Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har adopterat ett gäng värphöns  (läst 2253 gånger)

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
Har adopterat ett gäng värphöns
« skrivet: 18 sep-07 kl 21:50 »
Letade upp hönserier i närheten och fick napp redan på det första stället. De skulle precis slakta ut en omgång höns, så jag fick gärna köpa några av de hönorna. De är ca 70 veckor gamla bruna Lohman.
Så jag har pysslat hela kvällen med att lära dem att dricka ur en skål och att plocka ut dem när de hade trängt ihop sig för många i ett hörn. Håller tummarna att de ska klara sig.
Är det något mera jag behöver tänka på för att de ska klara sig och acklimatisera sig så fort som möjligt?
Tänkte att de skulle få en tupp också, men vill vänta tills jag ser att de är OK först innan jag släpper ihop dem med några v mina andra djur.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:Har adopterat ett gäng värphöns
« Svar #1 skrivet: 18 sep-07 kl 23:32 »
Bare et liten undrande i forhold til det å blande sine "valige" høns med slike industrihøns.... jeg har hørt man ikke skal det, da industri hønsen har blitt vaksinert mot bla. Mareks og man ikke skal blande de med ikke vaksinerte dyr.... Har ingen erfarenhet om dette selv.... er det slik?
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 sep-07 kl 06:52 »
Det är helt riktigt. Man ska ALDRIG blanda hobbyhönsen med industrihönsen då de vaccineras mot bl.a marek. En del vaccinera mot annat också.  :-X

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 19 sep-07 kl 07:49 »
Vad trevligt att hönsen får känna på det "fria".
Lycka till!!!
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 19 sep-07 kl 08:13 »
Dom lär sig snabbt den nya miljön. Har haft 6500 industrihöns (i 2 omgångar) som du kallar dom. Hade en sjukstuga i lilla stallet och hönsen lärde sig snabbt dricka ur vattenautomaten och hittade snabbt fodret.

Inte behöver du dutta och lära dom. Har en höna hittat vatten och mat så hittar de andra de lika fort.  ;)

Förstår inte varför man inte kan blanda industrihöns med hobbyhöns. Mina höns är i samma hus och har inga problem eller rättare sagt hönsen har inga problem med det.  ???
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

johe71

« Svar #5 skrivet: 19 sep-07 kl 08:32 »
Förstår inte varför man inte kan blanda industrihöns med hobbyhöns.
av precis den anledningen som Orloff skrev :)...
En vaccinerad höna kan bära på smittan för sjukdomen den är vaccinerad mot (läs bland annat trådarna om ILT). Tar du vaccinerade hönar och blandar dem med hönor som inte är vaccinerade så kan de senare få sjukdomen...

Nu behöver ju inte sjukdomen ligga "vilande" i de vaccinerade hönsen, utan det kan gå hur bra som helst, men man måste också vara medveten om risken man tar när man blandar vaccinerade och icke vaccinerade höns.... (dvs att dina icke vaccinerade höns får sjukdomen och dör)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 19 sep-07 kl 10:03 »
Nu behöver ju inte sjukdomen ligga "vilande" i de vaccinerade hönsen, utan det kan gå hur bra som helst, men man måste också vara medveten om risken man tar när man blandar vaccinerade och icke vaccinerade höns.... (dvs att dina icke vaccinerade höns får sjukdomen och dör)

Men oftare blir det ju så att industrihönsen (vilket idiotiskt ord det heter väl värphybrider....) blir smittade av hobbyhönsen som har en massa sjukdommar, som värphybriderna inte har någon motståndskraft allls mot och dör.*
*Därav snacket efteråt att de stackars värphybridernav så sjuka när någon "räddade" dom.  :-X
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Södergården

« Svar #7 skrivet: 19 sep-07 kl 17:39 »
Mina värphybrider som jag köpte nu har blivit vaccinerade mot IB som kycklingar, men annars inte mot något mer. Eftersom man byter ut alla hönsen och sanerar emellan anses det nog inte behövas några vaccinationer av värphybriderna. Så de är nog som sagt rätt oskyddade gentemot vad mina vanliga rashöns kan ha här hemma.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Simon

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 sep-07 kl 19:09 »
Att värphybrider inte skulle behöva vaccineras bara för att man kör "all in - all out" är fel. Man vaccinerar alltid i förebyggande syfte. Marek som daggamla, AE som unghöns och IB ett antal gånger under uppväxten + helst var 10:e vecka under värpperioden. Golvuppfödda hönor vaccineras också mot Coccidios.
Om man köper unghöns som är uppfödda i bur bör man vara lite extra vaksam över just coccidiosrisken. ( de kan inte utsättas för smittan på nätgolv och vaccineras därför ytters sällan!)
Södergården: Vad har du köpt för sorts hybrider?? Unghöns-värphöns?
Mvh Simon

Södergården

« Svar #9 skrivet: 19 sep-07 kl 21:26 »
Lohman brun, drygt 70 veckor gamla. Från en besättning med frigående höns. De har nog haft det ganska bra tror jag, de är pigga och kraftfulla med gott hull, lugna och trygga.

Södergården

« Svar #10 skrivet: 20 sep-07 kl 21:56 »
Tack för alla svar! Det känns bra att kunna ventilera sina funderingar. Särskilt tack till dig Christine, jag kände mig mycket tryggare efter ditt svar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser