Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sy i skinn  (läst 36170 gånger)

Våmhuskullan

• -
SV: Sy i skinn
« Svar #20 skrivet: 03 maj-08 kl 19:15 »
här e en bild

Våmhuskullan

• -
« Svar #21 skrivet: 03 maj-08 kl 19:16 »
en till

Våmhuskullan

• -
« Svar #22 skrivet: 03 maj-08 kl 19:17 »
och undersidan....ett extraskinn under...spill från en lincoln :-[

Våmhuskullan

• -
« Svar #23 skrivet: 03 maj-08 kl 19:19 »
tror jag ska prova mig på att vändsy nu...med de rätta skinnen...var ju inte så svårt...men fick passa in bitarna en del..klippa bort en del.
fast det blir nog svårare med de rätta skinnen då de är hårdare :-\

Shadow

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 03 maj-08 kl 23:26 »
Fina skor!
Du syr dem på "avigan" och så blöter du ner dem lite försiktigt innan du vänder dem, då går det bra!

Våmhuskullan

• -
« Svar #25 skrivet: 04 maj-08 kl 10:59 »
okej...då ska jag prova det! Tack!

sen funderar jag vad jag ska göra med de andra kaninskinnen....om jag ska göra en väska? en typ av bältesväska? med bara kaninskinn på framsidan...
de grå ska jag ju sy ihop t en större fäll (har inte ens gjort detta än :-[)
« Senast ändrad: 04 maj-08 kl 11:03 av färnäskullan »

Shadow

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 05 maj-08 kl 21:55 »
Visst kan du ha kaninskinn på locket av väskan! Eller så kan du kanta mössa/struthätta med skinnen. Eller kanta en mantel.
Eller göra handledsvärmare!

Finns ju hur mycket som helst att göra!  :D

Våmhuskullan

• -
« Svar #27 skrivet: 05 maj-08 kl 22:01 »
ja dotterns lila mantel kantat med svart kaninskinn skulle ju vara snyggt! Bra ide  ;D

ianitor

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 05 aug-08 kl 23:59 »
Fråga till Färnäskullan: testskon, ska den vändas, eller är den 'färdig'? Jag blir lite sugen att sy ett par själv, de såg inte jättesvåra ut...   :)
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Idoru

« Svar #29 skrivet: 10 jun-09 kl 20:54 »
Det finns en sorts ställning gjord av trä, som man kan fästa lädret i medan man syr. Nån som vet vad den kallas?

Om du menar en "trähäst" man sitter på så heter den ross. För sömnad i läder och fint resultat så lönar det sig att lära sig skomakarsöm med två trubbiga nålar och en sylvass syl. Man  behöver knappast vara stark och sylen ska vara så vass så den glider in i lädret som smör. Det finns även en liten stolvariant som man håller i hop med låren som fungerar på samma sätt. Har du möjlighet att hälsa på en sadelmakare  i närheten där du bor så fattar du principen direkt.
mvh idoru

Wobbeke

• -
« Svar #30 skrivet: 26 jun-09 kl 19:55 »
När det gäller skinnsömnaden så rekomenderar jag att provsy lite i det skinn du planerar att göra en booa av. Jag syr precis ett skinnlivstycke och först använde jag skärnål. Detta skinn visade sig inte tåla detta och hålen revs upp, i skinnet. Nu använder jag en vanlig tunn synål, som är gjord till tygsömnad. Detta för att skinnet är väldigt tunt och för att dessa hål inte rivs upp, som det blev med skärnålen. Man får ha något att trycka mot och ha starka nypor, men detta fungerar bra för mig just nu. Prova dig fram, testa olika nålar och du kommer att hitta något som passar dig. Jag rekommenderar skärnål, om inte tyget är för tunt, så att tråden river upp skinnet, så det är lättare att sy med skärnål. Om stygnen blir halvsnygga spelar kanske inte så står roll när det ändå kommer att bli en massa fluffig päls som täcker. Jag hade vikt skinnremsan dubbelt, med pälssidan utåt och skinnsidan inåt och sedan sytt med kaststygn. Prova dig fram om du behöver vika in sömsmånen eller om du kan strunta i det. Det kommer ändå inte att synas.

Ha en bra sommardag!
Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Ptr

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 18 jul-09 kl 00:20 »
Hej ni!

Gav mig på att sy nya tömmar, med laskbit (skulle det kallas på båt i alla fall) lite krokigt men ändå. Men de blev inte roliga att köra med, de sviktar, som gamla gummiband, har inte pressat och sträckt lädret, har det med det att göra? Läderkvaliten är det troligtvis inte som felar. Kan det vara ett inslitningsproblem? Eller är det fel uttaget på huden? (paralelt med ryggen)?

Eller får man helt enkelt axeptera viss svikt när man kommer upp i 12-16m och därtill, har endast kört med rep tidigare(hampa) så lädertömm är nytt för mig körmässigt?

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Idoru

« Svar #32 skrivet: 25 jul-09 kl 22:26 »
Det beror på att det är uttagen långt ner på huden, även om den är uttagen på rätt ledd så använder man bara ca 40 cm ner på huden till tömmar just för att man inte ska få töj i tömmen. sen skarvar man runt varje 2 meter så på en töm som är runt 16 meter så har man 8 skarvar. Varje skarv är skarvad rumpa (bäst material) mot hals för att få bäst hållbarhet. skarvarna ligger upp mot kusken så att han får ett bra grepp om tömmarna. Man ser på baksidan av materialet hur bra det är. är det skrufsigt så är det riktigt dåligt. Det ska vara hårt och fibrerna  ska ligga ner.
mvh idoru

Ptr

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 28 jul-09 kl 14:25 »
Aha, det var inte värre än att jag var för snål på matrialet!!!!

Min tanke var att använda det som är närmare ryggen till dragläder.

Sen har de blivigt bättre nu när jag kört lite i blötväder.

Det kommer nog fler funderingar framöver! Tack så länge!!

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser