Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riktiga skor  (läst 13121 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Riktiga skor
« skrivet: 19 sep-07 kl 21:16 »
Jag vet inte om denna tråd hamnar i rätt kategori, men jag hittar ingen bättre...

Det är dags att köpa nya höst/vinterskor och jag börjar tröttna på billiga skor som bara håller en säsong o knappt det. Jag skulle vilja ha ett par riktiga skor, sådana som håller länge och som kan vara värda att laga om de går sönder. De måste vara hyfsat snygga också så att de funkar på jobbet i stan. Hemma är ju inga problem, arbetsskorna är ju rejäla... ;)

Men var hittar jag det? Nån som har ett tips? Finns det sådana skor längre?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

malines

• Gäst
Re:Riktiga skor
« Svar #1 skrivet: 19 sep-07 kl 21:20 »
Hade mina doc´s JÄTTELÄNGE, men det är väl 10 år sedan nu, och jag vet inte om de har samma kvalité fortfarande. Nu går jag omkring i ett par Meindel, vandrarkängor som jag haft i snart 7 år, varje vinter. Gick visserligen på typ 3000 spänn, men när de håller så länge är det ju värt det. Är dessutom 10 års sömnadsgaranti på dom...

Tipset är väl att spara ihop lite slantar och sen gå till en "riktig" fritids/jakt butik. Det har i alla fall lönat sig för mig.

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 20 sep-07 kl 08:30 »
Jag lägger oxå min röst på DrMartens och Meindl. Martenskängor och -lågskor håller länge, och Meindlkängorna är det bästa jag någonsin har haft på fötterna när det gäller vinterdon. Dyra, men toppenbra.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 20 sep-07 kl 08:31 »
Ett par vandrarkängor har jag och de har nog faktiskt hållt i snart tio år. De är ju jättebra, men jag söker efter ett par skor som är lite mer "fin" men ändå rejäla..

Kanske är docs rätt men jag har lite dålig erfarenhet, mina förra fick jag en sån ruggig skoskav av.. :'(
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 20 sep-07 kl 14:33 »
Kanske är docs rätt men jag har lite dålig erfarenhet, mina förra fick jag en sån ruggig skoskav av.. :'(

Kanske hjälper det om du lämnar skorna till skomakaren och låter denne mjuka upp skolädret lite. Så slipper dina hälar och tår sköta det.  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

martinki

• ljuspunkt
« Svar #5 skrivet: 20 sep-07 kl 16:33 »
Hej!

Kanske hjälper det om du lämnar skorna till skomakaren och låter denne mjuka upp skolädret lite. Så slipper dina hälar och tår sköta det.  ;)

Du kan naturligtvis även pissa i Dina skor och knåda hårt tills skinnet blir fint och mjukt; jag har för mig att det är ett tipps från krigstider. Kanske inte så populärt numera?

Martin

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 20 sep-07 kl 16:40 »
 ;D Då föredrar jag nog skomakaren....

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #7 skrivet: 25 sep-07 kl 11:56 »
Mina docs är nog inne på år nr 11 el12 ;D
Mitt "gå in dina docs tips" är att sätta på sig ett bar drypande våta strumpor och sen i med fötterna i dina nya docs och trampa på hela dagen. Har funkat för mig i alla fall.
Har också ett par hand tillverkade skor av ballerinamodell som har en så där 10 år på nacken. Tyvärr har de som tillverkade dessa skor lagt av med sin verksamhet men det borde ju finnas någon som tillverkar skor i detta land.

Tashio

« Svar #8 skrivet: 30 sep-07 kl 10:37 »
Jag har ett par halvhöga eccokängor som jag tycker är rätt fina och som hållit i några år och som klarat både stadsliv och fjällvandringar

(fast när jag kollar nu på http://www.ecco.com/se/sv/kollektion/herrar/1/outdoor/13/index.jsp så verkar det som om de inte finns kvar i kollektonen...)

annan

« Svar #9 skrivet: 03 okt-07 kl 20:26 »
synd att kinnasko lade ner, de fanns ju i närheten, men vissa affärer kanske har ett litet lager kvar(dendär i haga tex...kommer inte ihåg namnet)

jag tycker http://www.knulp.se/knulp.html har fina skor
« Senast ändrad: 03 okt-07 kl 20:26 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #10 skrivet: 04 okt-07 kl 09:41 »
synd att kinnasko lade ner, de fanns ju i närheten, men vissa affärer kanske har ett litet lager kvar(dendär i haga tex...kommer inte ihåg namnet)

jag tycker http://www.knulp.se/knulp.html har fina skor

Neeej! En person dök på mig häromdagen bara och frågade om mina Kinnaskor. Hade ingen aning om att de lagt ner. Typiskt!  >:(

Har också köpt ett par boots på nedanstående ställe, som inte verkar ha någon hemsida:

Storgatans Sko & Nyckelservice
Christer Folkesson
Storgatan 37
040-127203

Försäljning av Westernboots och engelska randsydda skor

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 04 okt-07 kl 13:51 »
Jag tycker det finns fantastiskt snygga jodhpurs att köpa som håller i många år om man lägger lite pengar för dom.

Det är en allroundsko för mig. Shit, vad det är snyggt till jeans tex.!

Man kan ha dom till "fint" i många år och sedan bruka slut på dom några år till hemma och i stallet..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 04 okt-07 kl 14:01 »
Jag har ett par Timberlandkängor (hiking) från 1990 som hänger med än. Numera tjänstgör de som varma stallkängor vintertid. När det gäller finskor så tycker jag det är svårare. Har inte köpt några skor på evigheter för jag tycker alla är så fula nu för tiden.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 04 okt-07 kl 14:44 »
Jag håller med Frances, jag kör oftast med Blundstone-boots från Granngården,
så praktiskt att slippa snören, bara kliva i å dom sitter perfekt, mycket hållbara.
Det finns ett annat märke i samma stil med tjockare sulor för vinterbruk, enda felet jag märkt med dom är att innersulan kan lossna, då får man limma fast med kontaktlim.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 07 okt-07 kl 07:09 »
Jag har ett par Timberlandkängor (hiking) från 1990 som hänger med än. Numera tjänstgör de som varma stallkängor vintertid. När det gäller finskor så tycker jag det är svårare. Har inte köpt några skor på evigheter för jag tycker alla är så fula nu för tiden.

För ett eller kanske två (tiden går fort) år sedan såg jag ett par stövlar/kängor från timberland som såg både snygga och rejäla ut! Snygga nog att ha till kjol, men ändå rejäla foträta kängor. Tyvärr var priset så pass höge att jag inte ens provade dem.. Jag har själv lite knöliga hälar, och får lätt skavis. Så jag kan inte köpa skor enbart på andras rekomendationer, utan måste prova själv.. Men timberland är väl ändå kända för att ha kvalitetsgrejer eller?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #15 skrivet: 07 okt-07 kl 09:19 »
Tack för alla svar! Det låter sonm att jag nog kan hitta ett par skor i alla fall!

När jag nu skall hinna gå i affärer.... ??? :P

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 07 okt-07 kl 22:37 »
Men timberland är väl ändå kända för att ha kvalitetsgrejer eller?

De Timberlandsaker jag köpt, både skodon och kläder har hållit bra och länge så jo, jag tycker de har bra kvalitet! Fast ska man köpa till ordinarie pris är det dyrt. Jag brukar kolla på rea.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pianja

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 okt-07 kl 09:50 »
Åh, nej, har Kinnaskor lagt ner?  :o Jag köpte ett par kängor av dem på Knulp för ett par år sedan. Skomakaren fick limma sulan under ett par ggr redan första säsongen, men skinnet är lika fint. Hade ett par tidigare som höll i måånga år, som jag kunde gå barfota i på sommaren om det behövdes. Liftade genom Europa ett par gånger med dem som enda skopar.

Knulp har inte bara kängor utan mer finskor också. Nästa gång jag är i huvudstaden tänker jag mig dit igen. :) Det är roligare att köpa kvalitet än skräp. Även om det står en hel del modeskor av tvivelaktigt ursprung i min skohylla med. Min mor är skogalen och tröttnar fort...

annan

« Svar #18 skrivet: 08 okt-07 kl 20:27 »
jorå kinnasko lade ner för ett år sen eller så...jag var där med maken och fyndade finfina dojor åt oss båda
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Pianja

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 okt-07 kl 21:21 »
jorå kinnasko lade ner för ett år sen eller så...jag var där med maken och fyndade finfina dojor åt oss båda

Skit med! Deras kängor har jag kunnat använda utan att få minsta aning av skoskav. Har annars löjligt känsliga hälar.  >:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser