Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "lös" gula i Äggen?  (läst 8193 gånger)

annan

"lös" gula i Äggen?
« skrivet: 24 sep-07 kl 13:39 »
 Någon som vet varför några av mina hönsägg blir liksom lösa när jag knäcker dem, gulan rinner ut helt och håller inte alls ihop utan är nästan blandad med vitan. Dessa ägg är även liite "segare" att knäcka. Äggen är helt färska, visserligen är de befruktade men dom brukar ju inte se sådana ut, känns inte roligt att äta dom...

nån som vet?
« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 13:42 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
SV: "lös" gula i Äggen?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-07 kl 15:27 »
så där brukar det bli här hemma också med vissa ägg.
Skulle tro att eftersom skalet är hårdare så tar man i mer när man ska knäcka dom mot något, t.ex stekpannan och då skär skalet sönder gulan.
vet inte om det stämmer men det är vad jag tror  :)
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #2 skrivet: 24 sep-07 kl 21:30 »
Kan de ha blivit skakade?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Melica

« Svar #3 skrivet: 24 sep-07 kl 22:50 »
Kan de vara FÖR färska? Om du sparar äggen i två veckor, finns det fortfarande lösa ägg då?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 24 sep-07 kl 22:52 »
Vi har fått konstiga ägg ibland, som uppför sig som du beskriver, men jag upplever även att vitan är vattning. "Splash"-ägg liksom. Jag äter dem inte och vet inte vad det beror på att de blir så. Men att de skulle vara annorlunda att knäcka har jag inte tänkt på.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 25 sep-07 kl 00:38 »
Just vattnig äggvita är ett symptom på sjukdommen IB.
(Infektiös bronkit)
Som ger förändringar i äggvitan som blir tunn och vattnig.

Men också väldigt gamla hönor kan värpa såna ägg.

Om man lyser ägget så brukar de med vattnig vita ha större luftficka än de "normala".

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 25 sep-07 kl 01:01 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

annan

« Svar #6 skrivet: 25 sep-07 kl 14:35 »
äggvitan är väl som vanligt, det är gulan som liksom rinner iväg så förhoppningsvis har de inte IB (du är bra på att skrämmas Rosa), men detdär med ålder kan ju stämma...
har inte haft alla frän början.
hur gamla kan de vara med sådana lösägg?
och så måste jag ju lista ut vilken av dom det är.

jag skyller på nån av orusthönsen, jäkla surhönor

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 25 sep-07 kl 15:30 »
annars är det ju vanligt då äggen är gamla... att det bara säger splash... och där är det dåliga ägget i pannkaks smeten.....

:-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

annan

« Svar #8 skrivet: 25 sep-07 kl 19:51 »
jo fast nu är de i princip rumpvarma...

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser