Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bor era kaniner?  (läst 14197 gånger)

JM

Hur bor era kaniner?
« skrivet: 20 sep-07 kl 12:50 »
Jag är bara nyfiken på hur ni har era kaniner inhysta. Inne, ute, bur, hage, lösa i trädgården, ensamma eller med andra kaniner eller andra djur?
Hemma hos mig finns 7 Gotlandshönor, tuppen Krister och 9 Gotlandskycklingar. Nu även 2 blommekycklingar och 6 Isbarkycklingar. På gården finns även 1 hund, 2 katter, 4 kaniner, 1 man och 3 barn!

Lena A

Re:Hur bor era kaniner?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-07 kl 12:56 »
Så här bor min Winkie under sommaren.  :) Det är egentligen en hundgård, som jag tyckte var lämplig åt henne. Jag har lagt bärnät som tak som skydd mot flygande faror.  Till höger längst in på bilden har jag lagt en presenning, där hon kan ta skydd vid regn och där jag också ger henne hö.
« Senast ändrad: 20 sep-07 kl 12:58 av Lena A »

JM

« Svar #2 skrivet: 20 sep-07 kl 12:57 »
Underbart att se!  Tänk om alla kaniner hade det så bra....
Hur har den dem på vintern?
« Senast ändrad: 20 sep-07 kl 12:57 av JM »
Hemma hos mig finns 7 Gotlandshönor, tuppen Krister och 9 Gotlandskycklingar. Nu även 2 blommekycklingar och 6 Isbarkycklingar. På gården finns även 1 hund, 2 katter, 4 kaniner, 1 man och 3 barn!

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 20 sep-07 kl 13:00 »
Jag har just nu mina ute, de två honorna bor tillsammans i en bur och hanen i den andra med nät emellan. (Fast nu är det parningstider och då får de bo ihop alla tre.) Jag vet inte riktigt hur stort de har det, 4-5 kvadrat var skulle jag gissa.

Ännu har jag inte bestämt mig hur jag ska göra i vinter, men det lutar åt att de får flytta in på logen eller i lagården. Jag är rädd att det blir för upptrampat och kladdigt i deras utegårdar annars. I så fall gör jag boxar av kompostgaller eller liknande. Eller offrar en hästbox....  :)

JM

« Svar #4 skrivet: 20 sep-07 kl 13:04 »
Jag har själv mina kaniner i en hästbox på vintern, och så har de fortfarande möjlighet att gå ut i hagen genom ett hål i väggen. Det funkar utmärkt, de tillbrignar den största delen av tiden ute även på vintern. Jag har inte märkt av att det blir något upptrampat men det beror ju förståss på underlag och hur stort hängnet är.

Sally

« Svar #5 skrivet: 20 sep-07 kl 18:33 »
Lena A: hur har du det i "botten"? Nät? Mina går i en liknande gård, men jag har grävt med nät...Hönsnät först, men se det gick inte  ;)- de grävde sig ut. Så nu har jag sånt där fyrkantigt nät i botten.

Sally
Går det...så går det!

Sally

« Svar #6 skrivet: 20 sep-07 kl 18:47 »
Får se om bilden hänger med...

Sally
Går det...så går det!

Sally

« Svar #7 skrivet: 20 sep-07 kl 18:48 »
Fy, så pyttigt det blev... Det är i alla fall den ena lilla buren som bilden ska föreställa  ;)

Sally
Går det...så går det!

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 sep-07 kl 21:47 »
Jm- hur har du byggt hagen? Lät så härligt fritt som om de gick i en hästhage men antar att du inte menar det.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 21 sep-07 kl 12:01 »
hej!

Jag har alla mina kaniner ute året runt, en del i burar en del i hägn, avelshanar under sommaren i flyttbara kompostgallerburar.
Under vintern använder jag mina växthus som kaninhus.. det blir bra gödsel, ljust och vindskyddat. Kan bara rekommenderas. Mindre växthus delas i avdelningar åt hanar (plankvägg imellan), större växthuset brukar vara bebodd av ett gäng unghonor.

Regnskydd är viktig, hus användas bara som plattform att sitta på - eller som bolådan.

Hälsar

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

JM

« Svar #10 skrivet: 24 sep-07 kl 09:15 »
Jag har dem fktiskt i en stor hage, inte lika stor som en hästhage men den är i a f ca 100 kvadrat.... man kanske inte brukar räkna i kvadrat på hagar men....
Jag har inte grävt ner något nät i "botten" utan de går direkt på marken. Grävt hålor har de gjort men inte försökt att gräva sig ut på de två åren jag har haft dom. Enda problemet jar har haft är nu när gräset börjar bli lite näringsfattigt och återväxten inte är så bra, till råga på allt så har vår gräsklippare gått sönder så gräset på andra sidan hägnet är JÄTTEgrönt och JÄTTEhögt. Inte lätt för kaninerna att motstå så nu har de tagit sig ut genom att gnaga(!) hål i nätet.....
Det roliga är bara att de är ute och betar lite sen går de tillbaka in i hagen igen. Och kommer jag eller barnen och ska ta in dom så hoppar de tillbaka genom hålet själva. Nu har jag bättrat på nätet och gräsklipparen är lagad så nu får vi hoppas att de håller sig inne!  :)

maravilla

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 27 sep-07 kl 20:52 »
Våran snart 6 mån nykastrerade Franska vädur bor i köket och hallen (är det tänkt iaf men han brukar vara runt i resten av huset då och då för det är ofta någon som glömmer att stänga en dörr eller grind).
På nätterna sover han i sin bur och på dagarna och kvällarna är han lös tillsammans med oss och alla dagbarnen.
Han funkar jättebra tillsammans med barnen, de har lärt sig att när han vilar, är på lådan eller äter får de inte klappa honom men att annars går det bra att kela med honom.
Själv så föredrar han mig, allra mest när jag står vid diskbänken då han hoppar runt benen tills han blir klappad.
Funkar inte det så biter han på golvlisten för då är han säker på att få uppmärksamhet.
Ute har han en kompostgallerbur, men han får även vara lös på gården ibland när vi är med.

Lena A

« Svar #12 skrivet: 27 sep-07 kl 22:02 »
Lena A: hur har du det i "botten"? Nät? Mina går i en liknande gård, men jag har grävt med nät...Hönsnät först, men se det gick inte  ;)- de grävde sig ut. Så nu har jag sånt där fyrkantigt nät i botten.

Sally

Ursäkta sent svar.  :-[

Det är bara mark/gräs i buren, alltså inget nät. Vi bor i Småland och det är ganska stenigt. Winkie gräver litet på vissa ställen i buren men inte vid kanterna. Jag tror hon har försökt men stött på stenar och inte lyckats gräva så djupt.
« Senast ändrad: 27 sep-07 kl 22:02 av Lena A »

Lena A

« Svar #13 skrivet: 27 sep-07 kl 22:04 »
Underbart att se!  Tänk om alla kaniner hade det så bra....
Hur har den dem på vintern?

På vintern bor hon inne i en box i ett litet stall. Det är mest för min egen skull för det är lättare att mata henne där än utomhus. Jag tror annars att hon skulle kunna bo ute hela året.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #14 skrivet: 27 sep-07 kl 22:18 »
Jag har mina två angoror i det som förut var plats åt två kor ute i stallet. Det är ca 5 kvm... Där mathon för korna var har vi lagt en träskiva och där gillar de att sitta och ha koll på läget, det är lite upphöjt. De har alltid stalldörren öppen (när vi är hemma) och så finns det två fönster (med pelargoner...) också. Tror de har det ganska bra, men jag skulle gärna vilja att de kunde gå utomhus också. Men till våren ska vi bygga uteburar/hagar, så stallet blir nog bara vinterplats för dem.
Höns, stickning och pelargoner

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 sep-07 kl 22:46 »
Sommarburar:

Betesburarna har 25x50 mm bottennät och flyttas några gånger per dag.

Vinterburar:

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
« Svar #16 skrivet: 02 okt-07 kl 11:39 »
Jag har hermeliner, franska vädurar, belgiska jättar och lite blandisar.

De stora kaninerna bor i "små" boxar från 1,5kvm upp till 3kvm:

Hermeliner och blandisarna sitter i fack från 0,6kvm och upp till 2kvm:

sen har jag en hage som en eller flera får springa i på dagarna:

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #17 skrivet: 02 okt-07 kl 14:56 »
Mina två kaniner bor i stallet på nätterna och ute i det fria på dagarna.
Ibland tror jag det är trist i deras bås för då och då har de hoppat in till ankorna....

Karolina N

• Västergötland
    • Karolinas blogg
SV: Hur bor era kaniner?
« Svar #18 skrivet: 13 feb-11 kl 12:23 »
Så här ser vår kaningård ut (föder upp lejonhuvade kaniner för kel och avel). Huset består av 8 fack inuti och 4 större kullfack med bolådor utanför. Alla kaniner vistas dagligen i hagar gjort på kompostgaller.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
SV: Hur bor era kaniner?
« Svar #19 skrivet: 13 feb-11 kl 12:52 »

Vi har för tillfället 3 st. dvärgvädurer.
De bor utomhus..
2 unga honor bor tillsammans, den äldre bor ensam...efter att hennes burkompis dog förra året.
Vi byggde 2 st. stora burar i höstas, den ena är inte klar dock så gamla Maggie bor kvar i en gammal, ruskigt ful bur.
Hittade en bild på nya buren (som min dotter tagit, visar inte hela buren dock), den ofärdiga buren står uppepå och fungerar som tak.
Burarna står i vår "grillstuga" så de har tak + en hel vägg som skyddar mot väder och vind.
Till sommaren bygger vi nog en hage, så de får känna lite gräs mellan tårna.
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser