Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja ull uppmaning!  (läst 6562 gånger)

bonus

• Gäst
sälja ull uppmaning!
« skrivet: 19 sep-07 kl 18:49 »
jag blir så otroligt irriterad!
för typ femte gången i rad åker jag långt ut på skogen till någon som;

1. utger sig för att ha renrasiga får

2. har jättefin SOMMARull, och fåren blev klippta i våras

3. har packat ullen i papperspåsar

4. har sorterat ullen så att den värsta skitullen är borta

Kommer dit, fåren ser ut att vara allt annat än utlovad ras (viktigt för mig ..) Ullen satt visserligen på fåren i sommar, men de här fåren var INTE klippta i våras.
Ullen ligger i svarta sopsäckar ("de har bara legat där en liten stund").

Nu när jag kommer hem och tömmer ut ullen på en press i solskenet och börjar titta på den så sjunker förhoppningen om något så när fin ull ......  problemet när man stoppar ull i en plastsäck är att den vill ANDAS, får den inte göra det börjar den att svettas. och den svettas lanolin och detta blandas med skiten (som ju hamnar i ullsäcken om man inte slänger det som satt bakpå arslet på fåret..)  

Ullen är väl inte något som är så högt värderat idag, men varför hymmlar man som fårägare med vad man har gjort med ullen? är det inte bättre att säga: den är helt osorterad, ligger i en plastsäck och jag har inte renrasiga får....?

Någon här som tar rätt på sin ull? Hur gör du?

Martin S

Re:sälja ull uppmaning!
« Svar #1 skrivet: 19 sep-07 kl 23:55 »
Förstår din frustration!
Jag har inte köpt ull i säckar, men däremot direkt vid klippning. Men även det kan vara en besvikelse.Så jag har blivit rätt förhandsskeptisk till andras ull. Men jag skulle gärna vilja hitta några fårhållara med samma intresse att ha ett ull-samarbete med, så man lättare kunde få ihop lagom mänger av olika kvalitéer.

Jag tar själv vara på ullen och lägger i papplådor, eller papperssäckar nu då jag äntligen har fått tag på några.Skickar några olika sorteringar spinneri i år. Sedan får vi se hur det blir. Säkert får man ju stå ut med att ändå slänga en del ull som i princip skulle kunde användas.

Värmlandsullen ger mycket jobb med sortering, om man gärna vil unyttja  variationen i färg och kvalité.

« Senast ändrad: 19 sep-07 kl 23:58 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 sep-07 kl 20:53 »
Hej!
Klipper mina får vår och höst. Sorterar bort all skitig ull baktill, bukull etc. Tar bort allt skräp. Lade tidigare ullen i papperssoppåsar med tidning emellan. Har nu kommit fram till att jag köper x antal papperskassar på ICA t ex och lägger sen ner kassarna i papperssäckar. Betydligt mer arbetsbesparande och snabbare när man står mitt i klippningen och sorterar. Jag säljer mycket till hantverkare och de vill titta på varje tackas ull. Då är det lättare att ha det i kassar.

Vad tar ni betalt/betalar för ullen?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 21 sep-07 kl 23:27 »
Hej!
Klipper mina får vår och höst. Sorterar bort all skitig ull baktill, bukull etc. Tar bort allt skräp. Lade tidigare ullen i papperssoppåsar med tidning emellan. Har nu kommit fram till att jag köper x antal papperskassar på ICA t ex och lägger sen ner kassarna i papperssäckar. Betydligt mer arbetsbesparande och snabbare när man står mitt i klippningen och sorterar. Jag säljer mycket till hantverkare och de vill titta på varje tackas ull. Då är det lättare att ha det i kassar.

Vad tar ni betalt/betalar för ullen?

Det var en bra idé det där med kassar i de stora säckarna. Jag behöver ha ett bättre system än förra höstens usla. Jag har fortfarande inte sorterat all den ullen.  :P  Ullen efter vårens klippning slängde vi. Det jag bl a vill är att skilja lammullen från de äldres ull.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

annan

« Svar #4 skrivet: 22 sep-07 kl 09:13 »
fick tipset på ullseminarium (redogörelse kommer snart...) med a waller att försöka klippa så att ullen håller ihop i en "fäll", lägga/vika ner i kasse (papper) så isärplockat som möjligt (men rensad och djur för djur) och låta spinneriet breda ut ullen så att de kan kolla den själva. låter bra tkr jag.
« Senast ändrad: 22 sep-07 kl 09:14 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Martin S

« Svar #5 skrivet: 22 sep-07 kl 10:43 »
Annan, menar du at du gör en redogörelse från seminaret med Waller, eller kommer den någon annan stans?
Jag skall själv til Åland 26-27 sept, och återkommer gärna med några tips därifrån.

Att hålla ihop fällen är ju en stor lättnad när det går. Det er dock inte all ull som håller ihop vid klippningen. Jag har just stått och sorterat en mängd lös lammull som man får ta bit för bit.

« Senast ändrad: 22 sep-07 kl 16:21 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

456 Rosa

« Svar #6 skrivet: 22 sep-07 kl 12:54 »
Klipper alltid mina får 2 ggr om året, något annat är ju otänkbart :o
Jag vill inte trilskas med får som bara klipps en gång om året, det är dubbelt slavgöra helt enkelt.
I våras var jag tvungen att kasta vinterullen pga förra höstens regnande, det tovade och blev smutsigt, tilläggas ska; att mina får går ute med en halmdjupströbädd i en timmrad lada, äter ute.
Men då det gillar att vara ute mycket, så blir kvaliten därefter.

Vid klippning sorterar jag varje individ och lägger tidningspapper emellan och skriver individnummret. Blir lite roligare om man gör tex en tröja av ett visst får! :-[

annan

« Svar #7 skrivet: 22 sep-07 kl 19:00 »
Annan, menar du at du gör en redogörelse från seminaret med Waller, eller kommer den någon annan stans?

jo det tänkte jag, alltid är väl nån intresserad, men den blir nog mer en kort betraktelse. vore skoj om du berättade litet också efter ålandsresan

anna

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 23 sep-07 kl 09:18 »
Skall man inte hymla, så har jag två papperskassar med ull från gutefår. Ena kassen är klippt sent i våras, andra i augusti. Första gången fåren klipptes någonsin. Osorterat, men jag har försökt plocka undan all gödslad päls. Kan dock finnas ett och annat barr eller liten kvist.

Om någon är intresserad då?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

annan

« Svar #9 skrivet: 23 sep-07 kl 20:47 »
larso, alltid är nån intresserad (kunde ju kollat nr jag var hos er men glömde) nåt kan alltid någon ha det till, kanske inte det finaste garn, men att tova tex eller stoppa med. slänga behövs sällan.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #10 skrivet: 24 sep-07 kl 07:57 »
Så vad är priset på ull egentligen? Fin, sorterad, ful, osorterad etc?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

annan

« Svar #11 skrivet: 24 sep-07 kl 09:15 »
som vanligt så beror det ju på kvaliten, guteull är inte efterfrågad av spinnerierna. men kolla följande information från
http://svartafaret.nu/svarta_faret/tipsochrad

Uppköpare av ull:
Ullcentrum, Öland: www.ullcentrum.com. Köper all sorts ull från Öland och sydöstra Sverige, 2-20 kronor/kg.
Toarp Säteri, Gällstad: www.toarp.se. Köper all sorts ull, 1-7 kronor/kg.
Solkustens spinnverkstad, Oskarshamn: www.solkustens-spinnverkstad.com. Köper finull, gotlands- och leicesterull, 20-40 kronor/kg.
Madam Lutuss, Tidaholm: epost: madam.lutuss@telia.com. Köper finull, 20-50 kronor/kg.
Wålstedts Textilverkstad, Dala-Floda: www.walstedts.se. Köper gobeläng, mjölkfår och korsningsull, max 45 kronor/kg.
Åddebo Ull, Uppsala: www.addeboull.com. Köper finull, rya, gotlands- och leicesterull, 20- 55 kronor/kg. Köper även stoppningsull t.ex. Texel.
Östergötlands Ullspinneri, Ödeshög: www.ullspinneriet.com. Köper lammull av gotlandsfår och finull, 25-75 kronor/kg.
Ull i Sverige, Kil: www.ullisverige.se. Köper all form av ull.

Vid försäljning av ull är det viktigt att tänka på att ullen ska vara från får som är klippta två gånger per år. Ullen skall dessutom vara ren, sorterad och packad enligt konstens regler.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 24 sep-07 kl 13:58 »
Tack annan för alla tips och bra länkar! Skulle kanske försöka sälja av höstens ull? Att jag själv någonsin ska kunna göra något av allt är ju bara önsketänkande.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 30 sep-07 kl 22:59 »
Jag har satt igång klippmaskinen för i höst nu. Klipper dom allt eftersom jag hämtar in dom från betet innan dom kommer in i halm o vinterhage med kvistar o tistlar.. Det blir kanske en om dagen.....

Sorterar bort det från rumpan o magen osv. kanske lite väl friskt ibland..men för säkerhets skull..

Undrar hur det är det här med att sortera ullen separat per får. Om jag har funderat på att lämna det till spinneri, blandas inte allt ihop ändå?? Jag har ändå inget emot det.. eller..? Det blir ju inte så mycket av ett får med min säkerhets sortering..  :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

birgit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 okt-07 kl 07:18 »
Vill man skilja tackull från lammull är det ju bara att göra i ordning en särskilld papperssäck för lammullen. Fast alltid papper mellan fällarna.
Förut när jag hade finullsfår, gjorde jag samtidigt en för var färg på fåren. Det är så man också får bäst betalt.
Varför man ska dela av varje fäll är ju för att uppköparen ska kunna sortera efter kvalité m.m. Har man en fäll med något fel i är den lätt att plocka bort. Blandas all ullen kan man råka ut för att de slänger hela säcken, om man fått med en dåligt sorterad eller av annan anledning undermålig fäll. De har ju oftast tidsbrist och vill inte lägga tiden på att leta dålig ull i ett större parti.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 01 okt-07 kl 17:47 »
Jaa.. jag hade tänkt att låta det spinnas för eget bruk.. Men det är klart, lägger jag alla ägg i samma korg kanske dom slänger rubbet om något inte är användbart..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ThereseM

• Västerbotten
    • www.svenskull.se
SV: sälja ull uppmaning!
« Svar #16 skrivet: 19 feb-13 kl 15:58 »
Hej Fårägare!

Tar du reda på din ull och förädlar den. Allt från mindre partier rå ull, till färdiga ullprodukter.

Jag samarbetar gärna med dig för att nå ut till köpare på nätet.

Är du lite intresserad av data så är det ett plus.

Hör av dig till mig på info@svenskull.se

Hälsningar Therése

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser