Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme under hönan  (läst 1519 gånger)

Sally

Värme under hönan
« skrivet: 28 sep-07 kl 10:27 »
Svårt att få till en bra rubrik...Skiljer det sig något (förutom hur länge de ruvar) mellan t.ex. temperatur under ruvande hönor, påfåglar, ankor m.m.? Har ju hört att vissa lägger ägg av andra fågelarter under sina hönor. Fungerar det? Och i så fall vilka? Har provat med påfågel, men det gick inte...vet inte om det berodde på att det var en höna som ruvade eller om det var något annat som påverkade.

Sally
Går det...så går det!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Värme under hönan
« Svar #1 skrivet: 29 sep-07 kl 07:32 »
min amyskhonor har kläckt fram silkeskycklingar.
 nu har äntligen en silkeshöna kläckt fram 2 mignonällingar, men det krävdes då att man gick och sprutade vatten på skalen, det gjrde jag inte förra gånen och då kom tyvärr itne ungarna ut....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Sally

« Svar #2 skrivet: 29 sep-07 kl 10:05 »
Upplys en ovetande...jag har ingen erfarenhet av det här. Varför sprutar man vatten???

Sally
Går det...så går det!

saint206

• Småland
« Svar #3 skrivet: 29 sep-07 kl 11:35 »
man måste hålla ankägg fuktiga , speciellt runt kläckningsdags för annars kommer inte ällingarna igenom skalet.. en andhona pausar ju och hoppar i vattnet för att äta och sedan när hon kommer tillbaka är hon fuktig under magen=äggen blir fuktiga. skalet på ett ankägg är tätare och hårdare än ett hönsägg, om skalet är torrt blir det stenhårt..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Sally

« Svar #4 skrivet: 29 sep-07 kl 13:03 »
Tänk vad man kan lära sig här!

Tack Saint!

Sally
Går det...så går det!

saint206

• Småland
« Svar #5 skrivet: 29 sep-07 kl 15:15 »
ja jag har lärt mig nästan allt här inne...  ;D superbra sida för alla som gillar djur..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Sia

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 30 sep-07 kl 11:13 »
Kan det ha varit så att hon inte lyckades vända påfågel-äggen själv? Kanske fungerar bättre om du hjälper till och vänder äggen manuellt nästa gång?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sally

« Svar #7 skrivet: 30 sep-07 kl 11:57 »
Ja...så kan det vara. Tack för tipset!

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser