Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konflikt mellan att gynna småskalighet/glesbygd och att leva billigt  (läst 9013 gånger)

lenane

Det är bättre att ge barnen en halv ekologisk banan istället för en hel giftig!
Vi köper ekologiskt om det finns. I vår by finns en Konsumburik som verkligen är inne på att sälja ekologiskt. De tar samma pris för ekologiska som för vanliga bananer. Visserligen finns både Lidl, Netto och Willys i närheten med i vissa fall lägre priser, men vi föredrar Konsum.
Jag har full förståelse för att barnfamiljer måste tänka på varje krona. Det fick jag också göra när alla barnen bodde hemma, men nu är det bara gubben och jag kvar och därför unnar vi oss den mat vi vill ha.
När jag åker till barnbarnen tar jag alltid med mig ekologisk frukt. De blir faktiskt glada även för frukt och en favorit är när jag mosar bananer och pressar i en apelsin. Det tycker alla sju är jättegott.

Clementine

• Skåne
jag lever ganska billigt.

när det gäller kläder köper jag knapt något, ändå har jag för mycket kläder. det ända jag köper är trosor o bh o strumpor, ibland något från sekondhand oxå. jag har den stora fördelen att här på sommaren finns det loppmarknad. när personerna som står där inte får sålt sina saker för dyra pengar, slänger dom det i en kontainer. där står jag o plockar upp en massa. detta e visserligen en olaglig handling, då saker som nuddat vid kontainer eller dylikt tillhör renhålningsverket o dom är mycket måna om att få bränna upp allting. detta struntar jag i.

i konteinern hittar jag alla möjliga supersnygga hela o nästan nya kläder, köksgeråd, inredningsprylar, smycken, hantverk osv. jag ser mig själv som både miljökämpe, ekonomisk o kulturbevarare (finns en hel del gamla fina saker oxå som jag tycker bör bevaras).
jag tycker det är fruktansvärt att slänga fina nya saker. det är inte långt till insamlings konteinrar o erikshjälpen ligger bara några hundra meter därifrån. att slänga nya saker tär väldigt mycket på miljön. om folk hade använt sina saker till dom var uttjänade, hade dom haft råd att betala mer till dom kinesiska barnen o för miljömärkta varor.

när det gäller mat e jag väldigt bra på billig mat, förutom när jag går in i mataffärer hungrig. då blir det DYRT! jag försöker skicka min pojkvän att handla, trots att jag älskar gå i affärer o kolla på mat =). eller så får han följa med o ha koll på mig.
jag bakar eget bröd, som blir mycket billigare om jag låter bli att ha massa nötter o fröer o grejer i. jag kokar storkok av böner o fryser in. äter mycket rotfrukter. lagar mycket storkok o fryser in. köper i prinsip aldrig helfabrikat. (om det inte e extremt billiga saker från öb, då du faktiskt sparar på det, även om det mycket sällan smakar bra...)
på sommaren plockar jag fläder o äpplen som växer lite här o var i stan. sen går jag till övergivna kolloniträdgådrar o plockar örter o plomon o rabarber.
groddar har jag alltid hemma, som jag odlar själv, de e väldigt billigt.

mina pengar slösar jag upp på kaffe när jag fikar nästan dagligen, på material som tex garn o tyg o järntråd (de jag inte hittar i konteinern, hittade 4 meter ulltyg för ett tag sedan  ;D) o busskort till skolan o så mycket glass.

slutsatsen e väl att jag lever väldigt billigt o har hittat alternativa vägar till att få det billigt. man får klura lite o vara lite listig. sen tar det ju tid oxå. det går åt mycket tid till att baka o koka böner o koka storkok o liknande. det är en prioriteringsfråga. jag väljer mellan att gå till ett jobb o få pengar som jag sedan handlar för eller att jobba direkt för mig själv. de e något man får välja. vissa saker är inte lönt att själv göra, medans annat tjänar man på. sen e det ju hur trivsamt o roligt det är. hatar man att baka bröd finns det ju en fördel med att jobba o få pengar för att köpa bröd... det är val man får göra.
« Senast ändrad: 21 okt-07 kl 22:06 av BlackAlex »
Jag har babylonsjukan!

Clementine

• Skåne
jag kan väl tillägga att jag köper ekomjölk, annat ekologiskt om jag skulle ha råd, vilket jag sällan har. sen försöker jag bojkotta stora kedjor. vill inte handla på 7-11 o pressbyrån, utan försöker handla i invandrar tobaksafärer eller specialaffärer. hade jag bara haft tid o ork hade jag handlat de lilla kött jag äter i köttaffären, grönsakerna på marknaden, etc. vill inte köpa pocketböcker på konsum, då detta förstör för bokhandlen. det gör att utbudet minskar o vi så småningom bara kommer få 2 konkurerande affärer som säljer ALLT o kan bestämma vad dom vill att vi konsumenter ska köpa. jag vill gynna småaffärer o speceriaffärer.
detta e något jag nästan alltid är för lat för, även om jag skulle vilja. det är jobbigt att springa runt i massa affärer i timmar för att få ihop till en middag.

jag o min pojkvän röker, men spenderar bara ca 250 kroner i månaden tillsammans på det. vi köper råtobbak som vi själva blöter upp o river. mycket billigare!

dessa inlägg kanske skulle skrivas under nån tråd som handlar om att spara pengar, men nu skrev jag den vist här iaf....
Jag har babylonsjukan!

maten

• Gäst
Hej Hallå!
Bara för att man vill leva billigt behöver man inte köpa billig mat. Det bästa är att lägga de pengar man har på ekologisk och kravmärkt, gärna närodlad mat och leva billigt på andra sätt. Själv är jag nybliven arbetslös med många utgifter vilket gör att jag inte är så rik. men att handla ekologiskt i den mån det (varorna finns ekologiska) går gör jag. Att lägga ett par kronor extra för att få ekologisk och giftfrimat är helt okej för mig. Det är ju mitt eget val vad jag väljer att stoppa i mig och jag vill inte äta besprutad, giftigt eller GMO mat. Kronorna extra det kostar är min personliga investering i min egna hälsa, och miljön.
Däremot undrar jag hur det ligger till med djurfoder. Är ensilage ekologiskt? Om djuren äter oekologiskt kan köttet ändå säljas som ekologiskt? När det gäller kraftfoder, grisfoder och hönsfoder, är det ekologiskt? Var får man tag på ekologiskt foder? Någon som vet?
Själv handlar jag inte ofta kläder, brukar klara mig på 2 b-håar tills de är utslitna innan jag köper nytt. Skor byxor och jackor köper jag av god kvalitet som går att använda i flera år. Så jag är inte en billighetsjägare utan försöker leva med så lite omkringkostnader som möjligt.
hej!
såhär gör jag:
köper skor och kläder av bra kvalitet,men nödvändigtvis inte dyrt för det,det finns faktiskt märkesvaror på rea!
vi brukar köpa kläder "på fel säsong" då det är billigt, men vi är oxå öppna hela året för "kap"
nu sist hittade vi köp 3par skor betala för 2par.passade oss perfekt när både jag och gubben behövde skor.
vi köper inte kläder varje månad utan använder det vi har.
har en tröja på mig nu som har 5år på nacken som kostade 50kr,en grå huvtröja på åhlens rean.
huvtröjan har hittils kostat mig:
50kr/5år =10kr per år
10kr/12månader= 0,83öre per månad
0,83/30dagar= 0,02 öre per dag.
och den håller säkert 4år till iallfall.

« Senast ändrad: 21 okt-07 kl 20:33 av maten »

Anso1971

• Dalarna
Kul att så många tänkt till och delar med sig av hur ni tänker.

Jag försöker köpa bra mat och bra kläder. Det är inte alltid billigaste alternativet, men det är ett val jag gör.

Vad jag ibland funderar över är dessa billiga butiker utanför stadskärnan, som håller ner priser för att de inte har några mellanhänder (tex). Om alla handlar där så blir ju alla mellanhänder arbetslösa. När butikerna i centrum inte längre går bra så lägger de ner. Det finns otaliga exempel på småstäder där butikslokalerna gapar tomma. Staden dör. När det inte finns några butiker på gång- och cykelavstånd så måste vi ha bil för att kunna handla.
Det finns också otaliga exempel på matvaror som är jättebilliga men läser man innehållsförteckningen så förstår man varför. Nästan inga råvaror, istället ersätter man dem med diverse tillsatsämnen. Vad är det att lägga sina pengar på? Och när man bara jagar rea-varor hela tiden. En småföretagare som står i kassan och säljer i sin butik är beroende av att sälja med vinst för att alls få någon lön. På samma sätt som många här på forumet är beroende av att kunna sälja sina djur och sina grödor till rimligt pris för att överleva som bönder/kunna leva sitt alternativa liv.

Därför händer det att jag köper kaffemuggar av en keramikdesigner här i byn, för 125:- per mugg. Dyrt ja, men hon är värd det. Å andra sidan köper jag inte kaffemuggar varje år utan försöker vara återhållsam i min konsumtion och inte handla mer än jag behöver. Men när jag behöver konsumera så vill jag styra mina pengar så de hamnar i rätt fickor.

Men jag handlar också på rea och utnyttjar erbjudanden. För även jag vill ha pengar över ibland.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Sommartorparn

När du handlar direkt hos krukmakaren eller i gårdsbutiken är det den direkta producenten som får hela vinsten. Det tycker jag är helt schysst. Jag försöker också göra det. Jag får kvalitetskött och -grönsaker billigt, samtidigt som producenten tjänar mer än om han skulle sälja till en grossist (mellanhand).

Däremot förstår jag inte varför du tycker synd om förlorade arbetstillfällen hos mellanhänderna (förutom att det alltid är tråkigt med arbetslöshet - men vem har sagt att de måste jobba just som mellanhänder?). Det är mellanhänderna som trissar upp priserna utan att göra något produktivt. När t ex mjölkpriserna går upp är det inte bönderna som får den största "löneförhöjningen", utan mellanhanden. Ju flera mellanhänder, desto flera transporter (troligen) och desto högre priser. Som i den pågående tråden om närproducerat. Köttet skickas till slakt och styckning och paketering hit och dit.

Att sen stormarknaderna utanför stan utarmar centrum är helt klart. Det är främst en politisk och ekonomisk fråga. Kommunpolitikerna vill allihop ha stormarknaden i sin kommun. Tyvärr är butikshyrorna samtidigt alldeles för höga i centrum. Det är en orsak till att småföretagare måste stänga igen så snabbt. Det borde inte löna sig att avstå från hyresinkomster hellre än att sänka hyran till en nivå som en liten firma kan betala. Där skulle man kunna se över skattelagstiftningen. Kedjornas konkurrens är så stenhård att det skulle underlätta småföretagsamheten betydligt om åtminstone hyrorna var överkomliga. Överhuvudtaget är det mycket svårare och riskablare nuförtiden att starta eget. Dels måste man kämpa mot prisdumpande kedjor, dels är det så mycket lättare att stanna kvar som löntagare eller i bidragssystemet där man i alla fall inte behöver oroa sig så mycket för konkurs och att inte hinna med familjen.

Fast visst storhandlar jag också med bilen i köpcentrum. Nobody is perfect.

Norrsken

• -
Men när jag behöver konsumera så vill jag styra mina pengar så de hamnar i rätt fickor.

Men jag handlar också på rea och utnyttjar erbjudanden. För även jag vill ha pengar över ibland.

Men hur är det med reagrejor?? Är det inte ofta just sånt som blivit över som hamnar på rea?? Jag hade lite samvetskval för nån månad sen när de sålde irländsk köttfärs för 19 kr kilot för att datumet var kort.. Min tanke var att det de inte säljer då, det kommer ju att kastas. Och då har djuret dött, och alla transporter skett i onödan.. Annars försöker jag se till att åtminstone maten så långt som möjligt är närproducerad.. Men det känns ju bättre att ta tillvara det som finns (åtminstone när det gäller en råvara och inte ett halvfabrikat fullt med tillsatsämnen) än att kasta..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Iselin

• Gäst
Men hur är det med reagrejor?? Är det inte ofta just sånt som blivit över som hamnar på rea?? Jag hade lite samvetskval för nån månad sen när de sålde irländsk köttfärs för 19 kr kilot för att datumet var kort.. Min tanke var att det de inte säljer då, det kommer ju att kastas. Och då har djuret dött, och alla transporter skett i onödan.. Annars försöker jag se till att åtminstone maten så långt som möjligt är närproducerad.. Men det känns ju bättre att ta tillvara det som finns (åtminstone när det gäller en råvara och inte ett halvfabrikat fullt med tillsatsämnen) än att kasta..
men att datumet är kort gör ju ingenting,bara att lägga i frysen!
det är sådana "raider" vi gör,köper på oss när det är billigt.

ulfg

Jag tycker också att det är en enorm konflikt mellan att vilja gynna småskaligt och samtidigt vilja leva billigt. De är de som är fattiga som åker till Ullared för att köpa billig Kinaimport och lever på fläskkött som bonden inte får mer än 13 kr kg för att producera, osv. Enda lösningen är att välja hårt vad man skall konsumera. Man köper den dyra, småskaligt producerade maten och accepterar att inte det blir så mycket över till "övrig" konsumtion. Men det är sant att de flesta som köper mitt dyrt producerade lammkött för 90 kr kg utgörs av välbeställd medelklass som bryr sig om vad de äter. Mina landsbygdsgrannar käkar fläsk från Danmark, åker till Ullared 1 gång per kvartal och vägrar köpa mitt kött för att det är för dyrt. Det är tufft att säga till lågavlönade människor att de borde dra ner på sin konsumtionsvilja.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Menlös

• Gäst
Det måste gå. Man får hårdprioritera vad man köper. Jag äter hellre kött endast två gånger i veckan om jag då kan köpa fårkött från ulfg och hans kollegor. De andra dagarna kan jag äta kikärtsbiffar eller ugnsrostade rotfrukter. Det är också gott och nyttigt. Vi är så lurade. Man har fått oss att tro att vi behöver så mycket.

Existens?

• Gäst
Samtidigt tycker jag det är ett märkligt resonemang att bara för en sak är närproducerad och säljs direkt från uppfödaren, så är det dyrare än att köpa i affären...

Det borde ju vara tvärtom, har man kapat en massa mellanhänder så är det ju svårt att motivera att det ska vara dyrare..Hur trovärdig är då kritiken vi alltid framför, att det är mellanhänderna som roffar åt sig?

Köper en kund en låda med 30 kg kött direkt från mig, så ska den ju givetvis vara billigare än om dom köper 2 kotletter åt gången i affären.

Lyckas man inte med det, så måste man se över sin organisation, som säljare/producent.

Dräng

• -
Samtidigt tycker jag det är ett märkligt resonemang att bara för en sak är närproducerad och säljs direkt från uppfödaren, så är det dyrare än att köpa i affären...

Det borde ju vara tvärtom, har man kapat en massa mellanhänder så är det ju svårt att motivera att det ska vara dyrare..Hur trovärdig är då kritiken vi alltid framför, att det är mellanhänderna som roffar åt sig?

Köper en kund en låda med 30 kg kött direkt från mig, så ska den ju givetvis vara billigare än om dom köper 2 kotletter åt gången i affären.

Lyckas man inte med det, så måste man se över sin organisation, som säljare/producent.

Det är ju inget konstigt i att storproducenter kan kapa kostnaderna oerhört mycket och därför sälja saker billigare än vad en småskalig bonde/odlare kan göra.
Men jag förstår problematiken...

Skytten

• Skåne
Jag upplever att det är lägre priser på närproducerade livsmedel. Förutsättningen är att man köper till förråd, man kan inte lätt köpa ett kilo morötter på våren till lägsta pris, men väl 50 kg i säsong. Fulfläsket på Netto är dyrare än en hel gris som man antingen slaktar själv eller skaffar hjälp med.
Jag är inte så väldigt noga med att produkterna kommer från en certifierad KRAV, det viktiga är att jag känner till hur maten produceras, och maten är där jag är noggrannast.
När det gäller sällan varor, så anser jag inte det har någon betydelse var i världen den är hopsatt, oftast kommer ju komponenter från olika håll i allafall. Och jag är inte beredd att betala mycket, pga att det råkar vara hopskruvat i närheten.

Kläder kan man använda tills de är utslitna, och även köpa begagnat.

En del saker kan man göra hemma, lättast är odling och förädling.

Man ska inte behöva vara rik för at kunna leva något sånär miljövänligt, det visar sig ofta att just med stora inkomster, har man trots att man köper miljösmart mat, ändå totalt just pga de ekonomiska resurserna  har mer miljöpåverkan än den utfattige som jagar rödlappar på lågprisvaruhusen.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dräng

• -
Ja, man blir ju knappast rik på att odla ekologiska grönsaker så är man rik (men köper ekologiskt) så har man antagligen bidragit till en försämrad miljö på något vis ändå. (Om man inte drar in en fet lön som Röda Korset VD t.ex.)

Rexiam

Jag håller med. Jag har ofta undrat varför små landsbygdsbutiker nästan aldrig säljer närproducerat. Det måste ju rimligen vara billigare att köpa in t.ex. potatis och grönsaker från bönder i närheten, istället för att köpa in (kanske samma) potatis från ett centrallager dit den transporterats i flera led.

Den enda förklaring jag fått är att handlarna är bundna till händer och fötter av grossisterna och att det i praktiken är de som styr butikssortimentet.

Det är nog tyvärr också så att rätt många på landsbygden inte värderar det lokala tillräckligt. Det tycks på något märkligt sätt fortfarande vara "finare" att åka och handla på en stormarknad medan däremot mer välbeställda stadsbor aktivt söker och också är beredda att betala för äkta vara.

Johannes

• Gäst

Den enklaste ekvationen för att få det att gå ihop blir väl  att kolla Lidl och se vad en månads livs kostar där.

Dräng

• -
Återigen: Det är klart att de stora aktörerna kan hålla lägre priser trots mellanhänder eftersom det är billigare (per enhet) att köpa en miljon av något än att köpa tio stycken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser