Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensilage ?  (läst 10803 gånger)

Margit

• Gäst
SV: Ensilage ?
« Svar #20 skrivet: 21 sep-07 kl 19:43 »
Är det inte så att gräset "konserverar" sig självt när det blir inplastat i den där vita plasten? Min "bondevän" slår gräset, låter det ligga ett dygn och plastar sedan in det, tillsätter inget.
Mina hönor äter gärna av det torra höet som jag lagt i värpredena, det är ganska långa strån så jag blir orolig att de ska sätta i halsen  :o.
Höet har jag själv slagit och torkat i solen så det är nog bra kvalitet, men lite knepigt ändå att de sätter i sig torrt hö när gräset fortfarande är grönt...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 21 sep-07 kl 21:05 »
Är det inte så att gräset "konserverar" sig självt när det blir inplastat i den där vita plasten? Min "bondevän" slår gräset, låter det ligga ett dygn och plastar sedan in det, tillsätter inget.

Det är Mjölksyran som gör att gräset blir "konserverat" man tillsätter alltså INTE Mjölksyra.

Är det ingen Mjölksyra i så blir det en möglig sörja i balen.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Margit

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 sep-07 kl 22:22 »
Ja det var det jag menade, att mjölksyran bildas naturligt när gräset plastas in.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #23 skrivet: 21 sep-07 kl 22:25 »
Ja det var det jag menade, att mjölksyran bildas naturligt när gräset plastas in.

Precis. 8)
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 22:25 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Blomme

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 23 sep-07 kl 10:10 »
Jag är av en annan uppfattnig, en kund till oss tillverkar just syra att tillsätta i ensilagebalar.

Sally

« Svar #25 skrivet: 23 sep-07 kl 11:00 »
Jag har ingen erfarenhet av ensilage av något slag, men det kan väl vara en god idé att prova om hönsorna gillar det. Trots att mina höns går ute och trots att de har tillgång till färskt gräs så äter de gärna höet som jag lägger in i redena. De krafsar och hittar lite frön och ibland slinker ett strå ner. Det har nog med olika preferenser att göra, precis som för oss människor...själv börjar jag snart rulla fram eftersom ramadan gör att det går att köpa baklavas i alla affärer. Försökte få arbetskamraterna frälsta, men de rös av smaken eftersom de tyckte det var alltför sött  :D.

Sally
Går det...så går det!

Nypålandet

« Svar #26 skrivet: 23 sep-07 kl 19:21 »
Fan så knepigt. Skulle kolla om höns äter ensilage & nu har jag fått veta att det kanske, eller kanske inte, finns mjölksyra i ensilage...  ???

anette i bugared

• -
« Svar #27 skrivet: 23 sep-07 kl 22:36 »
Jag är av en annan uppfattnig, en kund till oss tillverkar just syra att tillsätta i ensilagebalar.
Jovisst är det hos vissa brukligt att tillsätta syra, beroende på hur blött gräset är tex. (finns andra som vet mer om just DET), men "hemma på våran gata" är det vanligare att INTE tillsätta syra utan låta gräsets egen syrningsprocess (kan man kalla det så?) sköta konserveringen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

• -
« Svar #28 skrivet: 23 sep-07 kl 22:38 »
Fan så knepigt. Skulle kolla om höns äter ensilage & nu har jag fått veta att det kanske, eller kanske inte, finns mjölksyra i ensilage...  ???
Fråga den du köper av om h*n tillsatt syra. Annars kan man känna det på lukten, tycker jag. Utan tillsatt syra= fruktig, härlig doft.
Med tillsatt syra = sur, lite äcklig lukt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Charlotte

• -
« Svar #29 skrivet: 23 sep-07 kl 23:13 »
 Dom syror man ev. tillsätter för att hjälpa ensileringen är väl Myrsyra eller Propionsyra? Vi har ingen syra i vårt ensilage nu. Men den syran som ev tillsätts är väl till för just ensileringen och "går väl åt" då? Förr när vi använde vår tornsilo använde vi myrsyra i ensilaget men det var inte frätande eller farligt (när det väl var i fodret).  Korna och hästarna åt av det. Men om hönsen pappa hade på den tiden snappade åt sig något, det vet jag inte ;) Dom gick visserligen lösa lite överallt, så man vet ju aldrig...
                          Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #30 skrivet: 23 sep-07 kl 23:27 »

Varför frågetecknen ?
Klart det är mjölksyra i ensilaget.
Om det inte är mjölksyra i ensilaget så ensilerar det inte utan möglar.  ;D

/Rosa
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 23:28 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Prosit

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 24 sep-07 kl 08:46 »
Mina hönor gillar ialla fall mina syrade morötter som jag köpte till barnen för att det är så bra med syrade grönsaker. När nu inte barnen gillade det så fick hönsen lite nyttigheter.  ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Margit

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 24 sep-07 kl 12:51 »
Ensilage eller med ett föråldrat namn pressfoder är djurfoder, företrädesvis vallväxter, som genom fermentering, det vill säga genom en anaerob jäsningsprocess konserverats, ensilerats, med hjälp av naturligt förekommande mjölksyrabildande bakterier som ur enkla sockerarter i fodret bildar syra.

Vanligt ensilage är alltså vanligt "gräs" (vallväxter) som slagits och packats i stora rundbalar som plastas in med vitt plast. Där tillsätts ingen syra utan mjölksyran bildas av naturligt förekommande mjölksyrabildande bakterier...

Tindranu

• Småland
« Svar #33 skrivet: 24 sep-07 kl 13:21 »
Angående MYRsyra i ensilage:

klippt från nätet:

Myrsyra är ett kemiskt tillsatsmedel som snabbt sänker pH-värdet i ensilaget. En sådan snabb sänkning sparar socker till mjölksyrajäsningen. Myrsyran har god effekt mot klostridier men svag effekt mot svamp. Vill man ha effekt även mot svamp är propionsyra verksamt.
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #34 skrivet: 24 sep-07 kl 19:30 »
Skulle man kunna göra ensilage i mindre ängder genom att packa gräs i en plastsäck och försluta den tätt?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #35 skrivet: 24 sep-07 kl 20:35 »
Nej det skulle bli en säck full av mögligt gräs...
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 24 sep-07 kl 20:48 »
Nej det skulle bli en säck full av mögligt gräs...

Om man inte lyckas på ut syret för då skulle det ju visst bli ensilage........men att få ur syret ur gräs i sån liten mängd är inte det lättaste...........
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #37 skrivet: 24 sep-07 kl 21:06 »
Om man inte lyckas på ut syret för då skulle det ju visst bli ensilage........men att få ur syret ur gräs i sån liten mängd är inte det lättaste...........

Nä det var just det jag syftade på  ;D ;D

Melica

« Svar #38 skrivet: 24 sep-07 kl 22:56 »
Men nu finns det vacuumpåsar som man tydligen ska använda för att packa undan sådant som tar plats. En kompis visade mig en påse med en "komprimerad" trädgårdsdyna inuti. Man använder dammsugaren för att suga ut luften. Kanske kunde vara nå´t????
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #39 skrivet: 25 sep-07 kl 10:21 »
Om man ska vara allvarlig så är det inte bara att "stoppa gräs i en påse" när man gör ensilage.

Det är speciella sorters gräsblandningar som skördas vid opitimalt rätt tidpunkt som man använder, för att få så bra resultat som möjligt både på näringsinnehåll och hygienisk kvalite när man gör ensilage.

Gräset ska ha rätt sockerinnehåll etc för att ensileringsprocessen ska fungera optimalt.

Visst chansar folk ibland med varierande resultat..  :-\

Men det här är ganska O.T i en hönstråd  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser