Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  toarulle och ficklampa  (läst 2961 gånger)

ela84

toarulle och ficklampa
« skrivet: 18 sep-07 kl 19:26 »
Har hört att man kan ta en toarulle ich en ficklampa och se om ägget e berfucktade.
Mina e bara 8 dagade ände men de såg bara ut som ett har tagit sig.
Hoppas att jag tittade förtigigt eller sätt fel
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
Re:toarulle och ficklampa
« Svar #1 skrivet: 18 sep-07 kl 20:20 »
jag brukar bara ta ficklampa, ingen toarulle och ibland så ser man klart och tydligt "spindeln", massor av blodådror men ibland ser man inget förrän halva tiden har gått och ägget är halvfyllt av en kyckling. Det kanske beror på dåligt val av lampa eller att skalen är tjockare på vissa ägg, vet inte riktigt. Däremot tycker jag att det är lätt att se på vissa ägg som är obefruktade, då ligger inte luftbubblan i ena änden utan följer med runt när man vänder på ägget.
Jag har just nu 7st ägg i min mini-kläckare och det har gått 7 dygn.
Två av äggen är det en självklar spindel i medans dom andra är mycket tveksamt...man får helt enkelt vänta ett tag till, det är tur att det går så fort som 3 veckor för jag är sååå nyfiken  :P
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 18 sep-07 kl 20:56 »
Äggprovarlampa modell enkel, är värd sitt pris.
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 20:57 av Lycka »
Hedemorahöns

ela84

« Svar #3 skrivet: 18 sep-07 kl 21:00 »
Oki så får jag vänta lite till då, men de finns nog risk att jag redan e där imorgon bitti, så nyfiken
Dar dyslexi

Bruja

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 sep-07 kl 00:33 »
Oki så får jag vänta lite till då, men de finns nog risk att jag redan e där imorgon bitti, så nyfiken

Hej
Ja, det gör man för man kan ju inte låta bli... ;)  ;D

mvh
Carmen

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 19 sep-07 kl 07:31 »
Hej.

Jag fick rådet härifrån att ta en toarulle och en ficklampa.

Hmm mina ägg var lite för små så jag förminskade bara toarullen och "vipps" så la sig äggen perfekt på rullen.

Och nu lyser jag mina ägg utan någon kostnad alls. ;D

Kul att nått är gratis :D

Mvh Maria
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 19 sep-07 kl 07:47 »
Toarullen är bra!!!!
Jag brukar att se på 4:e dygnet, det syns tydligt då!
Lycka till me dina ägg!
Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

ela84

« Svar #7 skrivet: 19 sep-07 kl 08:53 »
Kanske gör jag fel.
Hur ska jag göra för att de ska bli enklast för en nybörjare?
Dar dyslexi

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 19 sep-07 kl 09:10 »
Jag gör så här: släck rummet du står i eller gå in i något rum som är kolsvart typ garderob eller liknande, detta är ju bäst att göra på kvällen när det är mörkt runtomkring.
Håll handen runt ägget och lys med lampan underifrån tätt mot ägget. Lite svårt att förklara med ord men du kanske förstår...? så gör jag iallafall.
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

ela84

« Svar #9 skrivet: 19 sep-07 kl 09:31 »
Då ska jag göra på de sättet istället.
Tack för hjälpen ;)
Dar dyslexi

Anna

• -
« Svar #10 skrivet: 19 sep-07 kl 10:54 »
Jag brukar sätta mej på en stol i ett mörkt förråd och sätta ficklampan mellan knäna. Sedan kupar jag händerna runt ägget och lyser på det liggande, alltså varken på trubbiga eller spetsiga änden, utan på långsidan. Sedan vrider jag på det försiktigt ett varv. Är det helt genomskinligt och man bara ser skuggan av gulan flyta omkring tar jag bort äggat. De befruktade brukar vara heelt svarta förutom fluftblåsan i den trubbiga änden som är genomskinlig. Är jag ocäker på nå't ägg skriver jag ett frågetecken på det och kollar det igen efter några dagar. Det är bra att genomlysa efter en vecka-10 dagar så man kan plocka bort de obefruktade. Skalen blir tunnare eftersom de ligger under hönan och om ett obefruktat ägg går sönder bland de befruktade vill inte jag känna den lukten och det kan även riskera livet på de okläckta kycklingarna. Därför är det så bra att genomlysa och slänga bort obefruktade ägg.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

ela84

« Svar #11 skrivet: 19 sep-07 kl 15:03 »
Tck för svaret, än så länge törs jag inte slänga bort nått ägg, då de e min första gång.
Men de lyser igenom på alla ägg, betyder de då att äggen inte e befrucktade alls?
Dar dyslexi

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 19 sep-07 kl 15:06 »
nej då inte alls.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 19 sep-07 kl 16:47 »
Mina e bara 8 dagade ände men de såg bara ut som ett har tagit sig.
Men de lyser igenom på alla ägg, betyder de då att äggen inte e befrucktade alls?

Ser dom ut så här är det OK
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

knott

« Svar #14 skrivet: 19 sep-07 kl 16:55 »
hej, jag är ny här men jag har (hade) höns igår kväll kom räven och tog 10 hönor och 2 tuppar för mig nu har jag 2 hönor och en ungtupp som bara är några månader kvar. :( jag känner att jag behövde skriva av mig..

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 2 användare
Grubblarn, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser