Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Åsbohöns  (läst 35794 gånger)

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
Om Åsbohöns
« skrivet: 25 nov-04 kl 10:23 »
För att bevara en lantras egenskaper tror jag att man måste efterlikna rasens ursprungliga miljö så mycket som möjligt.
Därför känns det konstigt att ha sina allmogehöns i hönsgårdar permanent, hur skall man befrämja de naturliga urvalet i en konstgord miljö?
Att skydda sina djur från rovdjur är självklart, men frågan är hur man gör detta bäst?
Jag har inget svar på frågan, jag kan bara bäräta hur mina djur har de.
Det finns fler saker än hönsgårdar jag undrar om, jag är av åsikten att kycklingar skall klar sig med flocken från början och ett visst svinn får man räkna med, min blivande svärmor där i mott hävdar att man för i tiden daltade med kyklingarna mera.
Man skulle ha den i spesiela burar tills de att de var stora nog att klara sig själva och att träffa resen av flocken.
För varge räddad kykling kunde bli en höna som gav ägg eller en ungtupp som gav kött.
Så min fråga (riktad till Ronny) hur gorde man med kycklingar i ursprungsflockarna? fritt med flocken eller kyklingbur med hönan?
Jag vet att olika lantrashöns har brukats på olika sätt och att de har varit olika förfarande på olika gårdar.
Men jag vill vata hur Åsbona hade de för för att kunna bevara dem för framtiden med bibehålna egenskaper.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Ronny

• Skåne
SV: Om Åsbohöns
« Svar #1 skrivet: 25 nov-04 kl 12:34 »
Just med åsbo så är det så att i Esborrarp (en av ursprungsflockarna) har mig veterligen aldrig kycklingburar nyttjats. I Lycke (den andra ursprungsflocken) var det nog både och. En del hönor kom "från skogen med kycklingar". Dom fick aldrig bur, medan "hemmahönsen" för det mesta gick i en bur någon vecka, kanske uppåt 10 dagar, men aldrig längre! Hemma hos mig fungerar det precis på samma sätt. (Jag skrev lite om detta på annan plats i detta forum). Med skånska blommehöns var det nog övervägande kycklingbur som gällde. Summa summarum: Användes kycklingburar så var det inte tills kycklingarna var fullt befjädarade i alla fall, någon vecka, möjligen 2, skulle jag vilja påstå. Självklart fanns det människor förr också som gjorde annorlunda, men nu menar jag i allmänhet.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ce

« Svar #2 skrivet: 11 sep-06 kl 11:34 »
Vilka lantrashöns som är att föredra är mest en "tycke och smak"-sak.
Jag valde Åsbohöns för jag ville ha ganska små höns, men ändå fullstora (alltså inte dvärg). Att de skulle vara lätt att se skillnad på de olika hönorna tyckte jag vore extra kul för barnen - därför föll t.ex. orusthönsen bort för mig.
Hade det funnits en lokal lantras från Stockholmstrakten så kanske jag istället valt den.
Vill man göra störst nytta inom genbankssystemet kan man ta reda på vilka höns som just nu är i störst behov av hjälp! (SLK kan hjälpa till med det - www.kackel.se.)
Vill man bara ha tåliga, trevliga och naturliga höns kan man nog välja vilken som av lantraserna!
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Getaberga

• Getaberga - Norregård
« Svar #3 skrivet: 08 mar-07 kl 13:39 »
Jag har Åsbo, inte genbanksanslutna tyvärr.
Just nu ca 20 st (5-6 tuppar).

Jag är mycket nöjd med mina, trevligt sätt och bra på att ruva.

Tyvärr har jag haft problem med kvalster på benen.
Löste det med vaselin och jodopax.

Lycka till!
-------------------------------------
Nötkreatur (Blonde), Höns (Åsbo), Sommargrisar
david.taljsten@getaberga.se www.getaberga.se

Crappy

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 09 mar-07 kl 15:03 »
Jag har haft åsbo och de var väldigt trevliga och personliga. Väldigt bra på att flyga för att vara höner. Dock lite för stor ruvningslust enligt mig men de varierar säkert  :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 03 jan-08 kl 18:12 »
Finns det någon här som är en hejare på hönsfärger? Jag har ju numera 6 st Åsbounghönor. En är grå, är det den färgen som kallas blå? De andra fem är svarta på kroppen (det skiftar i grönt i solen), två av dem är liksom guldfärgade runt halsen (som en halsduk ungefär  ::)) de andra tre är istället bronsfärgade på samma ställe. På en av de hönorna som är guldfärgade så fortsätter det guldiga ner över bröstet. Kallas den här färgen för svart? Tuppen är mest svart och har en bronsfärgad hals om jag minns rätt, kommer inte ihåg om han har någon annan färg på ryggen.  ::) Snacka om teflonminne. Finns det någon sida där man kan lära sig mer om hönsfärger?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 27 feb-08 kl 13:54 »
Jag tänkte att jag startar en tråd om Åsbohöns. Vilka här på forumet har Åsbohöns? Hur många har ni? Har ni genbank? Vad har ni för färger? Fyll på med mer info allt eftersom ni kommer på!

Ja, jag får väl börja då.

Jag (vi) har,

6 hönor och en tupp (har köpt dem av Åsbokadorra här på forumet).

Hönsen är genbankshöns men, jag har inte genbank själv ännu.

Det är en grå (blå) höna, tre hönor som är svarta med lite bronsfärgad hals och två svarta hönor som har lite guldfärgad hals. Tuppen är bronsfärgad på halsen och en bit ner sen är han svart som skimrar i grönt på resten. En typisk påsktupp.  :D
« Senast ändrad: 27 feb-08 kl 23:16 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Knopparp

• Halland
« Svar #7 skrivet: 27 feb-08 kl 16:37 »
Vi har 5 hönor och en tupp.
Alla är genbankade.
Två hönor är svarta, en höns är ljust viltfärgad och en är mörkare viltfärgad.
Tuppen Oskar är jättevacker, eller hur?!  ;D
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

MILLA

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 27 feb-08 kl 17:28 »
Jag har också Åsbohöns och dom är genbanksanslutna, jag försöker hålla antalet till ca 20 hönor och några tuppar. Vi har alltid haft två tuppar men ska nu ha flera pga att förra året strök den ena tuppen med i en hökattack tidigt på våren. Så det var bara en tupp kvar som kunde föra sina gener vidare. Färgerna är grå, vilt, vete, bruna och några är blommiga samt nån nästan helt vit. Däremot så saknar jag svarta hönor, fast en kyckling som kläcktes förra året är svart/brun så det ska bli spännande att se om det kommer flera.

Mina hönor är väldigt duktiga på att ruva fram kycklingar, lite väl duktiga så jag försöker begränsa antalet men det är inte lätt. Ett år plockade jag undan äggen när jag hade fått några kullar följden blev att dom la äggen nån annan stans och sen kom dom hem med en hög kycklingar. Året efter lät jag alla som ville lägga sig, fast på ett mindre antal ägg. Följden blev att dom ranghöga hönsen helt enkelt stal kycklingar så att dom fick, i deras tycke en lagom kull. Och dom stackars ranglåga hönorna var inte dummare än att dom gömde sina ägg nästa gång och sen kom dom hem med sin kull. Det är himla mysigt med alla dunbollar men det blir ett problem sen när dom har blivit större, dom får inte plats i hönshuset. Så är det någon som har tips på hur man kan begränsa antalet kycklingar så är jag tacksam.

Annars är jag väldigt nöjd med mina åsbohöns. Dom är trevliga, livliga, friska och sunda. Vi har ägg hela året, vår och höst har vi så att vi kan sälja lite. Dom går helt fria så det går inte åt så mycket mat sommarhalvåret. Dom är också duktiga på att hålla sig unden från höken, hela gården kan vara full med hönor och som genom ett trollslag så är alla borta, tittar man då upp på himlen så ser man hökeländet. Visst en och annan stryker med men det är mest unga djur, dom gamla har lärt sig.

Camilla

Crappy

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 27 feb-08 kl 20:51 »
Jag fick 5 Åsbo höns från genbank. De är vilt färgade men två har blommor under bröstet. Har haft Åsbo tidigare så jag är väl medveten om rasens ruvnings villighet på gott och ont. Har inga ambitioner att bli genbank, tog emot dessa underbara höns för att de skulle slippa grytan. De är tillgivna och tama dock flaxigare än mina övriga höns. Jag är dock imponerad över hur bra de värper.

Överflytten till den nya gruppen har gott över förväntan, inga kända bataljer men då har jag ju i mina ögon världens bästa tupp Oscar II  ;)
« Senast ändrad: 27 feb-08 kl 20:56 av Crappy »

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #10 skrivet: 28 feb-08 kl 15:29 »
Jag vill gärna ha Åsbo också, nu har jag blandrashöns (supertrevliga sådana, men Åsbo vill man ju gärna ha när man nu bor i Skåne. Samt Skånsk Blomme, förstås   ;)

javill, jag funderar på om du kanske, i framtiden, kommer att ruva fram lite kycklingar! Vitis och jag är ju båda två från Blekinge och har våra turer dit.  :)  Så, lägg på minnet - Vitis och yrian vill köpa Åsbohöns av dig!  :)
Höns, stickning och pelargoner

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 05 jan-09 kl 02:08 »
Hej min bror fick en tupp och två hönor ( troligen Åsbohöns) av en kompis när han var ung och sedan två hönor som såg ut som blomme men med fjärdrar på benen.

Jag kan intyga att det blev en hel flock på nolltid.

De gick in i logen och om det var de eller katterna som gjorde långa gångar o bohålor vet jag inte men de var upptagna för jämnan av ruvande hönor. Legornstuppen strök med i ett slagsmål med den lille tuppen som sedan tog över de stora hönorna. Åren gick och till sist fans det inte ett vitt fjäderfä kvar alla såg ut som tuppen.  Färgglada o fina.

Ungtupparna slaktades på hösten i en närliggande hönsslakteri och kom hem paketerade och färdiga för frysen. Enkelt o bra när det var så många på en gång.

De gick aldrig i bur. Var ute i mitt i vintern och gick in när de tyckte i stall o loge. Höken tog några men sedan passade sig resten.

De var mycket ruvvillig och trevlig höns.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 13 jan-09 kl 18:39 »
Hej. Kul att du intresserar dig av Åsbo! Du kan gå in på Svenska Lanthönsklubbens hemsida. www.kackel.se. Jag är med i den föreningen och får Hanegället (tidningen) i den senaste var det flera annonser som har "åsbo" att sälja! Och ringer man "genbanksansvariga" för Åsbo får man mera uppgifter vilka som har... ;D ;D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 18 jan-09 kl 21:02 »
Har haft sådana i tio år och skulle aldrig vilja ha något annat! Helt underbar ras! Vaksamma mot rovdjur, duktiga på att föda upp sina kycklingar och leta mat aktivt. Friska, vackra, ursprungliga och hårdföra hönor! Jag tror det är en perfekt nybörjarras, de är svåra att ta död på!   :P

Vill du vara med och bevara dem, så titta på Lanthönsklubbens hemsida www.kackel.se och ring antingen någon av "klubbtelefonerna" eller en lokal kontaktperson, så hjälper de dig vidare.

Och se till att inte köpa "vilka höns som helst", är de inte genbanksanslutna kan du i princip räkna dem som blandrashöns även om säljaren påstår att de är åsbohöns.... Om du verkligen vill ha åsbohöns ska du se till att få med genbanksintyg på dem och sedan ansluta dig (hönsen) till genbanken. Det får du också hjälp med av Lanthönsklubben.

« Senast ändrad: 18 jan-09 kl 21:15 av Mmmm »

Karju

• Närke
« Svar #14 skrivet: 21 jan-09 kl 20:39 »
Är sugen på att byta till åsbo, hur pass värper dom? Mina blomme jag har nu värper på tolv hönor i snitt 8/dag vilket jag visserligen är nöjd med men de är inte genbanksanslutna så jag funderar på att övergå till det. Äggen är mindre vad jag förstår(45-50g)?
Man med fru och tre barn som enligt vissa bor mitt ute i ingenstans. Har hund, katter, kaniner och höns.....än så länge!

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 21 jan-09 kl 21:10 »
Är sugen på att byta till åsbo, hur pass värper dom? Mina blomme jag har nu värper på tolv hönor i snitt 8/dag vilket jag visserligen är nöjd med men de är inte genbanksanslutna så jag funderar på att övergå till det. Äggen är mindre vad jag förstår(45-50g)?
Är du med i Lanthönsklubben så hittar du sådant i genbanksstatistiken (finns med i höstnumret av medlemstidningen varje år).  :)
Enligt den så väger blommeäggen 61,5 gram i snitt och åsboäggen 47 gram. Vad gäller antal ägg/år ligger de nästan exakt lika.

Melica

« Svar #16 skrivet: 24 jan-09 kl 00:01 »
Vad gäller antal ägg/år ligger de nästan exakt lika.

Skulle vara kul att veta ungefär hurmånga ägg de lägger per år.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 24 jan-09 kl 22:10 »
Blomme lägger ca 143 ägg om år om dom inte börjar ruva  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

caka010

« Svar #18 skrivet: 16 apr-09 kl 12:32 »
Jag har åsbo-höns, 6 hönor och 3 tuppar. Tupparna håller sams men jag är lite orolig för att det kan bli lite mycket för hönorna med så många tuppar. Någon som har erfarenhet på detta?
Mvh Carina

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 16 apr-09 kl 15:08 »
Annars är jag väldigt nöjd med mina åsbohöns. Dom är trevliga, livliga, friska och sunda. Vi har ägg hela året, vår och höst har vi så att vi kan sälja lite. Dom går helt fria så det går inte åt så mycket mat sommarhalvåret. Dom är också duktiga på att hålla sig unden från höken, hela gården kan vara full med hönor och som genom ett trollslag så är alla borta, tittar man då upp på himlen så ser man hökeländet. Visst en och annan stryker med men det är mest unga djur, dom gamla har lärt sig.

Det här håller jag med om till 100 %! Efter 10 år med åsbohöns skulle jag aldrig vilja ha någon annan ras! De är väldigt "självgående" på alla sätt och vis. Kanske kan man möjligen uppleva dem som tråkiga om man vill ha höns att pyssla, pjåska och gulla med och har ett stort "omvårdnadsbehov"...   :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

1206 gäster, 2 användare
Anders Flix, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser