låta henne gå med de andra hönorna, för om någon kommer i närheten och en kyckling blir avskiljd, så blir det ett sabla rabalder, med risk för ihjältrampad kyckling innan det lugnar sig.
 :P Samtidigt har jag dåligt samvete för att dom små ska växa upp till "betongbarn" alt. sågspånsbarn, utan att få gå fritt och leta mat.
VAD SKA JAG GÖRA?? :( Glömma mitt dåliga samvete och låta dom bo i lugn och ro i en stillsam del av hönshuset med sin mor, tills dom blir stora nog att synas ordentligt..) Och tills dom blir lite hållbarare..?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:Hur gör ni med bebisarna?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-07 kl 18:37 »
Hellre levande betong-/sågspåns-barn än döda småttingar. Det blir sommar nästa år igen tror jag och då kan de ju få komma ut.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #2 skrivet: 02 okt-07 kl 19:19 »
jeg har ca.6 uekr gammle kyllinger som jeg puttet inn hos en gjeng med høns og tuppar. De er maskin klekkte og mammaløse. Jeg har snudd en plastik"kurv", slik som butikker får grønsaker i... den er åpen på ene siden, og tett rundt. Det var 8 kyllinger og alle trives kjempe bra!  ;D
De har fått en varmelampe over og hvis det kommer en høne for nærme løper de inn i "hula" si. Siden det var 8 kyllinger vet ikke hønsen hvem de skal hakke på... de blir litt forvirret og derfor er det lettere å la de være  ;)
De har bodd der ute i snart 2 uker...
Du kan jo prøve å ta bort "buret" dems mens du er tilstede.... Jeg ville nokk prøvd engang og sett hvordan det går.
Det kan se brutalt ut noen ganger, men mamma vet hva hun gjør... og hvis hun er så aggresiv er hun en dyktik mamma  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Texas

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 okt-07 kl 19:34 »
Jag hade också en sådan nervös mamma en gång. Hon trampade lätt ihjäl en kyckling bara för att jag kikade in i hönshuset en gång. Om en höna kom emellan henne och kycklingarna så blev det som du säger ett riktigt rabalder och mamman trampade lätt ihjäl ungarna i sina försök att hålla dem samlade under sig. Mycket irrationellt beteende! Jag skulle därför hålla henne ensam så hon får ta det lugnt med sina barn och lära dem vad de behöver innan jag släpte ihop dem med övriga.

Anna

• -
« Svar #4 skrivet: 02 okt-07 kl 20:51 »
Jag har också haft nå'n tokigt överbeskyddande höna. Jag upplevde det dock som att hon var som värst när hon blev trängd elelr var instängd. Ute lös var det inte alls samma problem. Men för dej lät det ju svårt att ha dem lösa... Svårt val. Skulle ju vilja tipsa dej att testa, men risken är ju att nå'n blir ihjältrampad. Fast två veckor gamla kycklingar bör väl vara rätt så snabba på foten?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

ela84

« Svar #5 skrivet: 02 okt-07 kl 21:03 »
Kan du inte lägga in en grästuva som plåster på  såret?
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #6 skrivet: 04 okt-07 kl 22:01 »
Har en Araucana som är precis som din höna. Hon brukar få vara tillsammans med hela sin familj redan när kycklingarna är små. Det är ingen som skulle drömma om att försöka reta upp henne genom att komma nära kycklingarna.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Gräbban

• -
« Svar #7 skrivet: 05 okt-07 kl 20:37 »
Tack för alla svar. Jag plockar grönt och ger dom iallafall, dom får nog va instängda med sin mor ett tag till ändå. Jag törs inte ha dom ute i bur pga rävrisk, och är dom i själva hönshuset lösa kan dom nog ändå inte gå ut än, eftersom mina höns måste hopa upp på en betongkant ca 20 cm över golvet innan de kommer upp på !spången" som leder upp till öppningen. sen ska dom nerför en ny spång.
Och som sagt, hon e alldeles hysterisk med sina små, och det är nog endast tur och mycket försiktighet från min sida som gör att ingen blitt ihjältrampad än...
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser