Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny på får ägar branchen!  (läst 6123 gånger)

camizz

• Djur camilla
Ny på får ägar branchen!
« skrivet: 22 sep-07 kl 21:39 »
hejsan alla glada! 8)
I morgon söndag kommer det två tacklamm å ett bagglamm.
Nu har ja stängt hage så mysigt blev det  ;D
Kan dom vara ute året runt? Vad krävs?
Hur mycket foder hö/pellets osv behöver dom dagligen? ::)
Har hästar katter kaniner hönor gäss osv men aldrig haft får.
Vill att mina små liv skall få de så bra som möjligt nu när dom bor hos mig. :-[

Mvh Camilla
vill ha många hönor

camizz

• Djur camilla
Re:Ny på får ägar branchen!
« Svar #1 skrivet: 22 sep-07 kl 21:49 »
många som är vid teven å gottar sig i kväll kanske  :D
vill ha många hönor

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 22 sep-07 kl 22:01 »
Ett dragfritt utrymme, torrt och gott hö, rent vatten, kan vara i rasthage på dagarna men måste kunna gå in om dom vill det, saltsten, mineraler.

Har nyligen skaffat får. Andra kan ju fylla i om kraftfoder, där jag är gröngöling.  :-[
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

camizz

• Djur camilla
« Svar #3 skrivet: 22 sep-07 kl 22:19 »
okidoki!!

Tack så mycket.. hoppas fler skriver =)
vill ha många hönor

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 23 sep-07 kl 01:09 »
Hur mycket foder hö/pellets osv behöver dom dagligen? ::)
Det beror på, hur magra eller feta dom är, om du tänker slakta dom eller betäcka dom.

Du kan väl själv läsa lite trådar här på fårforumet också, så hittar du säkert saker som är bra att veta.
Ett tips innan du släpper dem i din hage, avmaska dom och kolla så dom inte har fotröta!

/Rosa
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 01:12 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

camizz

• Djur camilla
« Svar #5 skrivet: 23 sep-07 kl 07:48 »
fotröta? okej.... men i da kan ja inte avmaska dom för de är stängt å dom kan ju inte så inne till i morgon em . Ja läser allt trådar.
Tack
vill ha många hönor

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 23 sep-07 kl 08:04 »
Vid utfodring måste man även tänka på vilken ras de är på dina får...

hö kan man ju ge fri tillgång till..
men ev kraftfoder beror ju mycket på storleken på fåren...

Är de stora köttras får som väger närmar 100 kg levande vikt eller små roslagsfår som jag själv har som bara väger 35 kg....

det fårstår man ju att de små fåren måste ha mycket mindre med kraftfoder...

allt beror ochså på när man låter de gå med baggen... efter 5 månader brukar lammen börja komma..

Varför inte köpa boken får av Erik sjödin... o
kanske också fårboken av Anders Jansson

vill man inte köpa den nya som finns här på boklubben så
tycker faktiskt jag att de äldre böckerna som man tex kan hitta å www.tradera.com är väl värda sin kr... där kan man ju hitta dem för någon 50 lapp..

visst skall man tänka på att boken ev är från 70 talet om de är de när det gäller sjukdoms behandling tex...
men en vetrinär kan man ju alltid ringa o rådfråga...

Lycka till.. :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #7 skrivet: 23 sep-07 kl 10:32 »
Köp Erik Sjödins bok "får". Det har jag gjort fastän jag bara har får i fantasin och den är jättebra. Å så finns massa info här på forumet. Men som nybörjare kan man bli rätt förvirrad av en del trådar. Rätta mig om jag har fel men det verkar finnas rätt många olika sätt att se på det här med fårskötsel. Man kan behöva en del skinn på näsan och fakta i ryggsäcken för att orka stå för sin uppfattning.

Jag har faktiskt kommit längre ifrån tidpunkten för att skaffa får sen jag loggade in här för första gången. Men det kanske bara är bra, jag har väl kanske lärt mig en del. Och ju mer man lär sig, desto mindre kan man    ;)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 23 sep-07 kl 11:36 »
fotröta?

Ja fotröta. Man köper väl inte får utan att kolla om de har fotröta ?

http://www.svdhv.org/Artiklar/Fotröta070420.pdf

Och så bör dom ha en djurägarförsäkran om säljaren är seriös:
http://www.svdhv.org/Artiklar/070523Rekommendationer%20livdjursförs%202007ukhba.pdf

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 25 sep-07 kl 11:19 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

« Svar #9 skrivet: 23 sep-07 kl 12:42 »
Trevligt med någon ny i branchen...
Håller med Rosa och Gimskogen, att det finns mycket information du själv kan ta reda på, både i böcker och här på forummet.

De vigtigaste tips jag kan ge är två:

1. Få kontakt med någon mer erfaren som du kan prata får med, och som kan visa dig t.ex. hur du klippar klövar och annat praktisk som du kanske är osäker på. Titta på fler får än dina egna!

2. Lär dig at se med en kritisk blick hur dina får egentligen mår.
Din uppgift är att se till, att de är i lagom hull och bra almenkondition.

-------
Ju bättre du lär dina djur att känna, ju bättre förutsättningar har du för att upptäcka eventuella problem i tid. När fåren är nyklippta kan du verkligen se hur de ser ut. Annas kan du känna dom över ryggen och baken. Känns det benigt är fåret magert, känner du knapp ryggraden als är det för välnärd, vilket inte heller är bra,- kan ge besvärliga lammningar.

I fårets vom pågår en ständig jäsning av grovfoder - så länge djuret har jämn och bra tillgång till grovfoder och vatten brukar det inte blir några problem, men dåligt foder eller plötsliga ändringar i fodertillgången kan ställa till det. Släpp fåren tidigt på bete på våren, så de vänjer sig till gräset i takt med att det växer fram. Ge dom inte mögligt hö. På vintern kör jag med två typer grovfoder - en "basmat" av grövre hö och evt. bra halm som de har fri tillgång til + ett fint hö som de får i begränsat mängd. Därtil en liten giva fårpellets+korn fram under dräktigheten. Jag strör i lite mineralgranulat, finns på lantmännen. Kraftfodergiva beror dock mycket på ras, men återigen: se fram för allt på vad dina får ser ut at behöva, men gör samtidigt inga plötsliga svängar i utfodringen. I övrigt ger jag ofta fåren grenar på vintern, det älskar de och det är bra sysselsättning. Det är ju sådan lyx vi småhållare kan syssla med.

Kolla klövarna då och då, och verka efter behov. Hur de skal se ut och hur du verkar får du söka hjälp med om det behövs, annars kan du hitta information om det i böckerna. Det är inget svårt egentligen, men det är något som många nybörjare komme efter med. Eftersom du har köpt lamm har du ju inte fått djur med gamla klövproblem.

Som ny fårhållare har du dessutom fördel av att ha ett parasitfritt bete det första året. Jag skulle därför avmaska lammen direkt, så de inte släpper ut en massa ägg i början - fråga gärna säljaren om det redan är gjort nyligen. Så småningom är det bäst att du vekslar bete mellan flera olika hager för att begränsa parasittrycket. Har du möjlighet att hålla en hage helt fårfri en sommar är det optimalt.

När du en dag upplever att ett får har något problem, skall du behålla lugnet och tänka på de enklaste och mest sannolika orsakerne först.

ja, det finns mycket mer at skriva, om lammningar eller stängsel t.ex, men det krävs inte så mycket för att vare på god väg som fårhållare.
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 12:59 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Martin S

« Svar #10 skrivet: 23 sep-07 kl 22:03 »
Du frågade konkret om hur mycket hö du behöver.
Har du dessa tre djur på stall kan du räkna med at de äter en småbal hö på 2-3 dagar. Det beror naturligtvis på höets kvalitet och storlek av både balar och får. Gör en bra foderhäck, då får du mindre spill och renare ull.

Får skall inte ha för mycket klöver i höet, det är för proteinrikt.

Om du köper hö till hela vintern, så ta bara lite extra indtil du har lärt känna behovet. Det gör inget om du får lite över. Du kan gott spara ett år och köpa en mindre mängd nästa år.

- men har du redan hästar har du väl redan en betydligt större ruljangs på hö.
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 22:39 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

camizz

• Djur camilla
« Svar #11 skrivet: 28 sep-07 kl 12:15 »
ÅH! ;D va de går bra me mina lammisar!! har två tackor å en bagge! Första dagen rymde dom men då var de bara tackorna här å ja hann inte få på strömmen, men två dagar senare fick vi hit en bagge (skulle inte haft det igentligen) :P men va bra de blev... gulliga är dom!! ::)

Tack för alla glada å mindre glada inlägg tjo flöjt!  8)
vill ha många hönor

birgit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 okt-07 kl 08:47 »
Som sagt, vad har du för ras?
Grovfoder (hö, ensilage) ska de ha fri tillgång till. Salt o mineraler likaså. Mineraler finns i löv o tallbark också (naturligt) Sedan anser jag inte att man ska ge kraftfoder i onödan. Mindre lantraser behöver det mer sällan.
Men vem uppmanar en nykomling att avmaska? Du har ju knappast parasitproblem när du aldrig hållit får förut????
Man dödar ju djurens eget immunförsvar då. Se till att de får varierat bete och tillgång till sly istället. Dessutom kan du kanske växelbeta med hästar? Eller varför inte släppa hönsen på fårbetet? De käkar ju parasiter.
Fotröta är ju än så länge trots allt inte så vanligt. Har själv under årens lopp köpt in hundratals livdjur och aldrig stött på det. Tror inte man ska skrämma upp nya fårägare med sånt.  Även en ev. behandling är ju tämligen enkel med tre får!
Se gärna till att de kan gå ut o in som de vill under vintern. Då mår de bäst.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 02 okt-07 kl 09:30 »
 Jag skulle vara extra noga med  avmaskning om jag hade tillgång till helt obrukad "fårmark". En kanonchans att stoppa parasiterna innan de kommit ut på betet.
                           Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

birgit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 okt-07 kl 12:37 »
Men då förstår du ju inte vad resistens är? Får som får bygga upp sitt immunförsvar kan hantera parasiter. De är inget problem. Börjar du avmaska tar du kål på det naturliga imunförsvaret hos fåren.
Eftersom parasiter alltid dyker upp oavsett om du avmaskar eller inte, är det väl bättre att djuren själva kan hantera det? dessutom om en tacka har ett bra immunförsvar överförs det på ett bättre sätt till lammen. Hur tror du de gjorde förr när preparaten inte var uppfunna? Fåren fick sly, bark och örter med mycket tanniner. Det härdar djuren.
Dessutom är det ett stort miljöproblem. Du dödar även den biologiska mångfalden av nyttiga insekter med medlen. Även de som lever på parasiter.
Man vet redan idag att på vissa håll i världen är parasiterna resistenta för alla preparat. Är det dit vi strävar? Vad ska vi då ta till?
Tycker det är bra att dessa preparat ska beläggas med recept. De används rutinmässigt och lättvindigt utan att man förstår varför.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #15 skrivet: 02 okt-07 kl 16:17 »
Men vem uppmanar en nykomling att avmaska?

Jag  ;D

Man vet aldrig vilken parasitbörda inköpta djur har och vem vill t.ex få stora magmasken med på köpet ?
Man får grattulera dig Birgit till dina inköp av livdjur om du köpt hundratals får och inte någon haft fotröta. (Vore jag elak skulle jag kunna säga att du kanske inte tittat tillräckligt noga men se så elak är jag ju inte.)

Att informera om de sjukdommar som finns på får kan väl aldrig vara att "skrämma upp" nybörjare!?
Den åsikten delar jag inte med dig, jag tycker att information är bra!

Enligt Vidilab (analysföretag) påvisades Stora magmasken hos ungefär 25 % av de ca
tusen besättningar som skickade in prover till dem under 2006.

Får som får bygga upp sitt immunförsvar kan hantera parasiter. De är inget problem..
Hur tror du de gjorde förr när preparaten inte var uppfunna? Fåren fick sly, bark och örter med mycket tanniner. Det härdar djuren.
Tycker det är bra att dessa preparat ska beläggas med recept. De används rutinmässigt och lättvindigt utan att man förstår varför.

Såg att frågorna var ställda till Charlotte men....
Inte visste jag att man kan få får resistenta mot stora magmasken m.fl  :-X
Förr när preparaten inte var uppfunna så tror jag mig minnas att de strövade på skogen och där var parasit trycket ganska litet  ;)
Varje gård höll ju dessutom bara en handfull tackor. Inte ett 30 tal som det ofta är idag.

Jag har aldrig träffat på någon fårägare som avmaskat sina får på ett övernitiskt sätt,
tvärtom så brukar dom tycka att avmaskningsmedel är svindyrt och strunta i att avmaska. Med resultat att lammen har diarre och är magra.

Att påstå att folk inte skulle förstå vad dom gör när dom avmaskar
det är ju snudd på oförskämt i mina ögon.

/Rosa
« Senast ändrad: 04 okt-07 kl 22:57 av Rosa »

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #16 skrivet: 02 okt-07 kl 16:28 »
Bra rutet, Rosa! :D Det handlar ju också om djurskydd att avmaska sina djur, och jag tror mig veta att det allmänna rådet nog förstås är att man ska avmaska nyinköpta djur i samband med karantäntid.

Sedan tror jag att de allra flesta som är mer insatta i fårägandet är mycket medvetna om risken för att parasiterna blir resistenta mot avmaskningsmedlen, men att det till sist ändå handlar om att behandla djur som faktiskt ÄR infekterade.

Och de som inte är så insatta avmaskar nog, som Rosa säger, inte alls......
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

birgit

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 okt-07 kl 19:36 »
Nu är det ju som så att stora magmasken inte finns överallt och i vart får.
Beklagligt att så få på detta forumet verkar intresserade av miljö, ekologiskt m.m. Men det bästa är väl då att fråga Djurhälsovården om råd. Har varit med där själv i 10 år. De har aldrig uppmanat till avmaskning utan undersökning. De är ju experter på området. Man skickar träckprov. Hittar de stora magmasken då får man också tips om hur man blir av med den m.m. Inte avmaska för säkerhets skull. Tänk om du väljer fel preparat då? Shit happens, där dog några miljoner nyttiga kryp! Ingen som funderat på att fåren faktiskt bajsar ut preparatet också. Men högt betestryck kanske de tvingas käka upp det igen. Hur vet ni att preparaten, som ju faktiskt är giftiga, inte finns kvar i djuren? Men människan kanske också kan behöva en rejäl kur!

Hur tror du att de gjorde förr då? Innan maskmedlen? Har du aldrig funderat i naturliga banor? Samklang med naturen osv? Dessutom finns väl inget som säger att man måste tränga ihop djuren idag utan att man kan ha dom på "skogsbete". Sedan kanske varje bonde hade några djur, men ofta släpptes ju hela byns djur på samma skog tillsammans. Fast oftast var det ju kor med. De käkar ju upp varandras parasiter också. Förstå hur fåren fungerar och vill ha det först. Vad som får dom att trivas och må bra. Får är friska djur om man ger dom rätt förutsättningar. Maskmedel är konstgjord andning. Det löser inga parasitproblem.

Jo, jag kollar mina fårs klövar! Men jag har inte högt betestryck, de går ute året om, tvingar dom inte att gå på fuktig mark, eller blöta ströbäddar. Det är ju det som anses vara den stora boven. Våra djur går i kuperad naturbetsmark och kan alltså unvika sur mark. Men hur håller du då dina om du förutsätter att det bara är tur att jag inte drabbats?
Tyvärr hade jag en naiv förutfattad inställning att alternativare var just alternativare. Måna om djur, natur och miljö. Men jag finner att de flesta verkar vara mer fast i inlärda mönster än de flesta produktionsinriktade fårbönderna.
Jag tog inte fotröte kritiken som oförskämt, bara okunnigt. Angående oförskämt. Det var inte jag som ansåg att man ska avmaska nya djur på marker som inte haft får.

birgit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 okt-07 kl 07:13 »
Till Rosa i första hand. Det hjälper inte att man är "ekologisk" när man uppmanar folk att använda gift.
Med tanke på hur många djur du har borde du väl vara med i djurhälsovården? De uppmanar ingen att avmaska utan kontroll av parasitbördan.
Det finns väldigt många andra anledningar till att lamm får diarré, utöver mask. Avvänjning från mamma innebär stora omställningar för lammen. Höstbete på åkervall (om de inte är vana vid det) eller som Martin nämnde: förekomst av mycket klöver i vallarna. Kanske för annorlunda fodergiva, kraftfoder. Snabba foderbyten är ofta boven.
Sedan kan det ju vara rena bakterieinfektioner o liknande också. Alla magproblem är inte mask.
Har man synbart friska och pigga djur finns ingen anledning att avmaska.

camizz

• Djur camilla
« Svar #19 skrivet: 03 okt-07 kl 07:55 »
många förslag får man...
Å tack för alla :)
vill ha många hönor

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 3 användare (1 dolda)
Numera, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser