Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovdjur  (läst 2197 gånger)

Melica

Rovdjur
« skrivet: 22 sep-07 kl 00:41 »
Knott skrev:
Citera
hej, jag är ny här men jag har (hade) höns igår kväll kom räven och tog 10 hönor och 2 tuppar för mig nu har jag 2 hönor och en ungtupp som bara är några månader kvar. :( jag känner att jag behövde skriva av mig..

Hej knott, och välkommen hit!
Ditt inlägg råkade hamna under tråden om att lysa ägg. Hade du istället startat en ny tråd hade du säkert fått flera svar. Jag "flyttade" ditt inlägg istället för att ta över den diskussionen.

Jag förstår mycket väl att du behövde skriva av dig! Bli av med nästan alla sina höns på en gång måste verkligen vara jobbigt :'(. Hoppas det går bra för dem du har kvar. vilken sorts höns har du?

Jag tyckte det var nog tråkigt när vår familj kom hem en eftermiddag förra veckan, barnen rusade in i hönshuset för att visa en kompis hur stora "kycklingarna" (som nu nästan är vuxna) blivit. De kom ut lika fort och skrek att det låg en död höna på golvet. Alldeles innanför dörren låg en av mina Mille Fleur-hönor. Hela huvudet var renplockat, och det verkade alldeles nygjort. Sambon såg en rovfågel lyfta från hönsgården... Kan verkligen en duvhök tex ha jagat hönan och följt efter in???
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:Rovdjur
« Svar #1 skrivet: 22 sep-07 kl 19:38 »
Har hört att Sparvhöken följer efter kycklingar eller små hönor in under buskar och tar dem där. Vet inte om det stämmer.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 22 sep-07 kl 21:37 »
Har haft besök av ormvråk (tror jag det var, är rätt kass på fåglar) igår och i förrgår.
Första gången hade jag sån tur så jag var ute och kunde jaga bort ormvråken när den gett sej på en av hönorna, och min Ida klarade sej fint :) , hon såg lite leabruten ut, bara. Igår när jag kom hem syntes fjädrar på gräset, då hade ormvråken varit här igen, fått tag på Lillhönan, men hon hade kommit loss...dock kunde jag inte någonstans hitta den minsta kycklingen, så den har väl blivit rovfågelmat :'( .

Måste säga att hönsen, tupparna och kycklingarna är enormt duktiga på att hantera ett sånt här hot, trots allt! I förrgår gömde dom sej ordentligt när rovfågeln kom, under bilar, i täta buskar och under hönshuset, och låg blick still i flera timmar utan att säga ett ljud..t o m lillkycklingen var stilla och tyst och väl gömd (även om den uppenbarligen inte redde ut det igår, stackarn).
Funderar på hur jag ska hantera detta i framtiden...men hur eller hur, har en hönsen instängda i hönsgård är dom på sätt och vis säkra, men den dagen något rovdjur tar sej in kan varenda höna bli dödad, eftersom dom inte har någonstans att fly. Mina frigående kräk kan åtminstone själva ta skydd.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

madmagpie

« Svar #3 skrivet: 22 sep-07 kl 22:02 »
Jag har också mina hönor mest lösa. Känns faktiskt säkrare så. Jag har haft besök av ormvråken en gång. Då tog han min fina vita tupp! Som tur var såg vi det precis efter att det hänt och släppte ut hunden efter ormvråken. Nu vaktar hon för sånna också, inte bara räven och grannens katter. Efter detta har hönsen blivit betydligt bättre på att gå undan när de ser rovfågel.
Om jag inte är bättre så är jag åtminstone annorlunda./Rosseau

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 22 sep-07 kl 22:44 »
Tror nog inte det är ormvråken som jagar era hönor. Den lever i första hand på ormar och andra kräldjur, och kanske en o annan gnagare. Er besökare var säkerligen duvhöken. Men det är lätt att ta miste.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

madmagpie

« Svar #5 skrivet: 22 sep-07 kl 22:52 »
Men är duvhöken verkligen så stor? Den här "pippin" var ju nästan stor som tuppen.
Jag är verkligen ingen expert på rovfåglar...

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 22 sep-07 kl 23:10 »
Duvhöken har ett vingspann på 100-120 cm. En redigt stor pippi, även om ormvråken är snäppet värre med sin vingbredd på 120-130cm.

Här hittar du en länk om Ormvråken
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ormvr%C3%A5k

och här en om Duvhöken
http://sv.wikipedia.org/wiki/Duvh%C3%B6k
« Senast ändrad: 22 sep-07 kl 23:13 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 23 sep-07 kl 00:29 »
Känns faktiskt säkrare så. Jag har haft besök av ormvråken en gång. Då tog han min fina vita tupp!

Hur menar du att att den skulle tagit din tupp ?
Hur små höns har du då ??

Ormvråken är ju inte speciellt stor väger 800gr-1kg.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=19626;start=15

Har haft besök av ormvråk (tror jag det var, är rätt kass på fåglar)

Sannolikt inte en Ormvråk utan troligtvis en Duvhök !
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 00:41 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #8 skrivet: 23 sep-07 kl 00:32 »
jag kom på duvhöken en gång när den satt och mumsade på en av våra tuppar, och den var lika stor som tuppen (en Blomme)
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #9 skrivet: 23 sep-07 kl 11:03 »
Här har duvhöken tagit ankor flera ggr, den verkar inte bry sig så mycket om att offret är större än den själv.
Däremot kan den inte flyga iväg med sitt byte utan måste snällt stanna där den slagit. Det hra gjort att vi kommit på den o faktiskt kunnat ta reda på köttet, nån slags tröst men inte mycket ändå när den tagit avelsdjur..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

madmagpie

« Svar #10 skrivet: 23 sep-07 kl 11:13 »
Tuppen ifråga var av samma storlek som en blomme. Då var det kanske en duvhök då... Grannarna har alltid sagt att vi bara har ormvråkar härikring. Eftersom jag inte kan nått om rovfåglar så utgick jag ifrån att de hade rätt.
Nu har jag sparat länkarna anette skickade så ser jag den igen så har jag att jämföra med! Tackar för dem!

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #11 skrivet: 23 sep-07 kl 19:34 »
Höken är flyttfågel och flyger förbi vår och höst om man som jag bor i södra Sverige. På sommaren slipper man den.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser