Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inlagd gurka  (läst 21775 gånger)

Slättahultarn

Inlagd gurka
« skrivet: 25 sep-07 kl 16:49 »
Är det möjligt att lägga in gurka så att den håller sej åtminstone ett par månader.
Känner ingen som lyckats

Varg-älva

• Finland
Re:Inlagd gurka
« Svar #1 skrivet: 25 sep-07 kl 18:38 »
Det beror på lite vilken sorts gurka du vill lägga in.

Är det slanggurka (växthus-, lång mörkgrön) rekommenderar jag gurksallad:

1,5 kg gurka
0,5 kg lök
0,5 kg socker
50 g salt
4 dl ättika (10 - 12%-ig)
senapsfrön

Gurkorna och löken skärs i små tärningar. Allt blandas och läggs på burk. Förvaras svalt och håller sig gott och väl ett år (om det räcker så länge)
Man kan byta ut löken mot paprika om man hellre vill ha det.

Och så ett recept med Frilandsgurkor (korta, kallas väl också västeråsgurkor i Sverige?)

1 kg gurka
3 dl socker
2 msk salt
1 - 1,5 dl ättika (10 - 12%-ig)
senapsfrön, dillkronor.

Skölj gurkorna och skiva i ½ - 1 cm skivor. Häll över salt, socker och ättika. Blanda och låt stå i rumstemperatur tilla lagen täcker gurkorna. Lägg skivorna i burkar med senapsfrön, dill  och häll lagen över. Förvara svalt. Färdiga efter 3 - 4 veckor, håller bra ett år.

I dessa recept skall alltså inget kokas, utan allt bara blandas. Kryddningen kan varieras efter tycke och smak, själv brukar jag alltid använda vitlök, massor med vitlök.
« Senast ändrad: 26 aug-09 kl 21:55 av Varg-älva »

Slättahultarn

« Svar #2 skrivet: 26 sep-07 kl 09:34 »
Tack för recepten
jag lägger väl mest in slanggurka ihop med persilja. Förvara du dom i skafferi sedan eller matkällare eller dylikt?

Varg-älva

• Finland
« Svar #3 skrivet: 26 sep-07 kl 20:21 »
Jag brukar förvara mina inläggningar i matkällare. Har en sån under köksgolvet där temperaturen håller sig kring +6 grader. Annars är kyl- eller svalskåp bra.
I och med att dessa inläggningar inte innehåller extra vatten håller de sig gott och väl ett år, och gurkorna blir inte heller mjuka och sladdriga.

Prosit

• Södermanland
SV: Inlagd gurka
« Svar #4 skrivet: 26 aug-09 kl 20:49 »
Ska man skala västeråsgurkorna?

Men, Menar du inte en liter ättiksprit? Eller vad är 1 kg ättika?
« Senast ändrad: 26 aug-09 kl 20:53 av Prosit »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Varg-älva

• Finland
« Svar #5 skrivet: 26 aug-09 kl 21:56 »
Ska man skala västeråsgurkorna?

Men, Menar du inte en liter ättiksprit? Eller vad är 1 kg ättika?

Deciliter menar jag... receptet är rättat....  :-[

Nix, inga skalade gurkor!

Prosit

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 26 aug-09 kl 22:07 »
Ok, vad bra. Men vad menar du "och låt stå i rumstemperatur tilla lagen täcker gurkorna." Ska de stå i rumstemp tills lagen täcker gurkorna? Hur lång tid tar det?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Varg-älva

• Finland
« Svar #7 skrivet: 27 aug-09 kl 12:08 »
Jag brukar ha dem över natten eller ett dygn, då har det bildats så mycket lag att det täcker gurkorna.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 28 aug-09 kl 12:29 »
Visst pickas gurkorna eller är det olika.
Så gjorde vi hemma iaf.
ja V-ås gurkor lägger vi in hela.
Men man kan ju använda slanggurka också såklart :-[
« Senast ändrad: 28 aug-09 kl 21:29 av Lycka »
Hedemorahöns

Varg-älva

• Finland
« Svar #9 skrivet: 28 aug-09 kl 16:20 »
Gukorna brukar man picka om man använder dem hela. Men det är onödigt när de skivas.

Prosit

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 30 aug-09 kl 20:13 »
Jättebra! Nu ska skivas västeråsgurkor! Men så lite lag det blev. Det blir väl mer som sagt. Tack för recepten! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser