Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rengöring av (biodlar) utrustning  (läst 5358 gånger)

Eulalia

• Gäst
rengöring av (biodlar) utrustning
« skrivet: 19 sep-07 kl 13:42 »
hm visste inte riktigt under vilken tråd jag skulle lägga detta...

Håller på med att försöka rengöra foderballonger jag fått låna av morsan.

Det är ju massor med små mörka prickar inuti dem, och jag vet inte hur jag ska komma åt att göra dem riktigt rena..  :-\
Har hällt hett vatten med yes, fast jag antar att det inte var det bästa. Sen har jag hällt proplisvatten..som jag fick över efter att ha kokat täckbrädor.. proplis har ju en decinfecerande verkan sägs det. Honung också förresten.
Men hur ska jag komma åt att gnugga bort de där prickarna?!
Hur rent ska det va? jag är ju ingen pedant men vill helst inte att mina bin ska behöva dö denna vinter av nosema eller nåt..

O hur gör ni rent era övriga grejer, täckbrador, verktyg, osv?
kokar ni dem eller kör lite eld på dem bara?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:rengöring av (biodlar) utrustning
« Svar #1 skrivet: 19 sep-07 kl 14:21 »
Jag har rengjort mina med klorin :P, men jag fick några som var väldigt prickiga och dem slängde jag faktiskt..

När jag hade gjort det så fick jag ett tips av en annan biodlare att skaka sand i ballongen. Kanske kan vara nåt att testa? Det finns även nån diskborste för foderballonger att köpa.

Efter första året med foderballonger så känner jag bara vilket slit det är! Jag kommer nog att testa med hinkar istället nästa år, för det blir ju ett väldigt spring o bärande med 3 kilo åt gången..

Jag har inte gjort rent resten av utrustningen ännu, men kommer nog att skrapa, tvätta med kaustiksoda och/eller flamma.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 sep-07 kl 14:27 »
aha, ballonger är knepiga?

jag har inget val än att köra ballonger på 2 av samhällena, de två avläggarna som nu sitter på 4 ramar. Eftersom jag skjutit allting upp mot flustret och isolerat bakåt, så skulle en hink hamna fel, däremot kan foderballong placeras efter behov.
Och eftersom samhällena är så små så blir det inte lika mycket som behöver fodras...vad blir det, 2 gånger per samhälle?

Det stora samhället kommer få hink de sitter på 10 ramar.

Tack för tips med sanden, ska testas!
Jag kokade täckbräderna med en tillsats av kombucha. Experiment.
Nästa fråga : Hur gör man ren kastrullen som man gjort ren utrustningen i? :-\ ::)

« Senast ändrad: 19 sep-07 kl 14:30 av Eulalia »

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 19 sep-07 kl 19:52 »
Tjena Eulalia!
Jag skulle nog vänt på lådan till kallbygge istället.
De bin som dör under vintern kan täppa till flustret, när de står på varmbygge.
Själv använder jag plywoodskivor med ett lagom stort hål i mitten, för biforhinken.
Om du placerar samhället i mitten så går det att invintra med hink.
mvh. beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

KuLi

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 sep-07 kl 20:42 »
När det gäller att rengöra frigolitlådor (Nackalådor)fungerar algtvätt bra.
Skölj ordentligt bara.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 19 sep-07 kl 22:34 »
Men hur påverkar alla dessa kemikalier egentligen bina? Det ena giftigare än det andra. Är det inte större risk att bina decimeras/blir sjuka/dör av rengörningen, än av ev. smuts och därav kommande sjukdomar?

Lut, Klorin, Algtvätt, Kaustiksoda, och till det kommer myrsyran som pricken över iét.

Jag bara undrar, alltså ???.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 20 sep-07 kl 01:14 »
Man sköljer ju  ;D Så frågan är väl snarare, vart tar det vägen sen? Och vad ska man välja med det i bakhuvudet?

Myrsyra finns väl förresten redan naturligt i kupan?

Eulalia, till balongerna finns det bra borstar som är formade efter kanten på balonger. Eller böj till en vanlig flaskborste. Lite hett vatten och några tag med borsten så är balongen ren och fin igen.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 20 sep-07 kl 08:06 »
Citera
Man sköljer ju   Så frågan är väl snarare, vart tar det vägen sen? Och vad ska man välja med det i bakhuvudet?

Det är ju en berättigad fråga.. Jag gillar inte heller kemilkalier, men skräcken är väl att få in yngelröta, hu..

Men egentligen kanske det räcker långt att skrapa o sedan flamma? I alla fall om det är ens egna grejer och inte inköpta begagnade? När det gäller klorin så finns det ett miljövänligt alternativ som heter Javex, vet inte om det funkar lika bra?

Jag fick ett gäng begagnade ballonger och det är dem som jag tvättat i klorin, hädanefter blir det varmt vatten o lite diskmedel. Jag körde även alla skyddskläder som jag fick i klorin. Det känns viktigt att allt som kommer utifrån blir noga rengjort.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Tuve

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 sep-07 kl 08:23 »
Foderlådor är mycket lättare att rengöra än ballonger, och rymmer mer. Jag köpte såna i höst, och ska snart premiäranvända dem. 113 kr på joel svenssons vaxfabrik. med frakt blev det 394 kr för två st. Lånade ballonger från mamma är förståss billigare...

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 20 sep-07 kl 08:41 »
Jag tänker använda hinkar med sockerlösning o halm nästa år, det blir väl samma princip som foderlådor. Det känns inte så rationellt med ballonger, de kanske är bättre när det gäller stödmatning.
« Senast ändrad: 20 sep-07 kl 23:01 av mille »

wictor

« Svar #10 skrivet: 20 sep-07 kl 17:57 »
Hej Mille
Skall du använda foderhink, skippa halmen. Jag förstår hur du tänker, men bina tar rätt lång tid på sig att dra ner fodret, och så har du en hel låda full med bin att sopa ur, måhända i kallt höstväder.
Gör lite små hål i en cirkel mitt i locket, 1 mm hål räcker och radien 50-60 mm. Fyll hinken precis full, sätt på locket. Sätt upp och ner över täckbrädorna, gör en täckbräda i mitten dubbelt så bred som de andra, och i den gör du ett hål cirka 80 mm.
Lösningen hålls varm av bina, de tömmer hinken snabbt, de har "nära" att dra ner fodret.
Om du inte förstår hur jag menar, köp en hink Bifor. Och sen gör du likadant.

Jag återanvänder sen många år Biforhinkarna, mycket bra foderanordning.

Till er andra som har svårt att få rent i foderballongerna. Sand rekommenderas. Själv går jag iväg till kyrkogården, därutanför ligger en stor hög med fin makadam (4-6 mm). Jag har köpt en liten hink, kostade någon krona.
Vissa använder dem för att göra snyggt vid gravplanteringarna, jag använder den på annat sätt.
Effektivt vill jag lova, två-tre deciliter "makadam" i en ballong, diskmedel och varmvatten. Låt rotera. När en ballong är ren så hälls "makadamen" i durkslag, sköljes, och återanvändes till nästa ballong. Rent och effektivt, och jag har haft samma "makadam" i många år nu...

Och så några ord om klorin. Klor är den ena beståndsdelen i salt. Den andra beståndsdelen är natrium.
Utan natriumklorid (salt) skulle vi människor inte kunna leva.
Samma sak gäller bina. De gillar 0,5 % salt i sitt dricksvatten.

Så att använda Klorin i ytterst måttliga mängder torde nog inte vara farligare än att salta ägget till frukost. Men som sagt, måttlighet gäller nog i allt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 20 sep-07 kl 23:01 »
Tack för tipset wictor!

Jag läste om halmhinkarna i en gammal bitidning, men ditt sätt låter ju enklare.. Nu är jag halvvägs igenom invintringen i år, så jag får spara det experimentet till nästa år..

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 23 sep-07 kl 21:45 »
Och så några ord om klorin. Klor är den ena beståndsdelen i salt. Den andra beståndsdelen är natrium.
Utan natriumklorid (salt) skulle vi människor inte kunna leva.
Samma sak gäller bina. De gillar 0,5 % salt i sitt dricksvatten.

Så att använda Klorin i ytterst måttliga mängder torde nog inte vara farligare än att salta ägget till frukost. Men som sagt, måttlighet gäller nog i allt.

wictor! Klorin innehåller Natruimhypoklorit - inte natriumklorid som vi har till äggen! Det sägs att det ska brytas ner tämligen omgående men har hittats i vattendrag. Rätta gärna mig om jag har fel!
Ska nog undvikas om möjligt!

Eulalia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 sep-07 kl 08:03 »
jag fick inte fatt i nån ballongborste i tid, så jag tog fin&rund akvariesten att göra rent ballongerna med..funkade relativt bra...skulle velat ge dem en mer ordentlig gnuggning, men det får bli efteråt.

Av ovanstående kemikalier, röstar jag på kaustiksoda i svag blandning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser