Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ilsken kanin-vad gör jag?  (läst 1981 gånger)

Methoni

• Närke
Ilsken kanin-vad gör jag?
« skrivet: 18 sep-07 kl 08:01 »
Hej!
Jag har en dv kanin som är 5månader och som är super ilsken. Han har alltid varit kaxig och ju äldre han blir ju ilsknare blir han. Han ger sig på allt och alla, jagar biter och "slår" de andra kaninerna, mig, katter och höns!
Alla kaninerna delar utegård med hönsen vilket annars fungerar väldigt bra. Jag tycker ju synd om den här om han skall sitta i egen bur och inte bli kelad med. Det går ju inte att sälja en sådan ilsken krabat för han går till anfall. Han har fått lika mycket uppmärksamhet och kel som de andra sedan han föddes så det kan inte bero på det.
Vad skall jag göra med honom?

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Ilsken kanin-vad gör jag?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-07 kl 08:40 »
Jag hade antagligen avlivat honom...
Du mår inte bra av en ilsken kanin, och antagligen mår inte kaninen bra av att vara ilsken hela tiden heller...

Landsflykting i storstan...

Linnea Christina

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 18 sep-07 kl 11:55 »
Prova att ha honom ensam ett tag, han kanske blir stressad av att ha massa höns och andra kaniner runt omkring sig?
Torpare med ena foten i 1800-talet och andra i nutiden.

Sally

« Svar #3 skrivet: 18 sep-07 kl 14:04 »
Jag håller med Linnie. Låt honom gå själv ett tag. Om du kastrerar honom lugnar han sig nog också.

Sally
Går det...så går det!

Methoni

• Närke
« Svar #4 skrivet: 19 sep-07 kl 08:23 »
Han går själv sedan ett tag tillbaka men jag tycker att han verkar mycket stressad av det och far runt som en skottspole i buren, slår och krafsar.Han är super arg när jag ger honom mat och försöker prata lugnande med honom.

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 sep-07 kl 08:35 »
Det är inte så att han är ivrig att få maten, då? Mina brukar krafsa efter skålen när dom är hungriga. Det har inget med aggression att göra.

/Dandelia

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 19 sep-07 kl 09:41 »
Det kan hjälpa att sätta honom i en box istället för bur med sidolucka. De blir inte lika "försvarsbenägna" om du kommer uppifrån jämfört med från sidan.
Landsflykting i storstan...

Bondmoran

« Svar #7 skrivet: 19 sep-07 kl 09:50 »

Vad äter han för mat ?
Jag skulle pröva med att ta bort lite av maten om den är för energirik och ge mer hö och flera gnagpinnar både små och stora ( vedpinnemodell ).
Kanske ställa matskålen under en hötuss så han får böka lite för att komma åt den.

Eftersom han sitter i bur nu kan du ge honom godbitar t ex morots-"slantar" i handen. Då måste han söka kontakt med dig för att få moroten och håller du handen på utsidan av gallret till att börja med behöver du inte riskera att bli biten/riven.

Den här killen kanske har upplevt sin tillvaro som att det är han som ska hålla koll på allt och därför är har han blivit så här. Förhoppningsvis lugnar han ner sig om några månader när könsmognaden "växt" in sig.

Om du inte kan/vill ha honom kvar får han gärna flytta till mig. Bara du inte bor alltför långt bort. Men det kan vi ta privat i så fall.

Hälsar Bondmoran med en ilsken kanindam i snäll-träning  ;)

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Methoni

• Närke
« Svar #8 skrivet: 19 sep-07 kl 12:50 »
Han äter hö som huvudföda sedan är det pellets,majs,äpple, morötter och div löv grenar och pinnar. Nästan inget färskt gräs har han fått under hela sin uppväxt (eftersom vi inte har det den här årstiden,bara under vintern). Han har bökmöjligheter och gömmor.
Han har liksom det beteendet att det är han som bestämmer över allt och alla.

Jag är väldigt tacksam över era råd och förslag för jag vill ju försöka att behålla honom!

Sally

« Svar #9 skrivet: 19 sep-07 kl 18:20 »
För lite att göra? Mina hankaniner hade en våldsam energi (innan kastrering). Jag har lagt in gott om jord så att de kan gräva gångar och greja. Kan det möjligen hjälpa?

Sally
Går det...så går det!

Methoni

• Närke
« Svar #10 skrivet: 19 sep-07 kl 18:58 »
För lite att göra? Mina hankaniner hade en våldsam energi (innan kastrering). Jag har lagt in gott om jord så att de kan gräva gångar och greja. Kan det möjligen hjälpa?

Sally

Det har jag också tänkt på, att han skulle ha super energi. Fast han har haft nästan 40kvm att husera på med allt som tänkas kan att göra men det han gjorde var att jaga och ge sig på alla i hans närhet.
Idag har han varit lite lugnare i sin bur men går fortfarande till atack och biter när jag kommer med mat. Likadant om det kommer en katt i närheten av buren.

Sally

« Svar #11 skrivet: 19 sep-07 kl 19:20 »
Skuuuumt! Kanske funkar han som vissa katter...att de bara eldas upp om man drar tillbaka handen. På katter som river och biter brukar det hjälpa om man håller sig lugn och bestämd och fortsätter sina långsamma rörelser utan att "reagera" på deras attacker. Man får en del sår och det kan vara svårt att behärska sina ryggmärgsreaktioner- att dra tillbaka handen vid plötsliga utbrott. Men min erfarenhet av "vildkatter" ger vid handen att detta sätt ofta fungerar.

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 2 användare
mrnic, sivan48

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser