Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klövspalt?  (läst 5845 gånger)

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Klövspalt?
« skrivet: 19 sep-07 kl 12:40 »
Hej.
Vi har kossor som går runt vår gård och förra veckan så såg jag en kossa som haltade kraftigt och knappt kunde ta sig fram. Jag ringde till bonden som genast kom hit och han nämnde att hon fått klövspalt( Inte säker på att det hette så men...).
Jag är sån att när jag hör nått nytt så måste jag ta reda på vad det är. Bonden har varit så stressad när han varit här så honomhar jag inte kunnat fråga. Det jag nu undrar är vad det är, varför djuren får det och hur man behandlar det. Kossan får någon form av behandling för de är här två gånger om dagen och joxar med henne och hon haltar inte lika mycke längre.
Jag fick i min enfald för mig att klövspalt är ungefär som hovspricka, men jag är väll ute o cyklar som vanligt ;D
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Anna Ho

• Östergötland
Re:Klövspalt?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-07 kl 15:38 »
Klövspalt är en inflammation som drabbar kossan mellan klövdelarna, orsakad av bakterie, oftast blir det svullet, varmt och kossan får ont och svårt att gå, och blir oftast allmänpåverkad.
En del tycker oxå att det luktar sill om man luktar där mellan "tårna".

Behandlingen brukar vara att skrubba rent och behandling med speciellt antibiotikum.

Ofta verkar det vara en smitta som finns i marken, och ofta på fuktiga beten, en del besättningar drabbas ofta av detta och vissa aldrig.

Detta var litegrann om klövspalt.

Hoppas nån  fyller på med mer info, eller googla på klövspalt så hittar du mer.
« Senast ändrad: 19 sep-07 kl 15:41 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 19 sep-07 kl 19:38 »
I somras efter en klövverkning fick en ko klövspalt. Hon kunde knappt gå.

Klövverkarn kom och satte på en sko på ena klöven och den satt kvar några veckor. Nu är hon bra och går som vanligt.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 19 sep-07 kl 23:00 »
Hoppas nån  fyller på med mer info, eller googla på klövspalt så hittar du mer.

Klövspalt kans pridas snabbt i en besättning och insjuknade djur bör isoleras.

Dåligt skötta djupströbäddar, lösdriftsladugårdar, söndertrampade områden runt vattenkar och foderhäckar är en miljö som gynnar klövspalt.

En obehandlad Klövspaltsinflamation kan sprida sig till klövleden och skelettet.
Viktigt är att lyfta klöven och undersöka halta kor, för symptomen på Klövspalt kan också vara ett inflamerat klövsulesår.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 20 sep-07 kl 10:16 »
I somras efter en klövverkning fick en ko klövspalt. Hon kunde knappt gå.
Klövverkarn kom och satte på en sko på ena klöven och den satt kvar några veckor. Nu är hon bra och går som vanligt.

Hej Christine det din kossa fick var just ett klövsulesår inte klövspaltsinflamation.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #5 skrivet: 20 sep-07 kl 11:49 »
Hej o tack för svaren, nu är jag mycke klokare :D.
Låter lite läskigt att det kan sprida sig till de andra djuren :-\. Jag får väl ta o spana på de andra djuren o se om nån mer börjar halta. Ägaren kommer hit två gånger om dagen så det är ju inte så lätt för honom att se om nån mer blir drabbad, särskilt inte om de ligger när han kommer ;). Som tur är så tar han inte illa upp om jag påpekar att nån ser ut att må dåligt eller om jag ringer för att djuren kommit ur hagen. Det finns en till som har kossor här som reagerar helt annorlunda. I början av sommaren så rymde fem av hans kossor o kom in i vår trädgård. När jag ringde honom så sa han att jag skulle mota ut dem om de var i vägen ::). Jag föste ut dem och såg att de traskade iväg mot riksvägen och ringde då igen och talade om det. Gubben (rent ut sagt) blev skitsur och tyckte att jag skulle sköta mig själv istället för att lägga mig i hans djur. Efter ca en timme så talade de om på radion att det fanns lösa kossor på vägen >:(.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 20 sep-07 kl 13:13 »
Hej Christine det din kossa fick var just ett klövsulesår inte klövspaltsinflamation.

Mvh Rosa

Ja, man har mycket i huvedet just nu. Veterinären och klövverkaren svamlade om klövspalt men att de säkert kom fram till att det är som du säger klövsulesår. :-[

Du har så rätt.  :-[ Jag blev också imponerad vad vad kan göra för en stor tung ko för att underlätta när hon haltar och har ont. För det syntes på henne att hon hade ont. Och kalv har hon också att ta hand om. Stackarn. :'( Men idag är hon bättre och skon ramlat av.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser