Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Åsbohöns  (läst 36552 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
SV: Om Åsbohöns
« Svar #20 skrivet: 21 apr-09 kl 10:03 »

Vill man bara ha tåliga, trevliga och naturliga höns kan man nog välja vilken som av lantraserna!

:-[ Jag vet inte om jag skulle säga att mina lantras höns (blomme och hedemora) är trevligare, tåligare och "naturligare" än mina andra hönor och tuppar av olika slag. "Konceptet" är en av varje...  :-*
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Sano

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 16 jun-09 kl 08:42 »
Våra första kycklingar, Åsbohöns.  :D
Tio stycken blev det, som tre hönor samsas om.  ;D
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

8zw

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 04 jul-09 kl 15:20 »
Någon som vet om åsbohöns har något engelskt namn? Åsbo går ju inte direkt att översätta rakt av.
« Senast ändrad: 04 jun-12 kl 06:37 av Sirpa »
Påfågelduvor.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 04 jul-09 kl 17:36 »
Du får nog direktöversätta lite längre och förklarande typ "Heritage hen from the sourrendings of Åsbo".

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #24 skrivet: 04 jul-09 kl 18:52 »
« Senast ändrad: 04 jun-12 kl 06:42 av Sirpa »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

åsbo

« Svar #25 skrivet: 15 jul-09 kl 23:26 »

Så trevligt att läsa om era Åsbohöns! Jag har en flock sen många år tillbaka och är helt nöjd med rasen. Dock är jag tvungen att byta ut tuppen för nu sista kläckningen var det flera kycklingar som inte var riktigt krya. Jag hoppas att jag kan få komma att köpa Åsboägg av någon annan Åsboägare för att ruva fram senare i sommar, det är ju ofta så att någon liten dam vill lägga sig och ruva en omgång till framåt augusti. :)

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #26 skrivet: 05 feb-10 kl 11:33 »
Hur är åsbohönsen att äta?
Jag har hört från folk som har blommehöns att det bli gummibandstuppar..
Kan man påverka med foder? Tidigare slakt?
Jag vill en lantras som är bra på att lägga ägg, bra på att ruva och så ska det vara gott kött..
Eftersom jag bor i Åsbohönans område skulle det vara extra kul att ha sådana.

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 05 feb-10 kl 13:09 »
Hej!
Jag har 4 Åsbohönor och en tupp, ej genbanksanslutna. Hoppas att de börjar värpa vilken dag som helst. Har bara haft dem ett par månader men tycker att de verkat trevliga, kanske något skygga.  Hoppas att det kläcks lite kycklingar, vore trevligt med lite fler hönor, och kanske kunna sälja några.
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #28 skrivet: 05 feb-10 kl 13:29 »
Har Åsbohöns och de är jättetrevliga och jag upplever dem inte som skygga alls. De kanske är det innan man lär känna varandra? Har lagat ungtupp och höna i gryta och det blev gott. Inte så mycket kött på dem dock så det krävs minst två för två vuxna och två barn.

En stor nackdel med mina är att de ruvar hela tiden. De värper bra men, envisas med att lägga sig och ruva. Ifjol hade jag sex hönor och fem ruvade.  ::) Den sjätte gömde sina ägg ute någonstans. Det är ju trevligt med lite ägg också och inte bara kycklingar.  ;) Mina värper inte över vintern men, vi har ingen lampa hos dem heller. Min kompis som också har några Åsbo har belysning hos dem och de värper hela vintern om än lite färre ägg än på våren och sommaren.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #29 skrivet: 05 feb-10 kl 13:42 »
Jag har också Åsbo. Dom värper nu 3-4 ägg per dag på 6 höns. Ja jag instämmer i att det är bra att få ägg och inte bara kycklingar. Mitt största problem är dock att nacka alla tupparna. Har inte börjat än och det är svårt att sälja alla tuppar så det måste bli yxan snart! :'(
Här är en bild på min flock.
« Senast ändrad: 05 feb-10 kl 22:02 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

saraviktoriad

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 05 feb-10 kl 19:26 »
Ååå vad härligt att se att många tycker om denna underbara ras. Jag har 4 st Åsbohöns och en tupp och flocken är genbanksansluten. Alla är födda under förra året och de har precis börjat lägga ägg så jag hoppas på tillökning till våren.

Min önskan är att få så många olika färger på Åsisarna som möjligt. Någon som vet hur många olika varianter det kan finnas.

Har idag, en ljusbrun, en lite mörkare brun, en naturfärgad med blommönster och en svart med guldkrage. Har spanat in en underbar blåfärg som jag bara måste ha!
Klart det går att leva och bo som på landet, samtidigt som man bor i Sveriges huvudstad. Eller ja, snarare strax utanför så att barnen, katterna och åsbohönsen kan strutta runt fritt i trädgården samtidigt som jag förvandlar den till drömmarnas trädgård!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #31 skrivet: 05 feb-10 kl 22:07 »
De jag har/haft har varit svarta med guld- eller bronfärgad krage. En brun med guldkrage och så har jag haft blå med olika färger på kragarna. Kommer inte ihåg vilka nyanser dock. Har haft tre olika grå men, höken har tagit allihop.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #32 skrivet: 05 feb-10 kl 22:23 »
Jag tycker att Åsbo är mycket bra slaktdjur vi äter både undjur och urgamla hönor men det krävs att man anpassar tillagningen på dom lite äldre djuren.
Det är en mycket billig höna att föda eftersom våra hittar större delan av sin mat (när det är barmark) ute kring gården. Om man föder upp sina djur extensivt funkar detta perfekt. Det är inge problem att få dom att föröka sig snarare handlar det om preventiv kycklingkontroll. Vissa år vill alla ruva och inte bara en gång 2 eller 3 gånger är inte ovanligt.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Träsktrollet

• -
« Svar #33 skrivet: 06 feb-10 kl 00:28 »
Hade förut tre hönor och en tupp av Åsbo. (Tuppen grå och gul/vete, en svart och två blåa hönor) OCh jag har bara bra minnen av dem  ;D Tuppen blev ca 15 år. Så nu när jag läser om denna fantastiska ras blir jag mer och mer sugen på att förnya bekantskapen med dem igen  :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

saraviktoriad

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 07 jul-10 kl 08:18 »
Hur många olika färger finns det på Åsbo igentligen (renrasiga genbankare så klart)?

I denna kull lyckades vi få 3 naturbruna och 3 svart (inget konstigt) men också en ljust ljust gul med några färgskiftningar på vingarna. Någon som har koll på hur denna lilla troligtvis kan komma att se ut som vuxen?
Klart det går att leva och bo som på landet, samtidigt som man bor i Sveriges huvudstad. Eller ja, snarare strax utanför så att barnen, katterna och åsbohönsen kan strutta runt fritt i trädgården samtidigt som jag förvandlar den till drömmarnas trädgård!

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #35 skrivet: 12 aug-10 kl 21:38 »
mina åsbo värpar benvita till ljust beige tror jag. Ganska färglösa men inte helt vita. Har aldrig fått någon med prickar i alla fall.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

saraviktoriad

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 20 aug-10 kl 22:25 »
Mina åsbo (genbank) värper vita och ljust beiga också. De bruna hönsen värper de beiga och de andra färgerna värper vita. Så det kanske beror på vilken färg man har på sina åsisar?!

Ronny

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 21 aug-10 kl 02:15 »
Lantrashönor värper bruntonade ägg, från nästan vita till ljust bruna. Ungefär samma färgskala som vildhönsen. Det är lite individuellt från höna till höna. Möjligen kan man säga att hedemora i allmänhet värper något mörkare ägg än åsbo, men det är i så fall marginellt.

Genetiskt sett har äggskalets färg ingen koppling till fjädrarnas färg. Att det sen kan slumpa sig så att någon hade en brun höna som värpte ägg med den eller den skalfärgen som i sin tur fick en dotter ... innebär inte att alla bruna hönor värper ägg med en viss skalfärg.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

saraviktoriad

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 10 mar-11 kl 19:16 »
Hej

Försökte lägga in min fråga och bild på kackel.se men där är max 100KB per bild, vem fixar max 100KB på kort idag? :-) Hoppas nu på att det är någon här som kan hjälpa till!

Har enda sedan dessa två skapelser fötts trott att de är två hönor. De kom i sista kullen i september 2010 och har hela tiden varit lite mindre än jämnåriga kycklingar. Men nu har det hänt något, ser inte alls ut som två hönor längre, eller?

Har bara genbanks Åsbo i flocken och de kommer från en person i Stockholm och en person i Eskilstuna med intyg. Mina tuppar har inte sett ut så här förut, vad har hänt? Allt ok!?

Har nämligen tänkt att fylla i mina papper om egen genbankanslutning och då skulle det kännas skönt att veta att allt är som det ska.

Bifogar bild.

Hälsningar Sara

JBF

• Småland
« Svar #39 skrivet: 10 mar-11 kl 19:19 »
Jag förstår nog inte problemet Sara  ;) ;) ;) Det ser ut som två små ungtuppar du har på fotot? Jag har inte rasen själv, men nog ser de ut som Åsbo allt. Lite små än bara men till våren kommer de nog igång med växandet igen!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser