Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobbad tupp!  (läst 2801 gånger)

Kaffestuga

• Södermanland
Mobbad tupp!
« skrivet: 22 sep-07 kl 21:04 »
Vi köpte stiliga höns och en tupp i början av augusti. På sistone har vi sett att tuppen börjar se skabbigare och skabbigare ut. Rumpan är bar, nån eller ett par hönor är där ständigt och plockar, det blöder till och med! I övrigt verkar han sköta sig, han får sätta på hönsen, han motar in dem kvällstid och han gal punktligt klockan 7. I redet sover han tillsammans med sina två favoritdamer. Men varför plockar hönsen honom? han låter dem hållas tills det gör för ont, då fräser han ifrån. Men då är ju fjädrarna redan rökta! De kan omöjligt ha brist, de får ett allfoder + att de går fritt och sprätter bland våra ekologiskt odlade grönsaker.
Hjälp! Snart blir han Coq-au-vin...
Nina

Sally

Re:Mobbad tupp!
« Svar #1 skrivet: 22 sep-07 kl 21:20 »
Mina hönor "plockar" också på tuppen, men på ett mer kärlekfullt sätt. Kanske skulle du låta honom gå själv tills fjädrarna växt ut, annars tror jag att beteendet kan vara svårt att bryta...

Sally
Går det...så går det!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 22 sep-07 kl 22:30 »
Jag känner igen det där lite grann. Jag har alltid läst och hört att tuppen står högst i rang, jag vet inte om mina hönor har läst det... De verkar väldigt frigjorda... De verkar tycka bra om tuppen rent 'känslomässigt' men de gör som de vill och lyssnar inte på honom när han säger att det är dags att gå och lägga sig t ex.

Vår tupp börjar också se tussig ut men jag tror han ruggar, jag har aldrig sett någon höna ta fjädrar på honom. Själva ruggar de inte alls, gör de inte det sin första höst?

Får dina hönor kalk, allltså snäckskal eller äggskal eller kalkpulver? Kan inte fjäderplockning vara en kalkbrist hönorna har? Eller har jag blandat ihop nu...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Sally

« Svar #3 skrivet: 22 sep-07 kl 22:57 »

Vår tupp börjar också se tussig ut men jag tror han ruggar, jag har aldrig sett någon höna ta fjädrar på honom. Själva ruggar de inte alls, gör de inte det sin första höst?

Jo, men vissa hönor ruggar "snyggare" än andra  ;), dvs de släpper en fjäder då och då. Å andra sidan brukar det vara de som ruggar fort och inte så snyggt som lägger flest ägg...eller i alla fall kommer igång med äggläggandet fortare igen.

Sally
Går det...så går det!

Anso1971

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 22 sep-07 kl 23:17 »
Vi har en svart dvärgkochintupp som ser konstig ut runt halsen, där han bara har något som ser ut som vita strån. Syns ju så väl också på just honom som annars är kolsvart. Kan det vara ruggningen eller är det något annat?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Hackning !
« Svar #5 skrivet: 23 sep-07 kl 00:53 »
På sistone har vi sett att tuppen börjar se skabbigare och skabbigare ut. Rumpan är bar, nån eller ett par hönor är där ständigt och plockar, det blöder till och med!
Håller med Sally här, det är bäst att du tar bort tuppen från hönsen så det får läka annars hackar dom honom mer och mer om han blöder.

Ger du Vete ? minska ner det i så fall då för mycket av det anses orsaka hackning.
Att avmaska hönsen kan också vara bra, då Spolmaskangrepp också anses kunna utlösa hackning.
Saltbrist anses också kunna bidra till hackning.
Liksom Solljus på inomhushöns.
Höns som har Merek brukar också bli hackade.

Kycklingar som föds upp utan naturligt dagsljus
kan också börja hacka när de kommer i utrymmen med naturligt dagsljus=fönster.

källor:LantbruksUniversitetet & SVA

Mvh
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 14:53 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 23 sep-07 kl 08:01 »
Jag hade Millefleur för några år sedan.
Två hönor plockade fjädrar av tuppen hela tiden, då bytte jag tupp men otyget fortsatte.
Jag mejlade till "expertis" och bad om hjälp.
De gissade på att det kunde vara brist på kalk.
Det visste jag med säkerhet, att det inte var.
Det slutade med, att jag tog bort de två hönorna.
Hedemorahöns

Kaffestuga

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 23 sep-07 kl 10:37 »
Tusen tack för alla svar!
Vad gulliga ni är! Ska testa de olika tipsen, så får vi se hur det löser sig...
Nina

Sally

« Svar #8 skrivet: 23 sep-07 kl 11:02 »

Ger du Vete ? minska ner det i så fall då för mycket av det anses orsaka hackning.
Att avmaska hönsen kan också vara bra, då Spolmaskangrepp också anses kunna utlösa hackning.

Mvh

Intressant- har jag aldrig hört förut. Undrar vad det kanvara i vete som utlöser hackning...

Sally
Går det...så går det!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 sep-07 kl 13:22 »
Jag kan inte svara på om vete utlöser hackning; våra höns äter bl.a. vete men vi har inga sådana problem. Jag tror trängsel utlöser hackning.

Men det var inte det jag ville ha sagt, utan att det värpfoder som Lantmännen säljer till stor del består av vete. Det verkar ju konstigt i så fall.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 23 sep-07 kl 13:30 »
Men det var inte det jag ville ha sagt, utan att det värpfoder som Lantmännen säljer till stor del består av vete. Det verkar ju konstigt i så fall.

Inte konstigt alls. Varför skulle Lantmännen bry sig om de här forskningsresultaten. Lantmännen gör en kommersiell foderblandning efter kundens önskemål. Om kunderna inte tycker att lite hackade höns är något problem, så är det ju helt ok med mycket vete i foderblandningen!

Vi som inte har kommersiell hönshållning utan hobbyhöns använder ju nästan uteslutande Allfoder som har en låg halt vete och dessutom så ger vi hushållsrester och grönt och extra havre. Vilket gör att % vete i den totala dygnsfoderstaten blir ännu lägre.
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 14:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 23 sep-07 kl 13:52 »
 Jag ger allfoder + en näve vete per höna och dag. Det funkar bra.Men det kanske är om man doserar mycket mer. Allt är ju relativt. Hur mycket vete ger ni utöver blandat foder? Förlåt kanske inte svar på frågan :-[ Ger du mycket vete.förhållandevis till det jag ger? ;)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 23 sep-07 kl 14:04 »
Läste lite. :D Citerar KarinNeuschüts i boken HÖNS.
VETE: Har högt energivärde, men lägre proteinkvalitet än korn och havre. Föredras av hönsen i försök med fritt foderval. Utfodras hel. I intensiva system misstänks stor vetegiva kunna bidra till fjäderplockning.(I fritt foderval har dock hönsen i vissa försök valt att äta upp till 70% vete utan problem.
Så risken att det beror på vetet kanske inte är så stor, om du ger dem lite av varje, menar jag :-*
Förövrigt tycker jag denna boken är jättebra! Ett tips om du inte har den!
Jag är nog lite för att plocka bort de som inte är riktigt snälla! Men det är jag det! ;D ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 sep-07 kl 14:19 »
Inte konstigt alls. Varför skulle Lantmännen bry sig om de här forskningsresultaten. Lantmännen gör en kommersiell foderblandning efter kundens önskemål. Om kunderna inte tycker att lite hackade höns är något problem, så är det ju helt ok med mycket vete i foderblandningen!

Nja. Nu blottar jag min okunskap om kommersiell fjäderfähållning. ;) Men jag föreställer mig att Lantmännens kunder är föremål för inspektioner i minst samma omfattning som madmagpies höna som diskuterades i en annan tråd. Jag föreställer mig vidare att Lantmännens kunder är lika angelägna som madmagpie att slippa anmärkningar vid dessa inspektioner.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 23 sep-07 kl 14:26 »
Nja. Nu blottar jag min okunskap om kommersiell fjäderfähållning. ;) Men jag föreställer mig att Lantmännens kunder är föremål för inspektioner i minst samma omfattning som madmagpies höna som diskuterades i en annan tråd. Jag föreställer mig vidare att Lantmännens kunder är lika angelägna som madmagpie att slippa anmärkningar vid dessa inspektioner.

Njae !

En viss hackning accepteras i kommersiell uppfödning.

Inspektörerna klagar dessutom sällan på enstaka hackade hönor i stora besättningar eftersom hönorna bara ska producera i ett år! Sen avlivas dom iaf !!

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 23 sep-07 kl 14:41 »
Javisst vågar du fråga! :D De få en näve havre oxå! Jag har det som lite godis och de gillar det!
Sen är läget så att 2 hönor med kycklingar lite occuperar hönshuset där foder finns. så jag ger de andra lite att gotta sig förutom mask och andra kryp! ;D ;D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 23 sep-07 kl 14:50 »
Eftersom Allfoder redan innehåller 45% vete. Så kan ett tips vara att använda Havre till godis istället.
Havre är fettrikt och har mycket linolsyra och hönsen tycker att havre är gott.

Mvh  :)

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 23 sep-07 kl 15:01 »
Tack för tippset men det jag gör funkat jättebra! ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser