Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dumpsterdiving  (läst 17924 gånger)

Morran

• Gäst
Re:Dumpsterdiving
« Svar #40 skrivet: 22 sep-07 kl 15:01 »
jag går hellre på loppis och auktion isåfall.
Ja, så kan man ju göra om man är slö och bekväm av sej. Betala någon annan att rota i containern istället - är man smart skippar man däremot mellanhanden och sätter in pengarna på banken istället.

Alva

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 22 sep-07 kl 15:41 »
jag går hellre på loppis och auktion isåfall.
Det ena utesluter inte det andra. Grejerna är ofta desamma och kräver liknande åtgärder . Med skillnaden att containerfynden är gratis. Borde väl intressera dig  8)

Dr_zoidberg

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 22 sep-07 kl 15:42 »
Titta här. Jag hitta en video med lite tips om hur man dumpsterdivar  :D

Freegan Kitchen, tips for dumpster divers

Tapio

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 22 sep-07 kl 19:22 »
Halaj!

Loppisfynd är inte att förakta.
Var på kommersen (loppmarknad på masthuggstorget i Gbg) idag.

Böckerna kostade 5, 3 och 1 Kr i ordning som de ligger.
Potatismosaren kostade 45 Kr (på holmens marknad).
I morgon skall jag göra blått potatismos av min skördade blå Congo.

//T

P.S. Tack för tipset om Mari Boine förresten doktorn!
Köpte en CD med henne idag. Den snurrar just nu. Jättebra!DS

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #44 skrivet: 22 sep-07 kl 21:06 »
I morgon skall jag göra blått potatismos av min skördade blå Congo.

Det ser precis ut som plastic padding!

Apropå blå kongo, en arbetskamrat skulle göra Janssons Frestelse, och hon skickade ut sin man att köpa potatis, och han kommer hem med  blå kongo. Den frestelsen var ingen annan lik!

Edgar

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #45 skrivet: 23 sep-07 kl 14:37 »
Här har det diskuterats tidigare:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=29;action=display;threadid=6703;start=msg30631#msg30631

Sen finns det ju gleening också (tror det var så det stavades) då man "skördar" när det är skördat  :)

sivan48

• Uppland
« Svar #46 skrivet: 07 jan-08 kl 16:36 »
Denna  tråd borde hållas vid liv;
Ska rapportera vårt senaste (6.1)fynd från vårt sophus:
Ytterligare en dator...

Se programmet i kväll på kanal 5 kl.20.00 Outsiders
Svensk dokumentärserie från 2007. Del 1 av 10. Vi möter människor som i protest mot vårt överkonsumerande samhälle lever på sådant som andra slängt. De har bestämt sig för att ta tillvara på andras skräp och har gjort sökandet efter mat och saker till en livsstil. Trots att det är förbjudet att samla saker från containrar, återvinningscentraler och soprum är de ständigt på jakt efter saker de kan återanvända eller renovera.

snarken

« Svar #47 skrivet: 08 jan-08 kl 01:52 »
Såg programmet. Får säga att den kvinnliga berättarrösten var i ovanligt dålig form, inget "en DÖDLIG lek med DÖDEN" som brukligt är i programserien *besviken*

Kanske får någon att tänka efter, vem vet? Dock fann jag det enbart sorgligt med den unga tjejens vänner som trängdes för några sekunders TV-tid. Det minst spontana "samtalet" för kamera sedan Uppdrag Gransknings brainstorming vid en witeboard med en chematisk skiss över ICA:s köttdisk  ::)

Blev rätt förbannad över att folk häller såpa och dylikt över den kasserade maten för att göra den obrukbar. Slöseri följt av mer slöseri, med risk att göra någon sjuk dessutom. Skulle aldrig gå med på att göra något dylik i egenskap av personal - då får de väl kosta på sig låsbara conatiners...

Ilja

SV: Dumpsterdiving
« Svar #48 skrivet: 16 jul-08 kl 16:22 »
Hejsan! Sorry om jag bumpar ett gammalt ämne nu, men tänkte att det var onödigt att starta en ny tråd när det fanns en (återvinning, liksom).

Först får jag väl säga hej, då jag är ny här. Hamnade här av en slump när jag letade efter dumpster-diving-tips.

Tänkte dels efterfråga tips om platser där det står sådana här containrar/soptunnor och liknande, och generella tips då jag är nybörjare på det här, och dels själv ge ett tips.

I Göteborg finns på friskvädersgatan på Hisingen en Willys. Bakom denna finns det en container med varierande innehåll. Ofta ingenting; ibland jättemycket. Har bland annat hittat:
2,5 kilo färsk, vacuum-förpackad pasta
fem kilo bröd och bullar som mest vid ett tillfälle
3,5 kilo torrostade jordnötter
Några kilo frukt där man iofs fick cutta av ganska mycket och tvätta dem jeflarns noga

Ofta ligger det även mjölk och kött där, men mjölk har jag inte vågat mig på att ta än p.g.a. sommarvärmen, och jag är lakto/ovovegis så kött är inte så aktuellt. Men men.

karinmalin

SV: Re:Dumpsterdiving
« Svar #49 skrivet: 24 jul-08 kl 10:44 »
Gud vad tråkigt. Låser dom in maten som dom ska slänga då?

bodde i ume för ett par år sedan och vi var ett gäng som frekvent besökte containrar om nätterna. vi kallade det för glanering och hade nog ganska liten aning om hur utbrett det är. tyvärr var det fler och fler mataffärer som byggde in sina containrar och monterade stora lås, så joo dom låser in maten som ska slängas. nu bor jag i härnösand och här finns bara en öppen container så vitt jag vet, den står bakom tempo om någon vill kolla läget där :)

en gång när vi glanerade kom polisen (hugaligen) containern stod precis vid en mack och fast klockan var mitt i natten hade väl någon sett oss. vi blev rätt skrajja men polisen bara frågade vad vi gjorde och varför. dom tyckte nog lite synd om oss för vi sa som det var att vi var fattiga studenter.. vi var ganska precis klara och vi fick ta med oss det vi hittat (bland annat en massa fin färskpotatis och creme fraiche som ej gått ut i datum!) polisen fick således bara en rolig historia med sig att berätta för kollegerna på stationen. (men det är sant som många redan skrivit, det räknas faktsikt som stöld)

Skytten

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 24 jul-08 kl 23:35 »
Häromkring finns det åtminstone två personer som aldrig köper sin mat, varken till sig själv eller hönsen.
Hönsen är alibi, man frågar efter att få ta "otjänlig" utgången mat från en ICA-affär och ett bageri till hönsen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #51 skrivet: 31 jul-08 kl 16:17 »
Jag brukar ta grejer, men inte mat. Jag skulle kunna tänka mig ta mat om den var färsk och mycket väl inpackad, men lite äckelkänslor får jag inför det. I mitt hus dumpas använda grejer i källaren och på vinden så man kan göra sig fynd där ibland. Jag har hittat köksgrejer, ett gulligt bord, julprynader och lite annat smått och gott. Hittade en spegel också, men jag tvekade och tog den inte. Ångrade mig sedan, men då hade någon annan varit framme... Det är som sagt stöld om det är i en container eller i ett soprum, men risken att bli upptäckt är inte så stor. Jag undrar dock om det är stöld om man har lämnat det utanför ett soprum, då borde den som lämnat begått brottet nedskräpning och om man då städar upp nedskräpningen så kan det väl inte vara brottsligt? Eller begår man då stöld från den som lämnat sin gjej där? Tja, jag vet inte, om jag skulle bli åtalad skulle jag leva om och gå ut i tidningar och ta mitt straff. Om det man tagit inte har ett värde över 500 kr är det väl snatteri och då blir det väl böter? Om det är dyrare är det väl stöld, vet inte var gränsen för grov stöld är, men tvivlar att man kan komma upp i det på containerletning för husbehov.
elliha.blogspot.com

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #52 skrivet: 31 jul-08 kl 17:47 »
Jag har jobbat i äldrevården och set hur man vänder nystekt härlig makrill rakt ner i slask behållaren. Faktum är att vi slängde fruktansvärda mängder med bra som sålig mat. :-\
Ett tag var det okay att smacka på resterna, vilket gjorde att man sparade en och annan lunch låda hemifrån. Detta är totalt förbjudet i dag och man får sparken. >:( På ett av jobben jag jobbade på en sommar hade en tjej fåt gå pga. 2 pankakor, de skulle statueras exempel.
De gånger man sparade var när det var något de boende inte vill ha eller kunde räkna ut vad det var t.ex. kebabgryta. Så det var inte varige dag men nån gång då och då. :-[
 Dessutom är det inte längre okay att ta grishink. :(

Jag har set att det är många som samlar plast flaskor ur offentliga soptunnor, jag kan inte tänka mig att gå i en folksamling och plocka pant ur papperskorgar.

Jag önskar verkligen att det vore möjligt att få återvinna eller köpa på soptippen. Såg i går 3 st. fönster av gamla modellen med tre rutor ovan på vara. De är så vackra med runa glas och höga kvalité i träramen. Nix pix. Suck!! Jag letar efter sådana till ett av mina projekt. :-\

TW

• Finland
« Svar #53 skrivet: 31 jul-08 kl 20:52 »
Jag brukar ofta ta en hastig titt då jag går förbi containrar. Mest letar jag järn-material i olika dimensioner och verktyg och redskap som går att reparera. Moraliskt ser jag inget fel i att ta saker ur grovavfallscontainrar vid byggen och liknande för annars måste ägaren betala för att bli av med det. Industrins metallskrotscontainrar anser jag att man inte skall röra för att de säljer skrotet och får betalt.

Förr for jag ibland till avstjälpningen och samlade trävirke till ett uthusbygge som jag hade på gång då, men sedan blev det förbjudet. Litet järnvaror och verktyg följde förståss med hem därifrån ibland.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #54 skrivet: 04 aug-08 kl 21:25 »
Containrarna är ju låsta :(
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #55 skrivet: 04 aug-08 kl 23:48 »
Det gäller att veta var "smultronställena" finns. På ställen där det är mycket nedbusat, socialfall och knarkare som rotar i containrar och svinar ner runt omkring, så är det klart att de containeransvariga låser noga. Eller håller containrarna utom räckhåll för obehöriga. Det gäller att hitta områden som är lugnare i det avseendet.

Mina senaste fynd var i en elektronikskrotbinge i ett industriområde härom veckan:
En rätt modern liten HP laserskrivare, ännu ej provkörd.
En etikettskrivare, Casio, nätadaptern fanns med och den visade sig fungera utmärkt. Lite mer strul än vanligt med att installera programvara och drivrutiner bara, kan mycket väl tänka mig att en plug&play-människa skulle kunna slänga den bara pga det strulet.
En FM-tuner som nog har hört ihop med en stereoanläggning någon gång på 80-talet.
Ett antal nätadaptrar som lämnar 9 V AC.
Ett knippe nätverkskablar, RS-232-kablar, parallellportskablar mm, alltid bra att ha.
En 24-portars nätverksswitch, Cisco, ännu ej provkörd.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #56 skrivet: 13 aug-08 kl 16:49 »
Jag har fyndat ett antal bestick förra veckan från sopbodan på gården, berättar det först nu så syrran inte skulle bli rädd att använda mina köksredskap när hon hälsade på... Två tallrikar blev det också... Mycket nogrannt diskade två gånger förstås och skulle aldrig ha tagit något trasigt. Ett ställe där man kunde lämna saker och hämta saker gratis vore verkligen en dröm...
elliha.blogspot.com

Bo

Väl sysselsatt idag
« Svar #57 skrivet: 20 aug-08 kl 22:34 »
Hittade runt hundra hopfällbara caféstolar i en kontainer och drog dem till ett ställe där vi började sälja dem för 25 kr styck. - Hade redan sålt 18 när jag fick veta, att de inte var kasserade. Kontainern skulle flyttas till ett annat café där de skulle tas om hand och det sedan skulle fyllas på med mer sopor.

Samma jobb en gång till med att dra dem tillbaka.

TW

• Finland
« Svar #58 skrivet: 21 aug-08 kl 06:39 »
Senaste fyndet är en 2,2KW bensindriven generator. Den ser helt ny ut och kan inte vara mycket körd. Det tycks vara något fel på tändsystemet. Jag har inte hunnit undersöka den riktigt ännu.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #59 skrivet: 21 aug-08 kl 20:08 »
Senaste fyndet är en 2,2KW bensindriven generator. Den ser helt ny ut och kan inte vara mycket körd. Det tycks vara något fel på tändsystemet. Jag har inte hunnit undersöka den riktigt ännu.

Får jag gissa på några dåliga flatstiftskabelskor någonstans? Eller att oljenivåvakten som ska kortsluta tändningen om man försöker starta motorn utan olja bråkar på något sätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser