Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PPM fonderna.  (läst 3727 gånger)

tänk_positivt

• Gäst
PPM fonderna.
« skrivet: 25 sep-07 kl 17:28 »
hej.
mina ppm fonder har gått upp 84kr totalt sedan igår,hurra!!
hur går det för dina ppm fonder? byter du ofta??

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Re:PPM fonderna.
« Svar #1 skrivet: 25 sep-07 kl 17:38 »
hej.

allvarligt, vem har tid att bry sig om PPM-fonder  ??? ??? ???

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 sep-07 kl 18:04 »
allvarligt, vem har tid att bry sig om PPM-fonder  ??? ??? ???
inte du uppenbarligen, vad har du tid med egentligen??

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 25 sep-07 kl 19:31 »
inte du uppenbarligen, vad har du tid med egentligen??

Livet  ;D

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 25 sep-07 kl 20:40 »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 sep-07 kl 21:36 »
Livet  ;D
ja, det kanske kan vara bra att se över sina fonder för att få en bra ålderdom om inte annat??
gå gärna in på www.dinpension.se
 och kolla hur din prognos ser ut ;)
själv är jag inte det minsta orolig, jag kommer få en bra ålderdom,där jag har tillräckligt med pengar för min överlevnad. :)
« Senast ändrad: 25 sep-07 kl 21:38 av tänk_positivt »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 26 sep-07 kl 18:19 »
Om jag ska vara allvarlig en stund... När jag tänker på en bra ålderdom så är det inte primärt pengar jag tänker på. Jag räknar med att få en sk*tpension. Dessutom  tänker jag gå i pension så fort jag kan och det gör ju inte saken bättre ::)

Pensionsfonder i all ära, men jag har ingen lust att bygga min framtid på vad aktie- och finansmarknaden hittar på. Luftpengar som egentligen inte finns mer än på papperet. Vad händer vid en börskrasch, eller bara vid en allvarlig nedgång i ekonomin?

Så vi prioriterar andra saker:
* huset amorterat och klart, viktiga reparationer klara = ett hyfsat bekymmerfritt boende och vissa möjligheter att få loss ett kapital om vi måste flytta
*enkla tekniska lösningar i huset, så elfritt som möjligt (elen lär stiga i pris), vedeldning etc = mindre beroende av höga energipriser
* en väl upparbetad köksträdgård, fler fruktträd och bärbuskar = nästintill gratis mat
*kunskaper om att ta vara på mat, att laga och fixa saker, ett självhushållskunnande helt enkelt, att inte behöva köpa något om det inte är helt nödvändigt = lättare att klara sig på lite pengar
* ett nätverk med likasinnade för att byta varor och tjänster
* möjlighet att dryga ut kassan med småinkomster i den mån man vill och orkar (finns vissa möjligheter jag funderat kring)

Det handlar alltså om att göra sig mindre beroende av pengar, inte om att samla dem i en hög som kan rasa rätt som det är  ::)

katrinplommon

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 sep-07 kl 20:06 »
Om jag ska vara allvarlig en stund... När jag tänker på en bra ålderdom så är det inte primärt pengar jag tänker på. Jag räknar med att få en sk*tpension. Dessutom  tänker jag gå i pension så fort jag kan och det gör ju inte saken bättre ::)

Pensionsfonder i all ära, men jag har ingen lust att bygga min framtid på vad aktie- och finansmarknaden hittar på. Luftpengar som egentligen inte finns mer än på papperet. Vad händer vid en börskrasch, eller bara vid en allvarlig nedgång i ekonomin?

Så vi prioriterar andra saker:
* huset amorterat och klart, viktiga reparationer klara = ett hyfsat bekymmerfritt boende och vissa möjligheter att få loss ett kapital om vi måste flytta
*enkla tekniska lösningar i huset, så elfritt som möjligt (elen lär stiga i pris), vedeldning etc = mindre beroende av höga energipriser
* en väl upparbetad köksträdgård, fler fruktträd och bärbuskar = nästintill gratis mat
*kunskaper om att ta vara på mat, att laga och fixa saker, ett självhushållskunnande helt enkelt, att inte behöva köpa något om det inte är helt nödvändigt = lättare att klara sig på lite pengar
* ett nätverk med likasinnade för att byta varor och tjänster
* möjlighet att dryga ut kassan med småinkomster i den mån man vill och orkar (finns vissa möjligheter jag funderat kring)

Det handlar alltså om att göra sig mindre beroende av pengar, inte om att samla dem i en hög som kan rasa rätt som det är  ::)
precis,det gäller att göra sig mindre beroende utav pengar, därför lever jag på lite pengar nu,så att övergången till pension inte kommer att märkas. Men jag lever på inget vis fattigt eller snålt, bara eftertänksamt.
min prognos på www.minpension.se ser IDAG ut likadant som jag har det idag,dvs beloppet är det samma där som det jag har idag innan skatt,så för mig lär det inte bli en chock att bli gammal,för för mig handlar det inte om"50% av lönen" för mig handlar det om "100% eller t.o m mer.
sedan ska man komma ihåg att jag har 35år kvar tills jag går i pension, så det kommer att trilla in ganska mycket mer procent där under åren..

trädman

« Svar #8 skrivet: 01 okt-07 kl 21:05 »
Angående "luftpengar" så består väl knappast aktiefonderna generellt av mer luftpengar än andra tillgångar. Naturligtvis finns det enskilda aktier, fonder eller till och med hela marknader från tid till annan blåses upp utifrån fantastiska förväntningar om framtiden och sedan rasar kraftigt när förväntningarna kommer på skam. I det stora hela tycker jag ändå det är väsentligt mer substans i att äga företag (genom exempelvis ppm-fonder) än att ha pengarna på banken eller i madrassen.

Det finns ju ett otroligt utbud av fonder med olika inriktningar så vill man investera i stenhus i storstäder kan man göra det, vill man investera i naturtillgångar kan man göra det eller om man föredrar att ens pensionspengar satsas på förhoppningsbolag inom bioteknik kan man göra det.

begion

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 okt-07 kl 21:31 »
Angående "luftpengar" så består väl knappast aktiefonderna generellt av mer luftpengar än andra tillgångar. Naturligtvis finns det enskilda aktier, fonder eller till och med hela marknader från tid till annan blåses upp utifrån fantastiska förväntningar om framtiden och sedan rasar kraftigt när förväntningarna kommer på skam. I det stora hela tycker jag ändå det är väsentligt mer substans i att äga företag (genom exempelvis ppm-fonder) än att ha pengarna på banken eller i madrassen.

Det finns ju ett otroligt utbud av fonder med olika inriktningar så vill man investera i stenhus i storstäder kan man göra det, vill man investera i naturtillgångar kan man göra det eller om man föredrar att ens pensionspengar satsas på förhoppningsbolag inom bioteknik kan man göra det.

Jag vill investera mina PPM-pengar i två olika inriktningar:
1. Kraftigt fallande börs de närmaste 15 åren (vilket inkluderar i princip alla bolag)
2. Kraftigt stigande energipriser (främst olja och naturgas)

Vilka fonder ska jag välja?

Mitt privata sparande har jag placerat i XACT Bear och i diverse ETFS, men hittar inte något av detta i PPM. PPM tycks förutsätta att börsen kommer fortsätta upp i evighet? I dagsläget har jag placerat hela PPM-kapitalet i räntefonder, men med tanke på det otroliga utbud du hänvisar till borde det finnas bättre alternativ.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #10 skrivet: 07 okt-07 kl 00:08 »
Jag vill investera mina PPM-pengar i två olika inriktningar:
1. Kraftigt fallande börs de närmaste 15 åren (vilket inkluderar i princip alla bolag)
2. Kraftigt stigande energipriser (främst olja och naturgas)

Vilka fonder ska jag välja?

Vid alternativ 1 bör räntefonder vara bästa alternativet.
Vid alternativ 2 bör rysslandsfonder (kanske också norska som har placering i oljeföretag) vara ett bra alternativ.
De flesta som går bäst just nu har placeringar i Kina och övriga Asien (ekl. Japan).
« Senast ändrad: 07 okt-07 kl 00:09 av Sar »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #11 skrivet: 07 okt-07 kl 00:18 »
hej.

Mina har gått upp 14 % i år. Jag byter någorlunda ofta men glömmer ibland bort att jag har dem. PPM-fonderna kommer antagligen att ge ett stort tillskott till pensionen om man sköter dem rätt så jag anser att de är väldigt viktiga. Det är ett sätt att se om sitt eget hus, precis lika rätt som att amortera på lånen, laga billig mat, odla själv etc.

SvenS

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 okt-07 kl 00:57 »
PPM systemets onlinesida är numera helt värdelös för tabellbitarna.

Dels så är systemet med redovisning av värdeförändring förändrat, byter man fond under året så får du inte se någon procentuell förändring förrän årsskiftet.

Dels så är redovisningen i förändring på kursen i kronor och ören borttagen, likaså en färsk uppdaterat lista på procentuella förändringar på ens fonder.

Att inte ens få veta hur mycket köpkursen blev   :o  , fyfan så dåligt . Nu får man gissa sig fram med en ytterst grovhuggen graf .

Klippt från PPM :

Värdeförändringen på ditt konto redovisas hädanefter som procentuell utveckling per år. Eftersom du sparar till din pension under en lång tid är det lättare att få en uppfattning om hur sparandet utvecklas om värdeförändringen uttrycks i procent per år än som total sammanlagd värdeförändring.

Enklare att utvärdera sitt premiepensionssparande

Med det nya sättet blir det enklare för dig att utvärdera ditt premiepensionssparande. Du kan till exempel jämföra värdeutvecklingssiffran med hur den årliga räntan beräknas på ett vanligt bankkonto.

ENKLARE ????

God Dag ,yxskaft.

Det här är så dåligt så man vill kräkas...

>:(
« Senast ändrad: 07 okt-07 kl 01:00 av Sven S. »

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 07 okt-07 kl 01:00 »
Bra att ni håller koll på det där, då kan jag sova vidare  ;)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

begion

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 okt-07 kl 11:47 »
Vid alternativ 1 bör räntefonder vara bästa alternativet.
Vid alternativ 2 bör rysslandsfonder (kanske också norska som har placering i oljeföretag) vara ett bra alternativ.
De flesta som går bäst just nu har placeringar i Kina och övriga Asien (ekl. Japan).

Jag tror som sagt att både alternativ 1 och 2 kommer att inträffa, och har därmed ingen möjlighet att välja ett vinstgivande alternativ i PPM. Det går bara att försöka "skydda" sitt kapital så gott som möjligt genom att välja räntefonder.

PPM är helt enkelt konstruerat utifrån en ständigt växande ekonomi. Med tanke på hur många träd som växer till himlen så känns det rätt uselt.   >:(

träd

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 okt-07 kl 17:54 »
mina fonder har gått upp 17% under 2007 :D det tackar jag mig själv för ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser