Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensilage ?  (läst 10883 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Ensilage ?
« skrivet: 19 sep-07 kl 21:07 »
Jo, en fråga: käkar hönsor ensilage?

kan det vara en vettig tilläggs utfodran på vintern?

Jag är kompis med dem i köket på jobbet så jag får grönsaker tre dar i veckan.

//Maya
« Senast ändrad: 19 sep-07 kl 21:28 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Ensilage ?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-07 kl 21:47 »
Nej fjäderfä kan inte äta ensilage  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helenan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 sep-07 kl 21:52 »
 ??? Konstigt. Varför inte? Om man klipper det i smått måste det väl funka lika bra som gräs? Mina älskar gräs!

polly

• -
« Svar #3 skrivet: 19 sep-07 kl 23:11 »
Har hösilage till hästarna här. Inplastat som ensilage men nästan torrt som hö. I hanteringen blir det en massa "snaffs" som hönsen verkligen älskar. Har en grönfoderkorg som jag fyller på efterhand.
Känner ni någon hästägare så ge dem några spannar att samla i !
Hästarna äter det ändå inte.
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 sep-07 kl 23:30 »
Måtte vara något fel på mina höns, dom äter aldrig ensilage i någon form!
Kan det vara att dom har nått fel i huvet eller att dom inte är tillräckligt utsvultna?

Man blir ju fundersam...
höns äter väl inte ensilage????? ??? ::) ::)

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 sep-07 kl 23:30 »
??? Konstigt. Varför inte? Om man klipper det i smått måste det väl funka lika bra som gräs? Mina älskar gräs!
öh...det är syra i ensilage....

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 20 sep-07 kl 07:26 »
I hanteringen blir det en massa "snaffs" som hönsen verkligen älskar. Har en grönfoderkorg som jag fyller på efterhand.

Våra höns är inte intresserade av ensilaget som sådant, men däremot resterna som blir kvar på press, plastare och vändare innan man gjort rent dem! Ibland står det en hel rad höns på någon maskin och pickar i sig.  ;D

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #7 skrivet: 20 sep-07 kl 08:30 »
Det är mjölksyra, ingen som helst farlig syra ...

så ni som har provat... Hönsen mår bra och lider inte av nån diarré efter att ha käkat ensilage då?

//Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Hönsmamma

« Svar #8 skrivet: 20 sep-07 kl 08:32 »
Jag ger mina fjäderfän Lusern hackstrå. Det är både nyttigt och ger sysselsättning.
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 20 sep-07 kl 08:58 »
Måtte vara något fel på mina höns, dom äter aldrig ensilage i någon form!
Kan det vara att dom har nått fel i huvet eller att dom inte är tillräckligt utsvultna?

Man blir ju fundersam...

Men dina kanske inte äter gräs heller ::)

Mina höns får en tuss ensillage på vintern ibland och äter det med god aptit och mår inte dåligt av det OCH de får tillräckligt med annat foder oxå. Och varför skulle de inte gilla det, det är ju ett grönfoder precis som gräs.

Det ensilaget de gillar bäst är det finhackade som vi har i plansilon, det är ju oxå lite fuktigare än runbalarna.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 20 sep-07 kl 21:28 »
Mina höns älskar få hösilage och även gräsilage. Inget farligt alls för hönsen, snarare nyttigt för dom. Och äggulan blir gulare dessutom.

De äter det som de gillar.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 sep-07 kl 21:57 »
En av mina hönor drar ut höet som jag lagt i värpredena och äter upp  :o :o långa torra strån...jag höll andan första gången, livrädd att hon skulle sätta i halsen.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 20 sep-07 kl 22:24 »
Det är ingen mjölksyra i hösilagebalarna som ligger ute på fälten. ;) Ska testa att ge dem spillet i vinter. :D

Mjölksyra är det ju i allt ensilage.
Utom det som man tillsatt ensileringsmedlen myrsyra eller propionsyra,
där är det minimalt med mjölksyra.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Prosit

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 21 sep-07 kl 09:02 »
Förlåt Grimla! Ska inte hända igen! Jag är lite trött på att bli anklagad för att tex svälta mina höns. Eller se hur du anklagar andra för att ha hackade höns bara utifrån en bild :-\

Nu lämnar jag detta forum.

Tack för mig!
Helenan
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 21 sep-07 kl 09:29 »
 I ett Forum måste vi försöka ha överseende med varandra och förståelse för varandra..
 Det är så lätt att uttrycka sig mycket "råare" än vad man tänkt sig när man sitter och skriver än när man pratar med varandra öga mot öga. Det gäller många som sitter på olika Forum på InterNet, jag själv är absolut inte den bästa :-[
 Vissa av oss skriver mer rakt på sak och kan därför uppfattas som Messerschmittar :P
och andra lindar in sina åsikter på ett finare sätt...
 Påhopp om hur var och en sköter sina djur är ju egentligen ganska meningslöst när vi inte ens vet hur forummedlemmarnas djur har det IRL. Det blir bara tråkig stämning av det hela. Hoppas alla heta känslor kan svalna lite nu, annars kan jag ta bort tråden och vi börjar på ny kula med vintergrönfoder, vad tycker ni?
 Förresten, mina Fjäderfän brukar få någon tuss ensilage eller grönfoder på vintern, ibland lite av "bladen" som kan rasa från höet. Det är väl inte så att dom äter upp allt, men dom sorterar ut de finaste och verkar dessutom tycka att det är intressant att ha nåt att pyssla och krafsa med.
                            Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

polly

• -
« Svar #15 skrivet: 21 sep-07 kl 09:30 »
Ett tips till - om hönsen inte vill äta snaffs från syrade balar- även från vanliga höbalar blir det mycket snaffs.
Det är ju inget annat än vanligt torkat gräs!
Och om de nu inte äter upp allt, så har de iallafall något roligt att sprätta i.
Med snaffs menar jag allt från mjöl till 3 cm långa bitar, ungefär.
Det blir alltid en massa sånt kvar på golvet.
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 21 sep-07 kl 10:50 »
Kan det vara så att vissa hönor gillar ensilage och vissa inte? Kanske är det en höna som säger:
-Usch nää va ä de där. Det äter inte jag och inte ni heller! och i en annan flock:
-Åh, va e de där! Smarrigt! käka innan det tar slut! Va tror ni! ;D ;D ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 21 sep-07 kl 10:58 »
Kan det vara så att vissa hönor gillar ensilage och vissa inte? Kanske är det en höna som säger:
-Usch nää va ä de där. Det äter inte jag och inte ni heller! och i en annan flock:
-Åh, va e de där! Smarrigt! käka innan det tar slut! Va tror ni! ;D ;D ;D
Sedan har du också skillnad i raser, vissa är "bättre" fodersökare, medan andra knappt ser en daggmask om du så lägger den på marken framför hönan, och ännu mindre fattar att man skall ÄTA den.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 21 sep-07 kl 10:59 »
Sedan har du också skillnad i raser, vissa är "bättre" fodersökare, medan andra knappt ser en daggmask om du så lägger den på marken framför hönan, och ännu mindre fattar att man skall ÄTA den.
;D ;D ;D ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 21 sep-07 kl 19:37 »
Många bönder syrar inte heller sitt hösilage inte heller gräsilage. Vi gör det inte iallafall. I vissa fall när vi skördar rajgräs så syrar vi gräset pga det är svårt att ensilera.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 2 användare
fall, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser