Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa hönsen?  (läst 2955 gånger)

Nypålandet

Släppa hönsen?
« skrivet: 22 sep-07 kl 09:18 »
Mina hönsgårdar har fullständigt regnat bort sista tiden, så nu funderar jag på att släppa hönsen helt fritt.
Kruxet är att vi har ganska gott om katter i området, lite fundersam på hur kycklingarna ska kunna klara dessa terrorister.

Några erfarenheter?

Sally

Re:Släppa hönsen?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-07 kl 09:37 »
Har aldrig fått någon kyckling tagen av en katt...Har själv fyra  ;).

Sally
Går det...så går det!

Nypålandet

« Svar #2 skrivet: 22 sep-07 kl 09:39 »
Fast jag har ju sett katterna ta större kritter än mina kycklingar...

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #3 skrivet: 22 sep-07 kl 09:41 »
Jeg har alltid mine høns helt fritt, har et par katter i området men ingen kommer nær hønene.
Min egen katt er faktisk litt redd hønsen... hun kan ligge ut og hvis hønsen kommer for nær løper hun avgårde.
Jeg slapp de ut for noen timer siden og hørte veldig mange hunder ute.... elgjakten har vel ikke begynnt enda eller???????  
Mine høns får IKKE gå ute når det er jakt tid... jeg sabla hundene de har med seg er det ingen som har styr på! Holdt på å miste alle mine høns i fjor... heldigvis er jeg ikke redd hunder, så jeg løpe etter, tok hundene (det var 2) i nakkeskinnet og slepte de med meg til hønsegården og kastet de inn der... der fikk de sitte til eierne kom. Det tok LANG tid.
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 22 sep-07 kl 10:03 »
Jag har både egna och främmande katter som rör sig runt och i hönshuset, men har aldrig märkt att katterna ser höns eller kycklingar som bytesdjur.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ela84

« Svar #5 skrivet: 22 sep-07 kl 11:15 »
Jag tror att kantten skulle åka på rejält me stryk av hönsmammam om den skulle få för sig att attackera ;)
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Sally

« Svar #6 skrivet: 22 sep-07 kl 13:02 »
Fast jag har ju sett katterna ta större kritter än mina kycklingar...

Oh ja, det gör mina katter med...men INTE kycklingar!

Sally
Går det...så går det!

Nypålandet

« Svar #7 skrivet: 22 sep-07 kl 13:42 »
Får chansa att det går bra. Alternativet är att mina höns skaffar simfötter...

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #8 skrivet: 22 sep-07 kl 14:15 »
Får chansa att det går bra. Alternativet är att mina höns skaffar simfötter...

HAHA ja mina med;o)
min är alltid ute på söndagar men nu till hösten då vi alltid går med skor går dom ute. mina katter alice o tossan rör dom ej

alice har jag aldrig sett i närheten av dem
men däremot tossan som gärna vill ligga ibland dem o vakta ;o)
får dom majs är tossan o äter tillsammans med dom.

har en tamare höna som älskar tossan.

Lycka till!!!

ULle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 sep-07 kl 14:19 »
En katt tog en kyckling för mig igår. :'(

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 sep-07 kl 14:22 »
Vi har två katter och ett otal höns, tuppar och kycklingar som går lösa. Katterna struntar i dem.

Nypålandet

« Svar #11 skrivet: 22 sep-07 kl 14:57 »
Meeeeeeeeeeen...

Katterna (och föralldel hunden) ligger ofta utanför stängslet & spanar på mina fåglar.... Därav funderingarna.
Men, som sagt, snart drunknar dom istället.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 22 sep-07 kl 15:33 »
Mina katter var rätt intresserade av hönorna i början också, men hönorna satte sig rejält i respekt, flaxade och sprang efter katterna och kacklade om de kom för nära. Dettta trots att de inte hade några kycklingar.

Nu går katterna omvägar runt hönorna, tror de är räddare för hönorna än tvärtom.

Fast det behöver ju inte alltid vara så hos alla... kan du inte testa med några hönor och hålla dem under uppsikt och se vad som händer, om katterna försöker ge sig på hönorna kan du ju ingripa då.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #13 skrivet: 22 sep-07 kl 19:28 »
Mina egna katter har aldrig rört hönsen eller kycklingarna, däremot var en grannkatt hemma och hade ihjäl så många han kom åt en gång för många år sedan.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

camizz

• Djur camilla
« Svar #14 skrivet: 22 sep-07 kl 19:34 »
i da har min hund mina hönor gäss å katter gått på gräsmattan hela dagen myyyyyssssiiiggggttt!!!!  :-[
vill ha många hönor

Hemulen

• Mumindalen
« Svar #15 skrivet: 22 sep-07 kl 19:43 »
Jag har mina hönor fria och katter i närheten men har aldrig blivit av med någon kyckling till katterna, men det har varit nära några gånger...

Katten brukar "låtsas" jaga hönorna men den vågar aldrig komma så nära att den kan ta dom, hönorna blir livrädda. När hönorna har kycklingar är det kul att se hur dom samlar ihop kullen och tar skydd under närmsta buske när katten är i närheten. Hönorna kan försvara både sig själv och kycklingarna mot katter, i alla fall om det är större raser av höns. Enda gångerna det har varit nära är när kycklingarna kommit ifrån mamman av någon anledning!

Nypålandet

« Svar #16 skrivet: 23 sep-07 kl 09:21 »
Nu är dom ute i det fria! Ser kanongött ut!

Lite intressant blev det när dom skulle in för kvällen:  En kyckling hittade inte ingången så jag plockade upp den för att återförena den med flocken. Helt plötsligt sitter hönsamor i knävecket på mig.... Så jäkla ilsk hon var!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #17 skrivet: 23 sep-07 kl 15:25 »
Nu är dom ute i det fria! Ser kanongött ut!

Lite intressant blev det när dom skulle in för kvällen:  En kyckling hittade inte ingången så jag plockade upp den för att återförena den med flocken. Helt plötsligt sitter hönsamor i knävecket på mig.... Så jäkla ilsk hon var!

Du vet vi mammor...

Skönt att det fungerade!

Sitter just och tittar ut genom fönstret på mina hönor som ser ut att... leka datten...?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nypålandet

« Svar #18 skrivet: 23 sep-07 kl 19:11 »
Å idag fick tuppen Knut en otrevilg överraskning... Vår 5 månaders 27 kilos dräggelmaskin till valp satte efter honom i en improviserad tjuvåpolis lek. Så lack tuppen var... Iaf gick ingen av dom ut resten av dagen. Möggel...

Ce

« Svar #19 skrivet: 24 sep-07 kl 14:54 »
Tidigare år har jag aldrig förlorat några kycklingar till katter, men i år har minst två olika grannkatter varit och hämtat mina kycklingar... hittills har de tagit 6 st och nu förstår jag inte var kycklingarna tar sig ut längre...
Katterna har inte kunnat ta sig in i hönsgården, men de lite mindre kycklingarna har ibland hittat något hål som hönorna grävt upp. Får göra en rejäl översyn av hönsgården tror jag - för det här är inte roligt!
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser