Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hö på golvet  (läst 3662 gånger)

steinardaman

• Gäst
Hö på golvet
« skrivet: 02 dec-04 kl 10:48 »
Mina Gottlands kaniner drar ut sin hö på golvet, vilket medför en hög åtgång. Hö är visserligen inte särskillt dyrt men jag undrar vad det beror på.
Jag använder kompostgaller som höhäck och har försökt minska hålen med hönsnät men utan någon större skillnad i mängd utdraget hö. Har jag för lite sågspån och det blir kallt underifrån eller är det för halt med sågspån mot vinylmattan under? Är det ngn ide att försöka hitta ngn alternativ höhäck med mindre springor?
Kanninerna delar höhäck från var sin sida, kan det vara för att lägga beslag på höet dom drar ut det?
Eller är det bara att acceptera detta och köpa mer hö?

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Hö på golvet
« Svar #1 skrivet: 02 dec-04 kl 12:26 »
Kan det inte ha att göra med att kaninen vill sysselsätta sig genom att dra ut hö?
Mina gotlandkaniner brukar "arbeta"med att ganga sönder grenar, de får ganska kraftiga grenar7 cm i diameter som de först tar barken på sen går de på grenarna.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 02 dec-04 kl 20:16 »
Hej Johannes!

du kan ju börja med att dela höhäcken på riktig så att det inte behöva finnas konkurrrans.. men Johan har ju en poäng med sysselsättning.. stora ytor och  kvistar och grenar kan ju vara värd ett försök :-)

Hälsningar,

Januschka, G493
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Småbrukaren

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 dec-04 kl 12:54 »
Hej!

Har för närvarande inga kaniner men har haft tidigare...

Jag undrar om det inte kan vara så att höet inte är så smakligt. Det kanske är för grovt med för låg energihalt och/eller råproteinhalt som gör att de drar ut det för att kunna sortera ut mer smakliga delar? Så är det ju t ex med får som är duktiga på att sortera ut det som de gillar. Ett grovfoder med låg näringsmässig kvalitet kan då ge ett stort spill. Om det är på det viset ska man nog låta dem dra ut höet och sortera fram det som de gillar så att de får i sig det de behöver. Spillet funkar ju bra som strö så det är väl inget större problem.

När jag hade en kanin tidigare kunde det skilja mycket mellan olika höpartier. En del åts begärligt medan annat knappt rördes.

Brist på sysselsättning som andra nämnt kan säkert också vara en bidragande orsak. I så fall är det ju bättre att ge dem sysselsättning än att försöka försvåra för dem att dra ut höet genom att göra maskorna i höhäcken mindre och mindre. I annat fall har man ju fortfarande kvar grundproblemet.

...funderade Småbrukaren

steinardaman

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 dec-04 kl 13:48 »
Kan vara både sysselsättning och smak.

Vad gäller pinnar hamnare de fort under men jag ska prova lite större grenar och se om det hjälper.

Om det är smak/innehåll är det väl bara att prova hö från annan bonde nästa gng helt klart var det inte samma sak med lyxhöet (svindyrt) från granngården men det kan bero på att det var så lite. skulle också kunna bero på att det är pressat ihop och att när de får ut den det vill ha följer fler med. ska försöka trassla ut det lite och se om det förändrar något.

Hade planerat att använda egenhässjat hö nästa år men då får inte behovet vara så här stort. Då hässjat hö är dyrt i arbete.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #5 skrivet: 08 dec-04 kl 20:33 »
Ett par av mina kaniner gör precis så. Det är som om de inte vill äta ur höhäckarna. Ibland kan det ligga hö kvar i häckarna som de inte rör, och får de nytt så äter de det nya. De verkar väldigt känsliga för dåligt hö.

Satsa även på lite grenar (gran, tall och sälg är populärt).
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

malin_nisse_hampus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jul-05 kl 13:06 »
Jag ska svara på johannes fråga...

Enligt mig så tycker jag att du ska köpa halm åt den i alla fall vinter tid eller har du redan det?

Testa låta höt ligga kvar på marken och kolla vad den gör med det, den kanske bygger en liten ``säng´´ , då kanske den vill ha lite hö där???

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser